وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر به صورت کامل در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. این حوزه در سال‌های اخیر با تحولات و نوسانات بسیار زیادی مواجه شده است. شما باید بدانید به عنوان خریدار باید از این وضعیت به صورت دقیق و کامل آگاه باشید. در صورت آگاهی درست و دقیق، خواهید توانست تا معاملات خود را به بهترین نحو در این بازار جهت‌دهی کنید.

در این مقاله قصد داریم تا درباره این وضعیت برای شما صحبت کنیم و سیگنال‌های مناسبی را برای جهت‌دهی به فعالیت‌های شما در این بازار اعلام کنیم. شما می‌توانید با دنبال کردن ادامه این مقاله، مهم‌ترین مطالب و موضوعات را در حوزه وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر یاد گرفته و در ادامه فعالیت خود در املاک ومسکن ایران به کار بگیرید.

گروه املاک ملکانا به عنوان یکی از برترین مشاورین املاک در ایران، ارائه دهنده خدمات آنلاین ویژه به صورت رایگان برای شما به منظور فهم بیشتر و سریع‌تر از شرایط قیمتی بازار مسکن در تهران است. با استفاده از ابزار ویژه و دقیق تعیین قیمت این مجموعه، خواهید توانست تا از قیمت روز مسکن و املاک در سایت املاک تهران ملکانا آگاه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آخرین اخبار مسکن

شرایط و وضعیت بازار مسکن ایران

در سال‌های اخیر به خصوص ابتدای دهه ۹۰ قرن جاری، بر اساس شرایط مختلف مانند تحریم‌ها، مسکن مهر و…، رکود سنگینی را در بازار املاک و مسکن ایران شاهد بودیم. با گذشت این سال‌ها و نزدیک شدن تحویل واحدهای مسکن مهر به مالکان، رفته رفته معاملات در حوزه مسکن به شرایط عادی خود بازگشته و شاهد ثبات قیمتی بودیم. اما با این وجود باز هم رکود قابل توجهی نسبت به شرایط مشابه چندین سال قبل در این بازار وجود داشت.

در سال‌های اخیر و در اثر عواملی همانند شوک شدید و یکجای ارزی، رکود مطلق در این بازار شکسته شده و در اثر هیجانات برای سرمایه‌گذاری، به صورت موقت و چندین ماهه، حجم معاملات به شکل غیر معقولی بالا رفته است. در چنین شرایطی و به دلیل افزایش روزانه قیمت مسکن و املاک و همچنین مصالح ساختمانی، تقاضاها برای خرید بسیار بالا رفته و از طرف دیگر، اشتیاق برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های نوسازی، کاهش یافت.

برآیند شرایط گفته شده امروزه ثبات نسبی در وضعیت بازار مسکن ایران است که با وجود نرخ تورم قابل توجه، کشش افزایشی بیشتری را نخواهد داشت.

عوامل مهم در وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر

در وضعیت بازار مسکن در سال های اخیر عواملی مهم و تاثیرگذار نقش داشته اند که در این قسمت از مطلب به صورت دقیق برای شما بررسی خواهند شد.

این عوامل عبارتند از:

وضعیت ارزی کشور: در سال‌های اخیر و به خصوص سال ۹۷، قسمت عمده ای از تغییرات و افزایش قیمت‌ها در املاک و مسکن، در اثر تغییرات شدید قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی بوده است. در چنین شرایطی نوسانات بر قیمت املاک تاثیر داشته و تا ۷۰ درصد باعث افزایش قیمت مسکن و املاک شده است همانطور که در سایر حوزه‌ها با شدت بیشتری این اتفاق رخ داده است.

روند کند پیشرفت پروژه های نوسازی و کم شدن اشتیاق برای سرمایه‌گذاری: یکی از دیگر عوامل تاثیرگذار در وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر، تغییر قیمت شدید مصالح و کند شدن روند پروژه‌های ساخت واحدهای جدید در اثر این افزایش قیمت است. در چنین شرایطی نیز رغبت زیادی به سرمایه‌گذاری‌های جدید نشان داده نمی‌شود. این عامل باعث کاهش واحدهای نو عرضه شده و افزایش قیمت شده است.

رها شدن نوسانات ناشی از رکود: به همراه شوک ارزی یک عامل دیگر در افزایش قیمت تاثیر زیادی بر وضعیت بازار مسکن گذاشته است. در سال‌های طولانی رکود، این نوسانات نهفته در بازار خود را نشان نداده و منتظر جرقه‌ای برای تاثیرگذاری بر روی قیمت‌ها بوده‌اند. این جرقه همان شوک ارزی سال ۹۷ بود که باعث افزایش قیمت شدید در این حوزه شد.

پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی در حوزه مسکن در طول فقط یک سال و در اثر عوامل مذکور، بازار نهایت کشش خود را در حوزه مسکن نشان داده باشد و دیگر جایی برای افزایش قیمت‌ها نباشد. در چنین شرایطی ثبات مطلق و رکود نسبی باز هم تا چند سال در بازار وجود خواهد داشت.

وضعیت بازار مسکن برای خرید و فروش

گروه املاک ملکانا

مشاور املاک ملکانا به عنوان یکی از بزرگترین مشاورین املاک تهران توانسته است تا با ارائه خدماتی ویژه در سال‌های اخیر، وضعیت قیمت‌ها را به صورت به روز برای فعالان و خریداران این حوزه مشخص کرده است. شما می‌توانید برای اطلاع از وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر در اثر افزایش قیمت‌ها، از برنامه آنلاین تعیین قیمت ملکانا در تهران بر روی این سایت استفاده کنید.