سید حسین افضلی به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که بخش های خصوصی لازم است در بازار مسکن حضور فعال داشته باشند، اظهار داشت: می توان از قابلیت بخش های خصوصی برای مشخص نمودن خانه های خالی استفاده نمود. وی عنوان کرد: بهترین راهکار این است که از مشاوران املاک بخش های خصوصی بهره ببریم و به کمک آن ها واحد های خالی را شناسایی نماییم.

این مقام مسئول، صحبت هایش را این طور ادامه داد: مهم ترین دغدغه حال حاضر، منازل خالی است و لازم است بر این مسئله کنترل و مدیریت اعمال گردد. وی افزود: بر اساس آمار های ارائه شده، تعداد خانه های خالی در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون واحد بوده است که بر اساس رشد قیمت مسکن در سراسر کشور انتظار می رود این رقم افزایش یافته باشد.

وقتی مسکن، کالایی سرمایه ای می شود

سید حسین افضلی تصریح نمود: در شرایط کنونی، با رشد قیمت مسکن، بیشتر افراد به عنوان یک کالای سرمایه ای به مسکن نگاه می کنند و آن را کالایی سرمایه ای می دانند. وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن سبب می شود مالکان قید فروش واحد خود را بزنند و آن را خالی نگه دارند به این امید که بتوانند در آینده ای نزدیک با قیمت گران تر آن را عرضه کنند.

ایشان با تأکید بر این مسئله که عرضه و تقاضا مهم ترین محور در بازار مسکن است اذعان نمود: زمانی که تعادلی در عرضه و تقاضای واحد های مسکونی وجود نداشته باشد این بازار ثبات خود را از دست می دهد بنابراین می توان ادعا کرد مهم ترین فاکتوری که در این بازار دخیل است، تعادل عرضه و تقاضای بازار مسکن است. به گفته افضلی، تقاضا برای واحد های مسکونی در حال حاضر از عرضه سبقت گرفته است و سبب شده این تعادل از میان برود.

نماینده مردم شریف اقلید در بازار مسکن اظهار نمود: تمام فاکتور هایی که بر بازار مسکن اثرگذارند لازم است در کانون توجه قرار گیرند که یکی از آن ها نظارت بر خانه های خالی است. به علاوه عواملی چون قیمت مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت و ساز هم بر بازار مسکن اثر می گذارند.

مشاوران املاک در تشخیص منازل خالی نقش پررنگی دارند

ایشان با اشاره به این که نمی توان به شکل دستوری خانه های خالی را شناسایی نمود، عنوان کردند: بهتر است از قابلیت بخش های خصوصی در این حوزه استفاده شود. وی ادامه داد: مهم ترین راهکار این است که از مشاوران املاک فعال در بخش خصوصی در راستای شناسایی خانه های خالی استفاده گردد.

باید مالیات برای منازل خالی لحاظ شود

نماینده مردم اقلید در مجلس با تأکید بر این که خانه خالی اثر زیادی بر بازار مسکن می گذارند عنوان کردند: بهترین را حل این است که برای واحد های خالی، مالیات و عوارض در نظر گرفته شود. وی افزود: چنانچه راهکار هایی از این قبیل در دستور کار قرار نگیرد، تعداد واحد های خالی روز به روز افزایش می یابد. انتظار می رود با مشارکت های دولت و مجلس، شناسایی خانه های خالی به بخش های خصوصی واگذار گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر