وکیل ملکی وکیلی است که دارای تخصص و تجربه خاصی در زمینه دعاوی کیفری و حقوقی مرتبط با مستغلات و اموال غیر منقول می‌باشد. همچنین این وکیل باتجربه خاص خود قادر است تمامی پیچیدگی‌های موجود در پرونده‌های ملکی را به بهترین نحو بررسی و رفع نماید.

یک وکیل ملکی به تمامی آیین نامه‌ها و قوانین ملکی و ثبت به طور کامل آگاهی دارد. به جرات می‌توان گفت پرونده‌های ملکی در رده وقت‌گیرترین، مشکل‌ترین و سخت‌ترین پرونده‌های امروزه دادگاه‌ها به شمار می‌آیند. بهتر است بدانید که این نوع وکیل دارای جنبه‌های مختلف کیفری، حقوقی و ثبتی می‌باشد. با مراجعه به یک وکیل مجرب و متخصص و مشاوره با آن قبل از انعقاد قرار داد به راحتی می‌توانید از بروز هرگونه مشکل در آینده که در زمینه خرید و فروش ملک ممکن است برای شما پیش بیاید جلوگیری کنید.

زمینه ی تخصص وکیل ملکی

بهتر است بدانید که یک وکیل ملکی دارای تجربه در امور مربوط به اراضی و املاک می‌باشد و داشتن این تجربه و حرفه باعث شده است تا او بتواند پرونده را به بهترین شکل مدیریت و آن را با موفقیت به اتمام برساند، به جرات می‌توان گفت که این وکیل دارای نقش بسیار چشمگیری در تسهیل روند پرونده‌ها می‌باشد.

همچنین این نوع وکیل دارای دانش و تخصص در زمینه‌های مختلف کیفری، حقوقی و ثبتی مربوط به زمینه‌های مختلف املاک است. از اینرو این وکیل با داشتن چنین خصوصیاتی به راحتی در حوزه‌های تقسیم ملک مشاع، تصرف عدوانی، مطالبه اجرت المثل ایام تصرف، خلع ید، الزام به تنظیم سند رسمی، مطالبه وجه التزام قراردادی، تعدیل اجاره بها، الزام به اخذ پایان کار، الزام به تحویل مبیع، تخلیه املاک استیجاری، رفع مزاحمت از ملک، مطالبه وجه التزام قراردادی، افراز ملک، تائید فسخ معامله، افراز ملک، مطالبه اجرت المثل ایام تصرف و سایر دعاوی ملکی دارای تخصص می‌باشد.

وکیل دعاوی ملکی کیست

نقش وکیل  ملکی در خرید و فروش  ملک

بهتر است بدانید که یک وکیل ملکی قادر است در صورت بروز هرگونه مشکل به خریدار ملک به بهترین نحو ممکن کمک کند. یکی از مشکلات شایع که در موقع خرید و فروش ملک ممکن است برای افراد پیش بیاید دعوای الزام به تنظیم سند رسمی می‌باشد. این مشکل زمانی پیش می‌آید که فروشنده به هر دلیلی مانند بالا رفتن ارزش ملک از تنظیم سند رسمی در دفترخانه امتناع می‌کند.

در این صورت شخص خریدار می‌تواند با در دست داشتن مبایعه‌نامه و گواهی که مبنی بر عدم حضور فروشنده می‌باشد نسبت به طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی اقدام نماید. لازم به ذکر است که در مواردی مانند فوت فروشنده، یا در رهن بودن ملک دعوای الزام به تنظیم سند دارای موانع می‌باشد و به راحتی در دفترخانه‌ها از طریق یک وکیل ملکی قابل انجام نمی‌باشد.

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در هنگام خرید و فروش ملک ممکن است برای افراد به وجود آید و سبب بروز مشکل شود جلوگیری و ممانعت فروشنده از تحویل ملک مورد معامله به شخص خریدار است. در مواقعی که فروشنده به دلیل فروش ملک با قیمت بالاتر از مقداری که به خریدار فروخته است و یا بالا رفتن ارزش ملک از تحویل ملک به خریدار خودداری می‌کند، در چنین شرایطی خریدار می تواند اقدام به طرح دعوی الزام به تحویل ملک نماید و از طریق وکیل ملکی با روند یکسری کارهای قانونی در دفترخانه‌ها و دادگاه مال خود را در اولین فرصت از شخص فروشنده به راحتی تحویل گیرد.

لازم به ذکر است که در این گونه موارد ملک باید دارای سند رسمی باشد و اگر فاقد سند رسمی باشد خریدار باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مرحله اول به دادگاه ارائه دهد زیرا دعوای الزام به تحویل ملک بدون داشتن سند رسمی فاقد اعتبار است و رد خواهد شد و در این شرایط مشکل خریدار به خوبی بر نخواهد شد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که یک وکیل ملکی با تخصص و تجربه خاص خود به راحتی می‌تواند آن را رفع نماید دعوای خلع ید است. بهتر است بدانید که خلع ید زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی اقدام به تصرف غیر قانونی ملک می‌نماید. در اینگونه موارد خواهان در ابتدا باید مدارک محکمه پسند خود را که مالک بودن او را مشخص می‌کند آماده و به دادگاه تقدیم نماید و سپس از طریق وکیل مربوطه و دادگاه ملک خود را در اولین فرصت تحویل بگیرد.

در دعوای خلع ید شخص مالک مدعی است که ملک توسط شخص دیگر بدون اجازه به صورت غاصبانه تصرف شده است. لازم به ذکر است در مواقعی که یک ملک دارای چندین مالک باشد اما یکی از مالکین بدون اجازه اقدام به فروش ملک نماید در این مورد نیز باید با کمک یک وکیل ملکی خریدار می‌تواند اقدام به حکم خلع ید نماید و در صورت پیگیری ملک را از شخص تحویل گرفته و سهم خود را مشخص نمایند.