محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، اظهار کرد: در شرایط کنونی حوزه مسکن کاملا از نظر دور مانده است و چنانچه وضعیت به همین منوال پیش رود، خطری جدی مسکن را تهدید خواهد کرد. وی ضمن گلایه از وزارت راه و شهرسازی از این نهاد رسیدگی هر چه بیشتر و سریع تر به حوزه مسکن را خواستار گردید.

نماینده مردم شریف جهرم در شورای اسلامی ضمن شکایت از رشد بی سابقه اجاره بها طی ماه های اخیر اذعان نمود: این امر حاکی از آن است که سیاست ها و راهکار های درستی در حوزه مسکن اتخاذ نشده است و این بازار به حال خود رها شده که می تواند خطر آفرین باشد.

وی اظهار داشت: بهترین کار این است که دولت راهکار هایش را در زمینه مسکن تغییر دهد، به عبارتی تولید مسکن را به نحوی متفاوت در پیش بگیرد و یا برای تعدیل نمودن نرخ اجاره بها، دست به فعالیت بزند. رضایی کوچی این طور صحبت هایش را ادامه داد: با توجه به این که روز های تابستان پیش رو هستند، نگرانی از بابت گران تر شدن نرخ اجاره بها وجود دارد، عاملی که بسیاری از مستأجران را نگران نموده است.

وی با تأکید بر این که خانواده ها توان پرداخت چنین ارقامی را به عنوان نرخ اجاره بها ندارند، عنوان کرد: چنانچه نرخ گذاری برای اجاره بها به همین صورت ادامه داشته باشد، خانواده ها زیر بار چنین هزینه هایی کمر خم خواهند کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان نمود: دولت و وزارت راه و شهرسازی بایستی دست به تعویض سیاست هایش بزند چرا که سیاست ها و راهکار های فعلی نه تنها کمک کننده نیست بلکه تنها خطرآفرین و تهدیدکننده است.

به گفته رضایی کوچی، در شرایط کنونی، نرخ اجاره بها بی سابقه رشد پیدا کرده است که این عامل بسیاری از خانواده ها را نگران نموده و چنانچه سیاست های صحیحی در پیش گرفته نشوند، شرایط پیوسته بدتر خواهد شد.

رضایی کوچی با تأکید بر این که تولید مسکن از الزامات است و لازم است ساخت و ساز مسکن رونق بگیرد، اظهار نمود: بهترین نجات دهنده، تولید مسکن است و آنچه می تواند این بازار را با شرایط بهتری همراه سازد، روی آوردن به ساخت و ساز و تولید واحد های مسکونی است. به گفته این مقام مسئول، چنانچه رشد تسهیلات اتفاق بیفتد، تولید واحد های مسکونی هم رونق خواهد گرفت و به نقطه اوج خواهد رسید.

رضایی ادامه داد: عدم وجود نظارت های دقیق بر بازار مسکن به شرایط فعلی دامن زده است به طوری که مالکان آن طور که بخواهند نرخ اجاره بها تعیین می کنند بی آن که تابع قانون و یا فواعد خاصی باشند. به گفته رضایی، این عامل، رشد بیشتر اجاره بها را ممکن می کند و بر آشفتگی شرایط فعلی می افزاید.

نماینده مردم شریف جهرم بار دیگر تأکید کرد: رشد نرخ اجاره بها، بر زندگی مستأجران بسیار اثرگذار بوده است و عرصه را روز به روز بر آن ها تنگ تر می کند. وی افزود: با افزایش نرخ اجاره بها، مستأجران به ناچار هزینه های کلان را پرداخت می کنند و این عامل سبب می شود تمام درآمد خود را برای اجاره مسکن کنار بگذارند.

ایشان بیان کردند: شرایط فعلی به خوبی این نکته را هویدا می سازد که وزارت راه و شهرسازی نتوانسته است سیاست های درست و صحیحی را در دستور کار قرار دهد چرا که اگر جنین بود، بازار مسکن این چنین متحول و دستخوش نوسان نمی شد. رضایی گفت: چنانچه دولت و وزارت راه و شهرسازی اقدامات اصلاحی صحیحی را در دست انجام قرار ندهند، کمیسیون عمران مجلس ورود پیدا می کند و خود به حل این مسئله می پردازد.

وی بار دیگر تأکید کرد: خانواده ها توانایی پرداخت چنین اجاره بهایی را ندارند از این رو تمام خواسته ما از وزارت راه و شهرسازی این است که در این مسیر با جدیت بیشتری گام بردارد و تمام تلاشش را برای حل و فصل کردن مشکلات موجود به کار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح نمود: مهم ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی در شرایط فعلی بایستی رونق بخشیدن به تولید واحد های مسکونی باشد، به عبارتی انتظار می رود، ساخت و ساز مسکن در اولویت نخست قرار بگیرد تا بتوان به کمک این اتفاق، ثبات و تعادل را در بازار مسکن حاکم کرد.

ایشان در پایان عنوان کردند: شواهد نشان می دهد بازار مسکن از  نظر دور مانده است از این رو مهم ترین تذکر ما جدی گرفتن این بازار و تلاش برای حل مشکلات آن است.

  • منبع خبر : شهرخبر