حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار نمود: در سال گذشته شاهد رشد بی محابای قیمت مسکن بودیم که این امر بر اجاره مسکن هم اثرگذاشت و سبب شد نرخ اجاره بها نیز رشد را تجربه نماید. این مقام مسئول افزود: بر اساس اتفاقاتی که در سال ۹۷ در حوزه مسکن اتفاق افتاد و رشد قیمتی که در این زمینه مشهود بود، در سال ۹۸ انتظار می رود رشد اجاره بها به چشم بخورد.

عقبایی عنوان کرد: از نخستین روز های اردیبهشت ماه، جابه جایی مستأجران استارت می خورد، به عبارتی در ماه فروردین، جابه جایی چندان به چشم نمی خورد اما رفته رفته هرچه به تابستان نزدیک می شویم، جابه جایی مستأجران نیز رشد می یابد.

ایشان با بیان این که جهش قیمت مسکن در سال گذشته مرز ۱۰۰ درصد را هم پشت سر گذاشت، اظهار نمود: این رشد قیمت مسکن بی تردید بر اجاره بهای واحد های مسکونی هم اثرگذار خواهد بود و می تواند رشد اجاره بها را در سال جدید به همراه داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، این طور صحبت هایش را ادامه داد: از مهم ترین فاکتور هایی که بر نرخ اجاره بها تأثیر می گذارد، قیمت مسکن است. ایشان ادامه دادند: نه تنها صنف مشاوران املاک بلکه تمام مشاوران و فعالان حوزه مسکن بر این باورند که آن چه می تواند نرخ اجاره بها را دستخوش تغییر قرار دهد، قیمت واحد های مسکونی است.

ایشان در خصوص دیگر عواملی که بر قیمت اجاره بها اثر می گذارند نیز صحبت کردند و اظهار داشتند: تعادل و ثبات بازار مسکن، تورم عمومی و میزان تقاضای مستأجران از دیگر فاکتور هایی است که می تواند نرخ اجاره بها را تغییر داده و نوسان آن را به همراه داشته باشد.

وی این مسئله را واضح تر تشریح نمود و عنوان کرد: مالکی که واحد مسکونی خود را در خرداد ماه سال گذشته اجاره داده است، خوب می داند که ارزش ملکش خرداد ماه امسال چند برابر افزایش یافته است از این رو درصدد بر می آید که اجاره بها را گران تر اعلام کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: با این حال دور از انتظار است که مستأجران بتوانند همان مبلغی را بپردازند که مالکان عنوان می کنند، به عبارتی پرداخت اجاره بها های گران از قدرت مستأجران خارج است. به عبارتی با توجه به رشد قیمت مسکن طی ماه های اخیر، مستأجران توانایی لازم برای پرداخت اجاره بها های سنگین را هم ندارند و از پرداخت اجاره بالا خودداری می کنند. وی ادامه داد: در شرایط فعلی حتی اگر مستأجران همه درآمد های خود را هم به عنوان اجاره بها پرداخت کنند باز هم نمی توانند مالکان را راضی نگه داشته و اجاره مطلوبی از دیدگاه آن ها بپردازند.

ایشان با بیان این که انتظار می رود بازار اجاره بها دارای قوانینی باشد و بر اساس یک منطق نرخ اجاره بها تعیین گردد، عنوان نمود: رشد نرخ اجاره بها در سال گذشته بسیاری از مستأجران ساکن شمال تهران را به مرکز کشاند همان طور که مستأجران مرکز را به جنوب تهران سوق داد و جنوبی ها را به حاشیه های شهر کشاند. عقبایی افزود: چنانچه این روند در سال جدید هم ادامه داشته باشد آنگاه حتی حاشیه شهر ها نیز کسی نمی تواند واحد مسکونی اجاره کند.

ایشان با بیان این که در سال جدید، قدرت مالی مستأجران به میزان قابل توجهی افت پیدا کرده است اظهار نمود: با این حال بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار می رود نرخ اجاره بها در شهر های بزرگ و شهر های کوچک به ترتیب با رشد ۳۰ درصدی و ۲۰ درصدی همراه باشد.

با این وجود در شهر های خیلی کوچک شاهد رشد نرخ اجاره بها نخواهیم بود و مبلغ اجاره بها در همان سطح باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به این که حتی اگر اجاره بها به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد هم افزایش داشته باشد باز هم از توان مستأجران خارج خواهد بود، اظهار نمود: دولت وعده هایی را در خصوص رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان اعلام کرده است حتی اگر این اتفاق هم صورت بگیرد باز هم نمی توان ادعا کرد درآمد ها برای پرداخت اجاره بها کافی است.

  • منبع خبر : شهرخبر