قیمت مسکن

شاید بتوان اینطور گفت که قیمت مسکن در سال ۹۸ تاثیر گرفته از عوامل بسیاری است. در واقع این عوامل نشان دهنده این است که قیمت مسکن یک ثبات نسبی نخواهد داشت و در واقع اینطور تصور می‌شود که قیمت مسکن در سال ۹۸ نه تنها کاهش نداشته باشد بلکه افزایش نیز خواهد داشت و شاید به همین دلیل است که در نهایت طرح‌های مختلفی در زمینه مسکن تصویب شده‌اند که وام‌های مختلفی را نیز در بر داشته‌اند.

شاید تا سال‌های پیشین قیمت مسکن در واقع به اندازه امروز زیاد نبوده است و به همین دلیل نیاز به وام‌های مسکن نیز افزایش یافته است و در واقع باید قیمت آن نیز تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند چراکه دیگری در زمانیکه قیمت مسکن حدود دو الی سه برابر شده است قیمت وام مسکن نیز باید افزایش پیدا کند.

بررسی قیمت مسکن و عوامل موثر بر آن

وام ساخت مسکن به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است!

مدیریت اعتبارات بانک مسکن در واقع از مخالفت بانک مرکزی در زمینه وام مسکن خبر داده است. در واقع این طور گفته می‌شود که وام مسکن به مرز ۲۸۰ میلیون تومان هم رسیده است که در نهایت این میزان به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش یافت و این مقدار توسط بانک مسکن نیز تایید شده است.

تجارت نیوز در واقع این باره اظهارات محمد حسن علمداری را بیان می‌کند که مدیریت بانک مسکن را نیز بر عهده دارد در این مورد می‌گوید که پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۲۸۰ میلیون تومان نیز به بانک مرکزی داده شده است اما این مقدار با مخالفت‌های بسیاری روبرو شده است و در نهایت این میزان به ۱۷۰ میلیون رسیده است.

وی با بیان اینکه امروزه قیمت مسکن به گونه ای افزایش یافته است که در واقع بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و هم اینکه این بازار مسکن در واقع رو به سقوط است و نیاز است که با تزریق مبلغی مجدداً زنده شود.

وی با اشاره به اینکه سقف وام مسکن افزایش یافته است اینطور افزود که سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در واقع به گونه‌ای مدیریت شده است که وام مسکن برای سازندگانی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می‌کنند تا ۱۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این میزان شاید همچنان کم به نظر بیاید اما با توجه به مقادیری معین مدنظر قرار گرفته است و همچنین اینکه شما نمی‌توانید این میزان را در واقع با حد اصلی افزایش قیمت یکسان کنید چراکه افزایش قیمت مسکن به گونه‌ای بوده است که در واقع نمی‌توان متناسب با آن وام مسکن اعطا کرد.

علمداری در نهایت با توجه به این نکته که هم اکنون از فناوری‌های مختلفی در زمینه مسکن استفاده می‌شود اینطور بیان کرد که در صورت استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه ساخت مسکن این وام ۱۴۰ میلیون تومانی که به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

شاید این امر در واقع نشان دهنده این باشد که نیازها به افزایش قیمت وام‌های اعطایی برای خرید و ساخت مسکن روز به روز بیشتر می‌شود. در واقع با توجه به صلاحیتی که خود فرد نشان می‌دهد و همچنین مصالحی که می‌خواهد در ساخت منزل و مسکن مورد نظر خود از آن‌ها استفاده کند وام مسکن از ۱۴۰ میلیون تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان متغیر است. علمداری همچنین تایید کرد که صلاحیت سازندگانی که در اداره راه و شهرسازی و سایر انجمن‌ها فعالیت دارند نیز برای گرفتن وام مسکن ۱۷۰ میلیون تومانی تایید شده است.

مدیریت اعتبارات بانک مسکن همچنین در این باره گفت که سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی در این زمینه به شعبات مختلف ارجاع داده شده است و همچنین میزان سود تسهیلات در این زمینه را ۱۸ درصد اعلام کرده است. همانطور که می‌دانید در سال ۹۶ ۹۷ وام مسکن در حدود ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون بوده است و این میزان نیز در صورت استفاده از فناوری‌های نوین به فرد مورد نظر اعطا می‌شده است اما امروزه در واقع این مبلغ حدود دو برابر شده است.

مروری بر وضعیت مسکن در اسفند ماه سال 97

قیمت مسکن در سال ۹۸

آنطور که تصور می‌شود قیمت مسکن در سال ۹۸ به طور حتم افزایش پیدا می‌کند چراکه هیچگونه نشانه‌ای از کاهش قیمت طلا و ارز دیده نمی‌شود و همانطور که می‌دانید این بازار تماماً از بازار ارز و طلا پیروی می‌کند. با توجه به این افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار امید است که در سال ۹۸ با گران شدن، قدرت خرید طبقه مرفه هم کاهش پیدا کند تا در نهایت با رسیدن قدرت خرید به صفر بازار مسکن راکد شود که این امر به نوبه خود باعث می‌شود تا قیمت مسکن به یک ثبات نسبی برسد.