وضعیت بازار مسکن برای سال ۹۸ با توجه به شرایط اقتصادی موجود و براساس نظر متخصصان افزایش قیمتی در مسکن مشاهده نخواهد شد. درحالیکه در مرداد ماه سال ۹۷ قیمت مسکن به طور ۱۰۰ درصدی افزایش داشته است. این افزایش قیمت مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و به دنبال آن کاهش تعداد معاملات انتظار می‌رود در ماه‌های پایانی سال قیمت مسکن از ثبات خاصی برخوردار شود. به عبارتی می‌توان گفت در سال ۹۷ وضعیت بازار مسکن در وضعیت خوبی قرار ندارد. زیرا براساس هزینه تمام شده برای ساخت و ساز و افزایش قیمت ارز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بازار مسکن

عوامل مختلفی بر بازار مسکن تاثیرگذار هستند. همچنین می‌توان گفت نوسان موجود در یک بازار بر دیگر بازارها موثر است و در نتیجه باعث افت یا افزایش در قیمت‌ها خواهد شد. افزایش نرخ ارز و دلار در سال ۹۷  باعث افزایش تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن شده است. بنابراین یک سرمایه گذار قادر خواهد بود در بازار مسکن، بورس و ارز سرمایه‌گذاری کند.

از طرفی کاهش نرخ سودهای بانکی باعث شده است افراد تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن داشته باشند. همین عامل باعث شده یکسری نوسانات در وضعیت بازار مسکن ایجاد شود. به دلیل این نوسانات ایجاد شده در ارز، طلا و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی افراد برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود بیشتر به خرید مسکن می‌پردازند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بازار مسکن می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم، کاهش عرضه و افزایش تقاضا و افزایش در قیمت مصالح ساختمانی اشاره کرد. از طرفی تحریم‌ها بر بازار مسکن بسیار تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده که در نهایت قیمت مسکن را افزایش داده‌ است که در نهایت باعث کاهش تعداد معاملات خواهد شد.

وضعیت بازار مسکن برای سال 98

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۸

پیش‌بینی شده است که وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ دیگر افزایش قیمت نخواهد داشت و تقریباً به یک ثبات نسبی می‌رسد. درصورتیکه همین روند ثبات قیمت بر بازار مسکن ادامه داشته باشد و تعداد معاملات افزایشی نداشته باشد در سال ۹۸ دو حالت بر وضعیت بازار مسکن مشاهده خواهید کرد. اول اینکه ممکن است ثبات قیمت بر بازار مسکن حاکم شود و دوم اینکه حتی ممکن است روندی کاهشی در  قیمت مسکن مشاهده کنید.

براساس آمارهای ۱۰ سال گذشته قیمت مسکن در سال ۹۸ دارای یک شیب ثابت خواهد بود و در صورت افزایش قیمت افزایش بسیار ناچیزی ایجاد خواهد شد. براساس نظر متخصصان درصورتیکه قیمت در بازار طلا و ارز ثبات داشت بهترین زمان برای خرید خانه محسوب می‌شود. می‌توان گفت به طورکلی افزایشی در قیمت مسکن در سال ۹۸ مشاهده نمی‌شود.

عوامل موثر در بهبود وضعیت بازار مسکن

از عوامل موثر در کاهش قیمت مسکن می‌توان به کنترل سوداگری در بازار مسکن از طریق اعمال قوانین مالیاتی، حمایت از مستاجران در برابر تحولات ایجاد شده در بازار مسکن و تعدیل بازار از طریق افزایش عرضه واحدها برای اجاره و فروش اشاره کرد.

خرید و فروش ملک

می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت و شرایط اقتصادی حاکم در این وضعیت بسیاری از افراد قصد کلاهبرداری و سوء استفاده دارند، زیرا هیچ کنترلی بر قیمت‌های مسکن وجود ندارد. اما با توجه به ایجاد ثبات قیمت مسکن در سال ۹۸ می‌توانید با کمک و راهنمایی مشاوره حقوقی ملکی اقدام به خرید و فروش ملک کنید. نکته قابل توجه این است که مشاوره حقوقی ملکی برای مواقعی که معامله به خوبی و درستی پیش نمی‌رود یا ممکن است بین خریدار و فروشنده مشکلاتی ایجاد شود بسیار اهمیت پیدا می‌کند. از مشکلات موجود می‌توان به مواردی از قبیل جعل سندهای مختلف، تفکیک ملک‎‌ها، باطل کردن قرار داد، تعدیل قیمت‌ها و فروش ملک‌های مشاعی اشاره کرد.

بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در وضعیت بازار مسکن از مشاوره حقوقی ملکی استفاده کنید. در صورتیکه به مشاور حقوقی ملکی اعتماد نداشتید می‌توانید از مشاوره رایگان آن استفاده کنید و برای آگاهی کامل در رابطه با قوانین مورد استفاده در دعاوی ملکی از وکیل حاذق کمک بگیرید.

نقش وکیل ملک در دعاوی ملکی

موضع قانون در مشاوره حقوقی ملکی و دعاوی ملکی چیست؟

بهتر است بدانید که در قوانین جمهوری اسلامی اموال به دو دسته منقول و غیرمنقول تقسیم می‌شوند. املاک ملکی جزء اموال غیرمنقول به حساب می‌آیند. در مواردی ممکن است که فروش یک ملک دچار مشکل شود بنابراین بهتر است همیشه از یک مشاوره حقوقی ملکی استفاده کنید. در واقع وضع قوانین جدید در مواردی ممکن است برای این اموال غیرمنقول مشکلاتی را ایجاد کنند که به تنهایی قابل حل کردن نباشند.

بنابراین توصیه می‌شود با کمک از مشاوره حقوقی ملکی خرید و فروش خود را در این وضعیت بازار مسکن بیمه کنید. در واقع مشاور حقوقی ملکی باعث می‌شود مواردی را قبل از عقد قرارداد به شما گوشزد کند تا دچار مشکل و پشیمانی نشوید. در صورت ایجاد مشکل به یک وکیل تخصصی املاک ارجاع داده می‌شوید که با کمک آن بتوانید تمامی مشکلات ایجاد شده را حل کنید. لازم به ذکر است که مشاوره حقوقی ملکی نوعی نماینده املاک در دادگاه محسوب می‌شود.