جهش بازار مسکن

شاید امروزه اعتدال در بازار مسکن به هیچ‌وجه حفظ نشده باشد اما وضعیت بازار مسکن در طی ماه‌های اخیر نشان از تغییر دارد. اعتدال در این زمینه اینطور می‌گوید که گزارش بازار مسکن طی ماه‌های گذشته اینطور نشان می‌دهد که حجم معاملاتی که در زمینه مسکن انجام می‌گیرد سیر نزولی داشته است و همچنین خرید و فروش آپارتمان نیز در کلان شهرهایی مانند تهران از خرداد ماه سال ۹۷ تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ هیچ رشد خاصی را در بر نداشته است.

آمار رسمی کشور در سال ۹۷ اینطور نشان داده است که قیمت مسکن و بازار مسکن دچار یک افزایش آنی در ۶ ماهه نخستین سال بوده‌اند. در واقع میانگین قیمت مسکن به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که این میزان باعث شده تا خرید و فروش مسکن در سال ۹۷ حدود ۶ هزار فقره در ماه کمتر شود.

جالب است بدانید که در این میان، میانگین قیمت مسکن در کلان شهر تهران حدود ۹۰ درصد رشد داشته است اما شیب رشد ماهانه قیمت در نهایت در دی ماه به یک ثبات نسبی رسیده است. برخی از کارشناسان مسکن در این زمینه معتقدند که شیب رشد قیمت در واقع کاهش یافته است اما این میزان معاملات مسکن نیز هست که کاهش پیدا کرده و هیچ میزان مشخصی برای آن نیز وجود ندارد.

اینکه معاملات تا حد بسیار زیادی کمتر شده‌اند در واقع نشان از این می‌دهد که بازار مسکن به سمت و سوی ثبات پیش می‌رود. به گفته این افراد در واقع این می‌توان نشانه مثبتی از ثبات قیمت مسکن در سال ۹۸ باشد. چراکه در نهایت سازندگان و همچنین فروشندگان از اصرار به ادامه رشد قیمت امتناع خواهند ورزید.

تاثیر افزایش قیمت بر فروش مسکن در سال 98

بررسی بازار مسکن و معاملات در سال ۹۷

شاید بررسی بازار مسکن در سال ۹۷ به ما کمک کند تا بتوانیم بازار مسکن در سال ۹۸ را بهتر ارزیابی کنیم. در واقع این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابعاد بازار معاملات مسکن در حال کوچک شدن است و این امر به نوبه خود می‌تواند نشان دهنده این باشد که واحد های آماده صنفی در واقع به فروش نمی‌رسند و دلیل این امر نیز قیمت‌های کلانی است که هیچ کنترل و نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد.

بنگاه‌داران در این زمینه اینطور می‌گویند که برخی از سازندگان با تعیین قیمت‌هایی که همچون نرخ فروش دانسته می‌شوند علاوه بر اینکه به صورت ناعادلانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند همزمان موجب شده‌اند تا تقاضا نیز با توجه به اینکه بودجه برای خرید نیست تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

در واقع زمانی که سخن از جایگزینی به میان می‌آید قیمت‌گذاری‌های مختلفی برای فروش آپارتمان نیز ایجاد می‌شود که می‌توان گفت این قیمت‌گذاری‌ها در واقع باعث می‌شوند تا بسیاری حتی با پول فروش واحدها نیز قادر به ادامه ساخت و ساز نباشند.

این نرخ فروش در واقع باید بر مبنای نرخی باشد که سازنده با عواید حاصل از ساخت آن‌ها بتواند قادر به ساختن و آغاز عملیات‌های ساختمانی جدید باشد و همچنین بتواند هزینه ‌های مورد نیاز برای ساخت پروژه‌های جدید را نیز تامین کند.

همچنین برخی از سازندگان اینطور می‌گویند که ادامه جهش قیمت در بازار در نهایت به ضرر سازندگان خواهد بود چراکه ادامه این جهش باعث می‌شود تا مصالح ساختمانی کمیاب شوند و تجهیزاتی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز بسیار افزایش قیمت داشته باشند. در واقع همین افزایش قیمت مصالح است که سازندگان را ناچار به توقیف مقطعی می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا بسیاری از واحدهایی که به صورت آماده به فروش می‌روند نیز معطل باقی بمانند.

تقاضای بازار مسکن در تهران رو به کاهش است!

جالب است بدانید که در کلان شهر تهران با توجه به اینکه قیمت مسکن به صورت نجومی افزایش داشته است تقاضای مصرفی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است و همین امر باعث شده تا بازار مسکن در یک حاشیه‌ای قرار بگیرد که رو به سکون دارد و در نهایت راکد شدن بازار را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر اینکه تقاضا کمتر شده است باعث شده تا عده‌ای در کمین نقدینگی و همچنین خرید و فروش مسکن تردید داشته باشند و در واقع هر دو طرف در انتظار زمان مناسب برای خرید و فروش مسکن هستند.

در سال ۹۸ اما امید می‌رود که با کاهش قدرت خرید دیگر افزایش قیمت چندانی را شاهد نباشیم چراکه در واقع این افزایش قیمت باعث می‌شود تا در نهایت دیگر قدرت خرید به صفر برسد و در واقع بازار مسکن راکد شود. اینگونه پیش‌بینی می‌شود که شرایط خرید مسکن در سال ۹۸ بهبود پیدا کند.