بر اساس آمار های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، میزان رشد قیمت مسکن در فروردین ماه سال جاری به نسبت اسفند ماه سال ۹۷، ۳٫۶ درصد بوده است. ارزش معاملات انجام شده در فروردین ماه در تهران، ۳۱٫۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

بر اساس تازه ترین داده های منتشر شده از سوی، دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در فروردین ماه امسال، در تهران، رشد ۳٫۶ درصدی را تجربه کرده است و هر متر مربع واحد مسکونی با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اسفند ماه سال ۹۷، ۱۱ میلیون و ۹ هزار تومان بوده است.

مقایسه قیمت مسکن تهران در فروردین ماه سال جاری و سال گذشته حاکی از این است که قیمت مسکن در این برهه زمانی رشد ۱۰۴٫۳ درصدی را پشت سر گذاشته است. تعداد مبایعنامه های تنظیم شده در فروردین ماه سال ۹۸، ۳۱۲۱ فقره بوده است که این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۷ و فروردین ماه سال گذشته، افت ۷۱٫۸ درصدی و ۳۱٫۵ درصدی را شاهد بوده است.

مشاهده متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع به تفکیک مناطق ۲۲ گانه تهران، حاکی از آن است که در فروردین ماه، این رقم در منطقه یک، ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تومان بوده است حال آن که اسفند ماه سال گذشته، ۲۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان اعلام شده بوده است. رشد قیمت در منطقه ۲ تهران نیز ظاهرا متوقف شده چرا که قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در منطقه ۲ به طور متوسط در فروردین ماه، ۱۶ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است حال آن که این رقم در مقایسه با اسفندماه افت یک درصدی را شاهد بوده است.

قیمت هر متر واحد مسکونی در اسفند ماه سال گذشته در منطقه ۲۲ تهران، ۹ میلیون و ۹۴۷ هزار تومان بوده است، حال آن که این رقم با پشت سر گذاشتن رشد ۱۸٫۷ درصدی در ماه فروردین امسال به ۱۱ میلیون و ۸۱۴ هزار تومان رسیده است. از بین مناطق ۲۲ گانه تهران، در منطقه های ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شاهد رشد قیمت در فروردین امسال بوده ایم، که عده ای عنوان می کنند دلیل این اتفاق رشد تقاضای خریداران مسکن بوده است، به عبارتی گران شدن مسکن سبب شده بسیاری از متقاضیان به خرید واحد های مسکونی در این مناطق روی بیاورند که به افزایش قیمت منتهی شده است. میزان ارزش معاملات مسکن در فروردین امسال بر اساس آمار ها، ۳۱٫۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

در گزارشی، بانک مرکزی، میزان رشد قیمت مسکن در تهران طی فروردین ماه را ۲٫۱ درصد برآورد کرده است. این رقم از سوی بانک مرکزی با کمک گرفتن از آمار های ثبت شده در سامانه ثبت معاملات، به دست آمده است. میان آن چه وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به عنوان جزئیات معاملات مسکن در فروردین ماه، اعلام کرده اند، اختلاف ۱٫۵ درصدی موجود است که مشخص نیست منشأ این اختلاف از کجاست. تا اسفند ماه سال گذشته، نخست وزارت راه و شهرسازی گزارشات مسکن را برآورد و اعلام می کرد و با کمی تأخیر، بانک مرکزی اعداد را گزارش می نمود.

  • منبع خبر : شهرخبر