وضعیت بازار مسکن

شاید وضعیت بازار مسکن امروزه به وضعیتی بغرنج تبدیل شده باشد که در واقع اینگونه نشان داده می‌شود که هیچگونه راه فراری برای این مخمصه وجود ندارد و روز به روز نیر شرایط حساس‌تر می‌شود. سال ۹۷ را می‌توان از نظر اقتصادی سال رکود دانست چراکه قیمت تمامی موارد از جمله قیمت طلا و ارز به شدت افزایش یافت و این در حالی است که بازار سایر اجناس نیز تحت تاثیر این دو به حدی افزایش پیدا کرده‌اند که تقریباً غیر قابل باور است.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷

شاید وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ نشان دهنده چیزی باشد که در سال ۹۸ با آن رو به رو هستیم. در سال ۹۷ در اوایل سال وضعیت بازار مسکن تا حدودی ثابت بود و این ثبات به تدریج کاهش یافت تا در مرداد ماه این سال قیمت مسکن به حد بسیار زیادی بالا و پایین شد تا در نهایت با یک افزایش ناگهانی همگان را شگفت‌ زده کرد.

در نهایت شاید اینطور تصور می‌شود که وضعیت بازار مسکن پس از یک مرداد ماه طوفانی به یک ثبات می‌رسد و تا بهمن ماه نیز شرایط به همین صورت بود اما در نهایت دیدیم که در بهمن ماه سال ۹۷ مجدداً بازارهای گوناگون و به ویژه بازار مسکن تحت تاثیر سایر بازارهای داخلی زیر و رو شدند و چنان افزایش قیمت را تجربه کردند که شاید بتوان گفت بی‌سابقه باشد.

در دوران چهل ساله انقلاب نیز بارها دیده شده است که پس از چندین دوره افزایش قیمت، وضعیت بازار مسکن برای چندین سال دچار ثبات بوده است و همچنان افزایش قیمت‌ها نتوانسته تاثیر عمده‌ای روی این موارد داشته باشد. در واقع بازارهای مختلفی که امروزه تحت تاثیر بازار ارز دچار تغییرات شده‌اند نیز هنوز نتوانسته اند ثبات را حفظ کنند.

خرید آپارتمان در الهیه تهران با قیمت عالی

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸

شاید وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ بسیار غیر قابل پیش‌بینی باشد. در واقع این طور تصور می‌شود که پس از چندین سال افزایش و کاهش قیمت سال ۹۸ نیز از نظر اقتصادی سال کاهش و ثبات باشد اما این موارد همچنان جزء فرضیه‌های محتمل هستند و حتی ممکن است که این فرضیه‌ها کاملاً غلط باشند و قیمت مسکن مجدداً افزایش پیدا کند.

در واقع امید می‌رود که وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به یک ثبات نسبی برسد چرا که در نهایت با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها این بازار ناچارا راکد خواهد شد و دیگر کسی نیست که توانایی خرید داشته باشد که این امر به نوبه خود می‌تواند در کاهش و ثبات قیمت ها تاثیر گذار باشد.

چرا تصور می‌شود که در سال ۹۸ وضعیت بازار مسکن سیر صعودی خواهد داشت؟

در واقع این طور تصور می‌شود که در سال ۹۸ بازار مسکن نمی‌تواند به یک ثبات دست پیدا کند. دلیل این امر اما واضح است. بازار مسکن با اینکه تاثیرپذیری کمتری از سایر موارد دارد اما همچنان با توجه به مواردی همچون طلا و ارز تعیین می‌شود و اینطور که مشخص است بازار طلا و ارز نیز به یک ثبات نسبی نخواهد رسید.

با اینکه امید می‌رود که در نهایت وضعیت بازار مسکن و به طور کل تمامی بازارهای اجناس در ایران به ثبت برسند اما این چنین می‌نماید که این امر، امری محال است. شما می‌توانید با توجه به اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته رخ داده‌اند این پیش‌بینی را انجام دهید اما در واقع هیچکس نمی‌تواند به طور قطعی بگوید که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دلیل دیگری که افزایش قیمت مسکن را توجیه می‌کند این است که اغلب مصالحی که برای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند مصالحی هستند که وارداتی هستند و در داخل وجود ندارد. این مصالح اغلب با قیمت‌هایی نظیر دلار و یورو وارد می‌شوند و به همین دلیل نیز برگرفته از تاثیرات بازار ارز قیمت‌های هنگفتی پیدا می‌کنند. در نتیجه مسکن‌هایی که به صورت نوساز تهیه می‌شوند نیز قیمت‌های نجومی خواهند داشت.

یک امر دیگر که وجود دارد این است که پس از یک افزایش قیمت در واقع کاهش قیمت امری غیر ممکن به نظر می‌رسد و اینگونه می‌نماید که پس از گرانی، دیگر ارزانی‌ای در کار نخواهد بود و این گرانی تا زمانی ادامه خواهد داشت که دیگر کسی توان خرید نداشته باشد.

در این حال نیز نمی‌توانید به طور قطعی بگویید که قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند یا کاهش. همیشه عده‌ای از مرفهین هستند که در نهایت گرانی بازار قادر خواهند بود که مسکن و دیگر ابزار را خریداری کنند و به همین دلیل نیز اینطور می‌نماید که قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت و به ثبات هم نمی‌رسد. امید است که سال ۹۸ از لحاظ اقتصادی نسبت به سال ۹۷ پربارتر باشد.