رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار نمود: بر اساس مصوبه ای که باید به تأیید هیأت دولت برسد، میزان کمک های پیش بینی شده، ۶ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات و ۲ هزار میلیارد تومان به عنوان کمک هاست.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: تعداد واحد هایی که به وسیله بنیاد مسکن تعمیر و احداث خواهد گردید، ۱۷ هزار واحد برآورد شده است که برای خانه های تعمیری و برای احداث خانه ها به ترتیب ۱۰۰ هزار خانه و ۷۰ هزار واحد در نظر گرفته خواهد شد.

ایشان اشاره ای به مدت زمان اقامت افراد سیل زده در اسکان های موقت داشتند و عنوان کردند: این افراد به مدت دو ماه در اسکان های موقت، ساکن خواهند بود و لازم است که تمهیداتی برای اسکان دائم آن ها در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول عنوان نمود: اسکان موقت با شرایط سخت و دشواری همراه است و سیل زدگان تنها به مدت دو ماه می توانند در این مکان ها اقامت داشته باشند. وی ادامه داد: باید به فکر اقامتگاه های دائم برای این افراد باشیم تا بتوانند همچون گذشته به زندگی خود ادامه دهند.

علیرضا تابش تصریح نمود: به جای این که بر اساس ظن و گمان به برآورد خسارت ها بپردازیم بهتر است به دنبال رسیدن به شرایط بهتری باشیم. وی افزود: در حال عبور از آخرین مراحل هستیم و بر اساس برآورد های به عمل آمده، از میان ۱۱۷ هزار واحدی که آسیب و خسارت دیده اند، اطلاعات مربوط به ۹۸ هزار واحد وارد سیستم شده اند.

این مقام مسئول عنوان نمود: تعداد شهر ها، روستا ها و شهرستان های آسیب دیده در اثر سیل به ترتیب ۲۷۳، ۵۱۴۸ و ۲۱۳ عنوان شده اند. تعداد واحد های در دست احداث در ۱۲۸۹ واحد مسکونی شهری و ۵۳۲۷۶ واحد روستایی می باشد. به عبارتی تعداد کل واحد های مسکونی در حال احداث ۶۵ هزار و ۳۶۵ واحد می باشد.

علیرضا تابش ادامه داد: بر اساس آمار های منتشر شده، شمار واحد های تجاری که در اثر سیل آسیب دیده اند، ۱۱۴ هزار و ۳۰۵ واحد می باشد و تعداد واحد های آسیب دیده در مجموع ۱۷۹ هزار و ۶۷۰ واحد برآورد شده است، ضمن این که شمار واحد های مسکونی معیشتی، ۱۲۴ هزار و ۲۲۵ واحد برآورد شده است.

تابش افزود: مصوبه ای در فروردین ماه سال جاری دریافت کردیم که مربوط به ۲۹ هزار واحد بود، بر اساس این مصوبه اعتبار در نظر گرفته شده برای تسهیلات، ۹۳۸ هزار میلیارد تومان می باشد و برای اعتبارات، ۳۲۱ میلیارد تومان اعلام شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تصریح نمود: میزان مبلغ پرداخت شده به عنوان تخصیص بلاعوض، ۵۰ درصد می باشد. وی در خصوص جزئیات این امر اظهار کرد: این تسهیلات را نخست به بانک ها و سپس به بانک های عامل ابلاغ نمودیم و این بانک ها هستند که در حال پرداخت چنین تسهیلاتی می باشند.

ایشان در خصوص دومین مصوبه هم سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: این مصوبه را وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور امضا کرده اند و در مرحله آخر زیر دست هیأت دولت رفته است که در صف انتظار برای تصویب قرار دارد. بر اساس مصوبه مزبور، پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات و ۲ هزار میلیارد تومان به عنوان کمک های بلاعوض را خواستار شده ایم.

  • منبع خبر : فارس نیوز