افزایش قیمت مسکن

سال ۹۸ در واقع جزء سال‌هایی به شمار می‌آید که از نظر اقتصادی موارد بسیاری تعیین خواهند شد. اینکه در سال ۹۷ بازار به طور کل با یک رکود مواجه شده است باعث شده تا این سال از نظر اقتصادی تا حد بسیار زیادی برای همگان مهم باشد. سال ۹۷ از نظر اقتصادی نه تنها با تغییرات بی‌رویه مسکن همراه بوده است بلکه تمامی بازار‌های داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در ابتدای این سال قیمت مسکن آنچنان افزایش پیدا نکرده بود و در واقع این تغییرات به اندازه بهمن ماه نبوده است.

فروش آپارتمان و هر آنچه باید بدانید

سال ۹۷ و تغییرات بی‌رویه مسکن

اینکه سال ۹۷ از نظر اقتصادی بالا و پایین‌های بسیاری را طی کرده است بر کسی پوشیده نیست. در واقع قیمت مسکن در این سال تا حدی افزایش پیدا کرده است که نمی‌توان آن را کنترل کرد. در واقع شما نمی‌توانید تمامی موارد مربوط به مسکن را در این چند خط بخوانید اما در تلاشیم تا گزیده‌ای از مهم‌ترین اتفاقاتی که در این سال رخ داده‌اند را بررسی کنیم.

ابتدای سال ۹۷ و آغاز تغییر بی‌رویه قیمت

شاید ابتدای سال ۹۷ را بتوان آغاز تغییر بی‌رویه قیمت‌ها دانست. در اردیبهشت ماه این سال قیمت مسکن شروع به تغییر کرد. در واقع اینکه قیمت مسکن به طور ناگهانی افزایش پیدا نکرد نشان دهنده این است که مسکن مانند سایر بخش‌ها نیست که به طور ناگهانی افزایش پیدا کند و تاثیر بپذیرد.

در واقع می‌توان اینطور گفت که قیمت مسکن به آرامی تاثیر می‌پذیرد و به آرامی نیز تغییر می‌کند. قیمت مسکن به آرامی از اردیبهشت ماه سال ۹۷ شروع به افزایش کرد و در مرداد ماه قیمت‌ها تثبیت شد و در واقع افزایش که باید در طی همین چند ماه ایجاد شده بود.

پس از مرداد ماه سال ۹۷ اینطور تصور می‌شد که قیمت مسکن دیگر به یک ثبات نسبی خواهد رسید اما در واقع اینطور نبود و قیمت مسکن تا بهمن ماه ثابت بود. در نهایت اما در بهمن ماه بازار مسکن مجدداً دچار یک تغییر ناگهانی شد. این تغییرات در واقع باعث شدند تا قیمت مسکن به حدود دو برابر برسد و دیگر توان خرید برای اکثر مردم از بین برود و به طور کل به صفر برسد.

وضعیت بازار مسکن برای سال 98 و علت استفاده از مشاور حقوقی ملکی

سال ۹۸ و پیش‌بینی قیمت مسکن

شاید افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ محتمل‌ترین قضیه‌ای باشد که ممکن است اتفاق بیفتد. در واقع اینکه قیمت مسکن رو به کاهش باشد در واقع شاید رویایی بیش نباشد که بسیار هم نامحتمل است. در مورد کاهش یا افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ به طور کل چندین فرضیه پیش‌رو هستند که از میان آن‌ها افزایش قیمت مسکن از سایرین محتمل‌تر است. اما دلایل افزایش قیمت مسکن می‌تواند متفاوت باشد.

در اینجا می‌خواهیم دلایل افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ را به طور کلی بررسی کنیم:

ارز و طلا

شاید مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت در سال ۹۸ را بتوان قیمت ارز و طلا دانست. بازار این دو در واقع به گونه‌ای هستند که روی قیمت تمام بازارهای مختلف تاثیر می‌گذارند و در واقع می‌توان اینطور گفت که تا زمانیکه قیمت ارز و طلا به صورت روزانه در حال افزایش است نمی‌توان توقع داشت که قیمت مسکن کاهش پیدا کند و بالعکس.

با اینکه امید می رود در سال ۹۸ قیمت مسکن و وضعیت بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد اما همچنان نمی‌توان گفت که قیمت مسکن به طور کل کاهش پیدا می‌کند چراکه در واقع کاهش قیمت‌ها امری ایده‌آل است که به سادگی به وقوع نخواهد پیوست.

قیمت مصالح

یکی دیگر از نکته‌هایی که باعث می‌شود قیمت مسکن کاهش پیدا نکند و در واقع فرضیه افزایش قیمت مسکن را محتمل‌تر می‌کند این است که مسکن در سال ۹۸ با مصالحی ساخته می‌شود که پیش از این شاید جزء مصالح داخلی بوده‌اند و یا با توجه به قیمت ارز وارد کردن آن‌ها ارزان‌تر بوده است اما امروزه اینطور نیست.

در سال ۹۸ در واقع با توجه به اینکه قیمت مصالح نیز با توجه به قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و دیگر کسی قادر نخواهد بود تا با مبالغ قبلی خانه بسازد و همین امر در نهایت باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود و ممکن است که علاوه بر این مشکلات بسیاری را نیز در این زمینه به وجود بیاورد.

با اینکه در واقع فرضیه افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ از سایرین محتمل‌تر است اما امید می‌رود که با افزایش قیمت قدرت خرید کاهش پیدا کند و این امر به نوبه خود باعث شود تا قیمت مسکن و بازار مسکن به یک ثبات نسبی برسد.