پیش‌بینی بازار مسکن

شاید افزایش قیمت‌های بازار در سال ۹۷ برای شما هم عجیب و غریب بوده باشد. ایسنا در گزارشی که برای قیمت مسکن تهیه شده است اینطور گفت که اتحادیه مشاورین املاک در واقع خبر از ثبات قیمت مسکن در سال ۹۸ داده‌اند.

با اینکه پیش‌بینی بازار مسکن در این سال کار ساده‌ای نبوده است اما قرار نیست که بعد از عید این سال قیمت‌ها به صورت عجیب و غریب افزایش پیدا کنند و در واقع می‌توان اینطور گفت که قیمت مسکن معادل نرخ تورم خواهد بود.

این مسئله در واقع نشان از این می‌دهد که در نهایت نرخ افزایش قیمت به گونه‌ای نخواهد بود که تورم بیش از حد انتظار باشد. همچنین در این باره گفته شد که مسائل مالی در این زمینه در واقع به برهه‌های زمانی قبل و بعد از اتفاقات مختلف تقسیم‌بندی می‌شود و ای مسئله همواره در ایران وجود داشته است.

آدرس اشتباهی که توسط مشاورین املاک به مردم داده می‌شود باید کنترل شود.

مصطفی قلی خسروی در این باره می‌گوید که مشاورین املاک در واقع امانت فروش‌های مردم هستند و نباید در افزایش قیمت مسکن نقش چندانی داشته باشند. ما هم در واقع سیاست‌گذار مسکن نیستیم که بتوانیم نقش عمده را در افزایش و کاهش قیمت و همچنین پیش‌بینی بازار مسکن داشته باشیم. بهتر است که پس از دوره‌های مختلف نوسان آدرس بازار را به اشتباه به مردم ندهیم چراکه باعث می‌شود تا آن‌ها در این آشفته بازار دچار مشکلات بیشتری شوند.

آشنایی با نکات مهم و طلایی برای خرید آپارتمان در تهران

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهر تهران اینگونه بیان کرد که در نیمه اول سال ۹۷ بازار مسکن شرایط نسبتاً خوبی را تجربه کرده است و این در حالی بوده که معاملات مسکن نیز رونق بسیاری داشته است. در نیمه دوم اما با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توان خرید مردم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد که همین امر به نوبه خود باعث کسادی بازار شده است.

او همچنین گفت که بر مبنای نظرات کارشناسان در این زمینه باید تا سقف سالیانه ۱٫۵ میلیون مسکن در کشور ساخته شود. در سال‌هایی که رونق اقتصادی به حدی بوده است که ساخت و ساز در واقع به سختی این دوره نبوده بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شده است که این میزان به دلیل نوسانات قیمت در سال‌های گذشته بین اعداد ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار در نوسان بوده است.

برای سال آینده اما اینگونه تصور می‌شود که تغییرات بسیاری باید در زمینه‌های مدیریتی رخ دهد تا بتوان صنعت ساخت و ساز را به خوبی رونق بخشید. در واقع با توجه به اتفاقاتی که در این زمینه افتاده است اما همچنین این تغییرات مدیریتی آینده وزارت راه و شهرسازی را روشن‌تر نشان می‌دهند و مهندس اسلامی نیز به ساخت و ساز‌هایی که نگاه‌های ویژه نیز روی آن‌ها است خوش‌بین هستند.

خسروی همچنین تاکید کرد که مهندس اسلامی در این زمینه بیان کرده است که نگاهم به ساخت ساز اینگونه است که پیشروی حوزه‌ی مسکن در سال ۹۸ با توجه به شرایطی که قرار است در اقتصاد کشور رخ دهد کاملاً خوش‌بینانه است.

خسروی همچنین با اشاره به اینکه صنعتی سازی برای افزایش کیفیت رخ می‌دهد اینطور گفته است که توصیه‌های مختلفی به وزیر راه و شهرسازی در این زمینه انجام گرفته است و در واقع اینطور گفته می‌شود که بحث صنعتی‌سازی باید به جد مورد بررسی قرار دهد. یک ساختمان ۵ طبقه در واقع نباید بیش از ۸ ماه زمان برای ساخت ببرد.

اینکه طول دوره ساخت افزایش پیدا می‌کند در واقع باعث می‌شود تا قیمت مسکن نیز تغییر داشته باشد. زمانیکه سرمایه‌ای به صورت راکد و غیر قابل استفاده باقی می‌ماند در واقع تورم بسیاری رخ می‌دهد که ممکن است ساخت و ساز را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

جهش بازار مسکن در سال 98؛ جهش مثبت یا منفی

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸

با توجه به این سخنان اما همچنان پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۸ شامل اخبار امیدوار کننده‌ای نیست. این امر در واقع با توجه به اینکه ممکن است قیمت مسکن مجدداً افزایش پیدا کند گفته می‌شود و این امکان را نیز از خریداران در این زمینه می‌گیرد تا بتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

چه بسیار افرادی که تا کنون تمامی سرمایه زندگی خود را برای خرید خانه پس‌انداز کرده‌اند اما نتوانسته اند تا منزل مورد نظر خود را با توجه به افزایش قیمت خریداری کنند. امید است که پیش‌بینی بازار مسکن در زمینه ثبات بازار صحیح بوده باشد تا در نهایت بازار مسکن نیز برای همگان قابل استفاده شود و مردم قدرت خرید خود را بازیابند.