حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: برخی از افراد گمان می کنند به همان میزان که نرخ مسکن بالا می رود، قیمت اجاره بها هم باید رشد پیدا کند درحالی که این تصور کاملا غلط است و واقعا دور از ذهن است که فکر کنیم به اندازه رشد قیمت مسکن، نرخ اجاره بها هم باید افزایش بیابد.

وی ادامه داد: عده ای عنوان می کنند قیمت مسکن طی ماه های اخیر رشد ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده است و به همین خاطر نرخ اجاره بها هم باید به همین میزان رشد پیدا کند در صورتی که این نگرش کاملا اشتباه است و تماما دور از ذهن می باشد. وی ادامه داد: در تمام دنیا، قیمت اجاره بها را تابع و پیرو قیمت مسکن می دانند و به عنوان یکی از شاخص هایی که بر قیمت اجاره اثرگذار است از آن یاد می کنند با این حال نمی توان انتظار داشت نرخ اجاره بها دقیقا متناسب با نرخ رشد مسکن، افزایش یابد و این تصور کاملا دور از ذهن است.

عقبایی صحبت هایش را این طور ادامه داد: این که اجاره بها را چگونه تعیین و مشخص کنند به قدرت مستأجران وابسته است به عبارتی در زمان تعیین نرخ اجاره بها، همواره به این مسئله دقت می شود که قدرت مستأجر در بازپرداخت اقساط آن به چه صورت است.

ایشان در ادامه به مثال متوسل شدند و اظهار کردند: برخی از موجران عنوان می کنند واحدشان در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بوده است حال آن که در شرایط فعلی به یک میلیارد تومان رسیده است از این رو اجاره بهای چنین واحدی هم بایستی دو برابر گردد درحالی که چنین نیست و این انتظار بی جایی است. وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، نمی توان چنین اصلی را پذیرفت از این رو در سال جدید شاهد این اتفاق نخواهیم بود و این طور نیست که اجاره بها به اندازه رشد قیمت مسکن، افزایش یابد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، تصریح نمود: تمام خواسته ما از موجران عزیز این است که نهایتا ده درصد بر اجاره بها بیفزایند و اضافه کردن بیش از این مقدار بر نرخ اجاره بها، صحیح و منطقی نیست. به گفته طاهرخانی، با این حال به عقیده بنده، نرخ اجاره بها در سال ۹۸ در کلانشهر هایی چون تهران ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد را تجربه می کند.

طاهرخانی در قسمتی از صحبت هایش گفت: از خرداد ماه شاهد اوج گرفتن نقل و انتقالات خواهیم بود و در این ماه، رشد اجاره بها بیشتر نمود می یابد با این حال، دور از انتظار است که اجاره بها بیشتر از ۳۰ درصد افزایش یابد، به عبارتی مستأجران نمی توانند بیش از این مبلغ به عنوان اجاره بها بپردازند و این امر سبب می شود رشد اجاره بها بیش از ۳۰ درصد کاملا دور از ذهن و غیر باور باشد. وی افزود: چنانچه موجران رقمی گران تر از این را به عنوان اجاره بها معرفی کنند، مستأجران نخواهند پذیرفت و این عامل سبب می شود واحد های مسکونی موجران خالی باقی بماند.

به گفته طاهرخانی، در شهر های کوچک، رشد نرخ اجاره بها کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود اما باز هم انتظار می رود دولت سازماندهی بازار مسکن را جدی تر از قبل پیش ببرد و این بازار را با سیاست ها و راهکار های مناسب همراه سازد.

بهترین کمک به مستأجران، مسکن استیجاری است

ایشان در خصوص مسکن استیجاری نیز صحبت هایی ارائه نمودند و تصریح کردند: در طولانی مدت برای این که بتوانیم بازار اجاره را ساماندهی کنیم، می شود به تولید و ساخت و ساز واحد های استیجاری متوسل شویم و عقیده ما این است که حتی اگر امروز در این مسیر گام برداریم تأثیرش را کاملا مشهود در آینده خواهیم دید.

ایشان به عنوان دومین راهکاری که می تواند به بازار اجاره کمک کند، حمایت از سازندگان را نام بردند و تصریح کردند: چنانچه اراضی و زمین های مناسب در اختیار سازندگان قرار بگیرد و به آن ها تسهیلات اختصاص یابد آن گاه شاهد رونق گرفتن ساخت و ساز و متعادل شدن بازار اجاره بها خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: چنانچه دولت برای مستأجران هم تسهیلاتی با کارمزد پایین در نظر بگیرد آن گاه، مستأجران راحت تر می توانند به اجاره واحد های مسکونی بپردازند و به هدفشان دست یابند.

وی درباره نحوه شناسایی مستأجران و ارائه تسهیلاتی با کارمزد مناسب به آن ها، گفت: درست است که تعدادی از مستأجران ممکن است حتی تاجران بزرگ و ثروتمندان باشند با این حال همان گونه که در زمان اجرای پروژه عظیم مسکن مهر دولت توانست خانواده های فاقد مسکن را شناسایی کند بی تردید خواهد توانست مستأجران واقعی را بشناسد و به آن ها تسهیلات و وام هایی با کارمزد های مناسب اختصاص دهد.

ایشان با اشاره به این که از تمام مستأجران بالغ بر ۹۵ درصد آن ها، مستأجر واقعی است، عنوان کرد: شاید تنها ۵ درصد هستند که می کوشند سرمایه شان را در راه های دیگری صرف کنند.

ایشان با تأکید بر این که سیاست ها و راهکار های ریاست گونه راه به جایی نمی برد و بازار اجاره بها را ساماندهی نمی کند، اذعان نمود: بهترین کار گام برداشتن در راستای ارتقای تولید مسکن و ارائه تسهیلات و ساخت واحد های استیجاری است چرا که تنها از این طریق است که می شود نتیجه ای بهتر آفرید و بازار اجاره بها را به نوعی سر و سامان بخشید که مستأجران بی دغدغه به اجاره واحد ها بپردازند.

  • منبع خبر : شهرخبر