یکی از کارشناسان حوزه مسکن، وضعیت این بازار طی ماه های آتی را پیش بینی کرده است و عنوان نموده: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تیر ماه در تهران به ۷ میلیون تومان خواهد رسید.

امید علیجانی، این طور صحبت هایش را ارائه می دهد: زمانی که به روز های پایانی سال ۹۶ نزدیک می شدیم، درست هنگامی که از رونق بازار مسکن به گوش می رسید، این امکان وجود داشت که دو سناریو را برای بازار مسکن پیش بینی کنیم. وی افزود: نخستین سناریو، رشد ۵۰ درصدی قیمت ها را پیش بینی می کرد و این که به واسطه گران شدن مسکن، عده ای در بازه ای کوتاه به بازار مسکن هجوم می آورند و خرید واحد های مسکونی را در دستور کار قرار می دهند، به علاوه رکود در پایان سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ کاملا قابل پیش بینی بود. سناریو دوم به گفته علیجانی، حفظ نسبی قیمت ها و افزایش میزان معاملات مسکن و در مرحله بعدی، دوران رونق احتمالی معاملات مسکن تا انتهای سال ۹۸، را برآورد می نمود.

ایشان در ادامه در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن صحبت کردند و اظهار داشتند: بررسی شرایط کنونی بازار مسکن بیشتر سناریوی اول را یادآور می شود، به عبارتی، از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال ۹۶ تا اردیبهشت ماه سال ۹۷ سیر صعودی خود را در مقایسه با دوره های قبل حفظ نموده است، با این وجود، خردادماه افت معاملات مسکن کلید خورد و سیر نزولی در این بازار نمود پیدا کرد. آمار ها نشان می دهد حجم معاملات مسکن تهران در دو ماه خرداد و تیر در مقایسه با سال های گذشته، کمتر بوده است.

به گفته این کارشناس بازار مسکن، در دومین نیمه از سال ۹۶ شاهد رونق بودیم که عده ای عنوان می کنند این رشد قیمت ناشی از فعالیت های دلالانه و سوداگرایانه بوده است. در تیر ماه سال ۹۷، رشد قیمت مسکن تا جایی ادامه پیدا کرد که هر متر مربع واحد مسکونی به طور میانگین با قیمت ۷ میلیون تومان عرضه گردید، که رشدی ۵۰ درصدی را در مقایسه با همین برهه زمانی در سال قبلش نشان می دهد. لازم به توضیح است که میزان رشد قیمت مسکن از سال ۹۳ تا ۹۶ تنها ۱۶ درصد بوده است که این ارقام بحرانی بودن شرایط را به خوبی هویدا می سازند.

ایشان در ادامه پیرامون تحولات و نوسانات مشاهده شده در بازار مسکن، توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: عواملی همچون افت ریسک و همسان سازی ارزش دارایی های سرمایه گذاران، سبب گردید قسمتی از دارایی های سرگردان در بازار های مختلف، راهی بازار مسکن شود. در زمان رکود، رشد نرخ تورم عمومی سبب شد قیمت نهاده های ساختمانی به میزان زیادی رشد را تجربه کند و به واسطه این امر، افزایش قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی، کمتر گزارش شود.

علیجانی با اشاره به این که رشد قیمت مسکن، قدرت خرید متقاضیان را به میزان زیادی کاهش داد، افزود: این اتفاق باعث شد بسیاری از متقاضیان مصرفی از این بازار خارج شوند و از خرید واحد مسکونی دست بکشند. به گفته علیجانی، با این حال کماکان تقاضای سرمایه ای در این بازار وجود دارد و به چشم می خورد.

ایشان با اشاره به این که ساختمانی یکی از صنایع مهمی است که چرخ اقتصاد کشور را به گردش در می آورد، عنوان کردند: صنعت مسکن با بسیاری از بازار ها و صنایع دیگر در ارتباط است حال ممکن است چنین ارتباطی مستقیم بوده و یا این که غیرمستقیم باشد. وی ادامه داد: بازار های دیگری هم متقابلا بر بازار مسکن اثر می گذارند که همه این فاکتور ها در کنار هم، شرایط و وضعیت اقتصادی یک جامعه را رقم زده و به ارمغان می آورند. به گفته این کارشناس حوزه مسکن، آن چه در ابتدای سیکل رکود بازار مسکن مشاهده می شود، خارج شدن تقاضا های مصرفی و سرمایه ای از این بازار است.

این کارشناس بازار مسکن، صحبت هایش را این طور ادامه داد: سناریوی محتمل دیگری هم در بازار مسکن وجود دارد که همسان سازی ارزش دارایی های سرمایه گذاران در حوزه مسکن است. به گفته علیجانی، این اتفاق به نسبت ارزش دیگر دارایی ها عملی می شود. از جمله عواملی که وضعیت و آینده بازار مسکن را تحت تأثیر قرار می دهند شامل پیچیدگی متغیر های بیرونی همچون وضعیت اقتصادی کشور، معادلات سیاسی و دیگر عوامل می باشد که می توان ادعا کرد اگر بازار سکه و ارز از تب و تاب بیفتد و ثبات را تجربه کند بخش قابل توجهی از سرمایه در حوزه مسکن را به خود جذب می کند.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز