دعاوی ملکی در واقع امروزه شرایط کنونی اینگونه ایجاب می کند که برای فروش و خرید ملک یک وکیل ملک داشته باشید. شاید افزایش ناگهانی و نجومی قیمت مسکن باعث شده است تا همگان بتوانند اقدام به خرید و فروش کنند و حتی در صورتیکه بتوانند هم امکان کلاهبرداری بسیار زیاد است.

امروزه زمانیکه به دادگاه ها مراجعه می‌کنید شاید پس از مسائل خانوادگی بیشترین دعاوی را دعاوی ملکی تشکیل می‌دهند که در اکثر آن‌ها هم پای یک وکیل ملک به میان است. اما چرا در دعاوی ملکی بیش از سایرین وکیل ملک مورد نیاز است و باید توجه کنید تا حضور یک وکیل را جدی بگیرید؟

بسیاری از قوانینی که در زمینه ملک و املاک با آن مواجه می شوید در واقع برای ما نامعلوم هستند اما شخصی که به عنوان وکیل ملک برای شما تعیین می‌شود به طور قطع از تمامی این نکات آگاه است و می‌تواند در یک معامله صحیح و بدون کلاهبرداری به شما کمک کند. این افراد اغلب وظیفه دارند تا شما را از تمامی خطرات احتمالی آگاه کنند و هم اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل بهتری راه حل ها را در اختیار شما بگذارند.

نقش وکیل ملکی در خرید و فروش ملک

وکیل ملک به چه کسی گفته می‌شود؟

وکیل در واقع به شخصی گفته می شود که از سوی موکل خودش موظف است تا امور حقوقی او را انجام دهد. شاید تصور کنید که وکالت تنها در زمینه‌های اختصاصی انجام می گیرد اما اینطور نیست و در اغلب کشور ها موضوعات املاک نیز جزء موضوعاتی به حساب می‌آیند که نیاز به یک وکیل متخصص در آن‌ها دیده می‌شود. در واقع اغلب اوقات به دلیل اینکه این دعاوی بیش از حد پیچیده هستند و همچنین بیشتر مسائل حساس شباهت‌هایی به هم دارند ممکن است که وکیل ملک به صورت تخصصی این مسائل را مورد بررسی قرار دهد.

شاید تصور کنید که دعاوی ملکی معمولاً را مختص املاک هستند و تنها موضوعیت آن‌ها مسئله املاک است اما ممکن است که به طورکل اختصاص دقیقی به ملک نداشته باشد و در مورد سایر موضوعات نیز به کار رود. از جمله مسائلی که می‌توان جزء دعاوی ملکی به آن‌ها اشاره کرد و نیاز به یک وکیل ملک دارند می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد:

دعوای تصرف عدوانی

دعوای مزاحمت و ممانعت از حق

دعوای خلع ید

دعوای تخلیه ی ید

دعوای مالکیت ملک

تقسیم و افراز املاک مشاع

دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

الزام به اخذ پایان کار

اینها جزء مواردی هستند که در دعاوی ملکی دسته‌بندی می‌شوند و همچنین حضور یک وکیل ملک در آن‌ها الزامی است. از دیگر مسائلی که در دعاوی ملکی ممکن است که ایجاد شوند میتوان به دعوای کیفری اشاره کرد. این دعاوی معمولاً جزء جرایم دسته‌بندی می‌شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به ممانعت از حق فروش؛ فروش ملک غیر، جعل سند و همچنین خیانت در امانت اشاره کرد.

معمولاً لغتی که تحت عنوان وکیل ملک از آن یاد کرده‌ایم می‌تواند به معنای خاص کلمه در مورد دعاوی ملکی نیز مورد استفاده باشد اما اینطور به نظر می‌رسد که وکیل ملک عرفا به وکیلی گفته می‌شود که تنها جنبه‌های حقوقی را مدنظر قرار می‌دهد و نه جنبه‌های کیفری را. دلیل این امر نیز واضح است چرا که دعاوی کیفری معمولاً راجع به ملک پیش می‌آیند اما هیچگونه اصول تخصصی مربوط به ملک را ندارند و اصول کیفری در آن‌ها بیشتر حائز اهمیت است. صرفاً این دعاوی به دلیل اینکه نام ملکی بر آن‌ها گذاشته شده است مختص املاک هستند و نیاز به یک وکیل ملک به طور چشمگیری در آن‌ها مشاهده می‌شود.

نقش وکیل ملک در تهران در بر طرف نمودن دعاوی ملکی

وکیل ملک و دعاوی مهم

در واقع بیشتر دعاوی ملکی مربوط به دعاوی تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق هستند. در تصرف عدوانی وکیل ملک باید به طور کامل با قوانین حقوقی آشنا باشد و بتواند آن‌ها را به صورت کاملاً روشن برای موکل خویش نیز توضیح و تفهیم کند.

این دعاوی و به ویژه دعاوی ممانعت از حق جز مواردی هستند که بسیار در ایران دیده می‌شوند. با توجه به شرایط فعلی مسکن و اینکه هیچ نظارت درست و دقیقی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد در نهایت این مشکلات نیز به وفور ایجاد می‌شوند و مردم ناچار از اینکه باید در یک دادگاه ملکی شرکت کنند رو به سوی وکیل ملک می‌آورند.

در واقع حضور همچین وکیلی برای شما کاملاً الزامی تلقی می‌شود چرا که شما به طورکل بر تمامی قوانین اشراف ندارید و تنها می‌توانید از طریق یک وکیل خبره به تمامی این قوانین اشراف داشته باشید. امید است که روزی تمامی قوانین مربوط به ملک رعایت شود و همچنین وضعیت مسکن به یک ثبات نسبی برسد.