معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: در شرایط کنونی، قیمت مسکن به گونه ای است که با در اختیار داشتن تسهیلات مسکن تنها می توان ۳۰ درصد از هزینه مسکن را تأمین نمود، با این حال دولت نمی تواند سقف تسهیلات خرید مسکن را افزایش دهد.

پروانه اصلانی با بیان این که بهتر است تسهیلات مسکن را به جای این که در اختیار متقاضیان مصرفی قرار دهند آن را به تولید کنندگان و انبوه سازان مسکن واگذار نمایند. وی تصریح نمود: در شرایط کنونی با استفاده از سقف تسهیلات خرید مسکن تنها می توان ۳۰ درصد از هزینه مسکن را تأمین نمود با این حال می توان ادعا کرد در شهر های کوچک شرایط بهتر است و خریداران مسکن با استفاده از این تسهیلات خرید، قادرند بخش قابل توجهی از هزینه واحد های مسکونی را تهیه نمایند. وی درباره توانایی دولت در ارتقای تسهیلات خرید مسکن گفت: آرزوی هر دولتی است که بتواند مردمانش را در تهیه مسکن حمایت و پشتیبانی نماید با این حال دولت نمی تواند بخش چشمگیری از هزینه های خرید مسکن را در شرایط کنونی تأمین نموده و در اختیار اقشار متوسط جامعه قرار دهد.

وی ادامه داد: بهترین راهکار این است که وام مسکن در اختیار انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن قرار بگیرد نه این که به خریداران و متقاضیان مصرفی واحد های مسکونی واگذار گردد.

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اذعان نمود: در حال حاضر تعداد واحد های متوسط متراژ اندک است و چنانچه ساخت و ساز این دسته از واحد ها در دستور کار قرار نگیرد آن گاه نمی توان تعادل در بازار ایجاد کرد و پاسخگوی نیاز متقاضیان بود.

رضایی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس در این خصوص اذعان نمود: در حال حاضر میزان وامی که در قالب تسهیلات خرید مسکن در اختیار خریداران قرار می گیرد کافی و مناسب نیست به طوری که دریافت کنندگان وام با چنین مبلغی حتی نمی توانند به خانه دار شدن فکر کنند.

رضایی ادامه داد: بار ها در حضور مسئولان راه و شهرسازی اعلام کردم که با در اختیار داشتن این مقدار وام مسکن، هرگز نمی توان صاحب مسکن شد با این حال این مسئولان بر این باور هستند که افزایش سقف تسهیلات مسکن می تواند به بدتر شدن شرایط دامن بزند و قیمت واحد های مسکونی را افزایش دهد اما آنچه به عنوان یک سؤال مهم مطرح می شود این است که آیا در سال گذشته که شاهد رشد بی مهابای قیمت مسکن بودیم، علت افزایش سقف تسهیلات مسکن بود؟

مهم ترین راهکار هایی که دولت برای خانه دار کردن مردم باید در پیش بگیرد

ایرج رهبر به عنوان نایب رئیس انجمن انبوه سازان اظهار نمود: دولت می تواند دو راهکار را برای صاحب خانه کردن مردم در پیش بگیرد. وی عنوان نمود: یا این که به خریداران مسکن، وام تعلق بگیرد و یا این که هزینه های مرتبط با ساخت مسکن به کمترین مقدار برسد.

این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از مسائل و مشکلاتی که بر سر راه اخذ وام مسکن قرار دارد، بالا بودن سود این دسته از تسهیلات است، به طوری که بسیاری از متقاضیان مصرفی که مایلند خانه خریداری کنند و به وام مسکن می اندیشند به دلیل ۱۷ درصد بودن سود این تسهیلات از أخذ آن منصرف می شوند و روی بر می گردانند.

غلامی به عنوان یکی از کارشناسان بازار مسکن اظهار نمود: چنانچه خواهان این هستیم که از انبوه سازان مسکن حمایت کنیم، به عنوان مهم ترین گام لازم است با دلالان و سفته بازان این حوزه، مقابله نماییم. این فعال بازار مسکن اظهار نمود: انتظار می رود انبوه سازان، مالکان مطلق خانه ها نباشند تا در هنگام ارائه و عرضه واحد ها با قیمت و در زمان مناسب، به اجرای این کار مبادرت ورزند.

  • منبع خبر : فارس نیوز