مهدی رونشادنیا به عنوان یکی از کارشناسان اقتصادی بازار مسکن اذعان نمود: اگر رفتار گذشته بازار مسکن طی ادوار مختلف را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم، انتهای سال ۹۷ باید رشد قیمت مسکن آرام می گرفت و ثبات بر این بازار حاکم می گردید.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی کشور به نوعی است که آشفتگی بازار مسکن را به همراه داشته است و حتی فعالان این حوزه را نیز با سردرگمی دست به گریبان نموده است. روانشادنیا ادامه داد: چهار فاکتور مختلف در پیدایش شرایط فعلی دخیل بوده اند که نخستین فاکتور را می توان تحریم ها دانست. این کارشناس اقتصادی عنوان نمود: وجود تحریم ها سبب شده یک جو روانی در کشور ایجاد گردد که این جو روانی به رشد قیمت مسکن دامن می زند و شرایط را برای خریداران و متقاضیان مسکن دشوار می سازد. وی اظهار داشت: به سبب تحریم ها بسیاری از مالکان یا از فروش واحد های خود امتناع می ورزند و یا آن را با قیمت های گران تری به فروش می رسانند. به گفته روانشادنیا، مالکان در حال حاضر پیش خود فکر می کنند اگر ملکشان را گران بفروشند برد کرده اند و اگر نفروشند به نوعی ریسک های موجود را دور زده اند.

این کارشناس اقتصادی بازار مسکن، صحبت هایش را این طور ادامه داد: دومین فاکتوری که رشد قیمت اسمی مسکن را به همراه داشته است، رشد قیمت در بازار های موازی است. وی اذعان نمود: به سادگی نمی توان قیمت طلا و ارز را پیش بینی و برآورد کرد، به عبارتی شرایط بازار ارز در هاله ای از ابهام قرار دارد که این فاکتور به نوبه خود در انجام معاملات ریالی اثرگذار است.

روانشادنیا به عنوان سومین فاکتور تأثیرگذار بر رشد قیمت مسکن، رشد هزینه های تولید مسکن را نام برد و افزود: در یکسال گذشته، قیمت مصالح مسکونی با رشد قابل توجهی همراه بوده است، ضمن این که در نخستین روز های سال جاری شاهد رشد عوارض شهرداری بوده ایم که این رشد قیمت در تهران، محسوس تر بوده است. وی ادامه داد: به واسطه این امر، قیمت تمام شده یک مسکن به سادگی قابل برآورد نیست و مشخص نیست واحدی که اکنون در حال ساخت قرار دارد در نهایت با چه قیمتی به فروش برسد.

محدودیت های ایجاد شده برای سود بانکی از دیگر فاکتور هایی است که افزایش قیمت مسکن را محقق ساخته است. به عبارتی، در کشور، فقدان فعالیت های متنوع برای سرمایه گذاری احساس می شود که این عامل سبب می شود عده ای سرمایه هایشان را از بانک ها خارج کرده و در بازار هایی چون مسکن سرمایه گذاری کنند بلکه بتوانند به سودی قابل قبول دست یابند.

این کارشناس اقتصادی بازار مسکن ادامه داد: در ماه های پایانی سال ۹۷ شاهد افت نرخ رشد قیمت مسکن بودیم تا جایی که این رقم به صفر درصد نزدیک شد، با این حال در اسفند ماه مجددا این رقم رشد پیدا کرد و به ۹ درصد رسید. روانشادنیا افزود: به نظر می رسد آنچه رشد مجدد قیمت مسکن را رقم زد حضور خریداران عادی در این بازار بود که چندان بر بازار مسکن و شرایطش مسلط نبودند و تنها با هدف حفظ ارزش دارایی هایشان آن را به ملک و واحد مسکونی بدل کردند. به گفته روانشادنیا، در فروردین ماه امسال، حجم معاملات مسکن، ۴۰ درصد کاهش یافته است که چنانچه بازار مسکن آشفته نشود و ثبات را تجربه کند، احتمال ثبات قیمت مسکن در ماه اردیبهشت وجود خواهد داشت. این کارشناس اقتصادی بازار مسکن در پایان در خصوص آینده بازار مسکن صحبت کرد و اظهار داشت: انتظار می رود در ماه های پیش رو، رشد چندانی در بازار مسکن اتفاق نیفتد.

  • منبع خبر : شهرخبر