ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: بسته رونق بازار مسکن می تواند به عنوان یکی از راهکار های مهم در کانون توجه قرار بگیرد و مورد استفاده واقع شود. این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: از مهم ترین اثرات چنین بسته ای افت قیمت مسکن است که بر اساس برآورد های انجام شده می تواند قیمت مسکن را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

رحیمی انارکی عنوان کرد: تحریم های اخیر و رفتار های امریکا سبب شده است عرصه بر ما تنگ تر شده و ناگزیر به دست و پنجه نرم کردن با شرایط دشوارتری هستیم با این وجود، برای این که بتوانیم چنین شرایط دشواری را پشت سر بگذاریم و از این بحران خارج شویم لازم است هشیاری را در پیش بگیریم و هوشمندانه عمل کنیم. مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: لازم است همه مدیران و تمام افرادی که خدمتگزار مردم هستند، به بهترین و هوشمندانه ترین اقدامات متوسل شده و خود را به سخت گوشی گره بزنند تا نتیجه آن خروج از شرایط دشواری باشد که در شرایط فعلی شاهدش هستیم.

ایشان از کسب منافع جدید توسط بانک مسکن در سال ۹۷ سخن گفتند و اظهار داشتند: در سال ۹۷ شرایط دشواری را داشتیم، در سال گذشته شرایط اقتصادی به نوعی بود که هم با رشد هزینه ها مواجه بودیم و هم این که شرایط بین المللی دائما عرصه را بر ما تنگ تر می کرد ضمن این که مسابقه مخربی به راه افتاده بود که بانک ها را وادار به پرداخت سود هایی بیش تر از سقف تعیین شده می کرد حال آن که بانک ها نمی توانست در چنین وضعیتی قرار بگیرند، با همه این ها خوشحالیم از این که بانک مسکن باز هم توانست در این شرایط دشوار، خوش بدرخشد و به فعالیت هایش بهتر از قبل ادامه دهد.

مدیرعامل بانک مسکن، عنوان کرد: از جمله دستاورد های بانک مسکن در سال گذشته، رشد تسهیلات در بخش مسکن و ساختمان می باشد. وی ادامه داد: بانک مسکن حتی برای بخش های دیگری هم سقف تسهیلات را افزایش داد که این عامل را هم می توان به عنوان یکی دیگر از دستاورد های بانک مسکن اعلام کرد. این مقام مسئول تصریح نمود: در سال ۹۷ شاهد رشد ۱۲ درصدی پرداخت تسهیلات کل توسط بانک مسکن در مقایسه با سال ۹۶ بودیم. وی ادامه داد: این امر نشان می دهد در بدترین شرایط اقتصادی، بانک مسکن موفق به ارائه عملکرد بهتر و مناسب تری شده است.

ایشان از رشد حجم تسهیلات پرداخت شده صحبت کردند و اظهار داشتند: یکی از عامل هایی که منجر به این فاکتور گردید، فعال سازی دارایی های عملیاتی بانک مسکن بود. وی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد از این تسهیلات در حوزه مسکن و ساختمان مورد استفاده قرار گرفت ضمن این که، بر اساس آخرین برآورد های انجام شده، وضعیت شاخص های عملکردی بانک مسکن به این صورت بوده است: در منطقه سبز، ۱۸ شاخص مشاهده می گردد به این معنا که اهدافی که برای آن ها لحاظ شده بود تا ۷۵ درصد محقق شده و جامه عمل پوشیده است. وی افزود: در ۸ مورد از دیگر شاخص ها نیز نحقق اهداف مشاهده شده است به طوری که این اهداف بیش از ۱۰۰ درصد تحقق یافته اند، این درحالی است که در خصوص برخی از شاخص ها مانند وصول مطالبات لازم است تلاش های بیشتری در دستور کار قرار بگیرد و متوسل به خلاقیت و ویژگی های بیشتری شویم. مدیرعامل بانک مسکن عنوان نمود: از میان شعب بانک مسکن، قرار است در سال جدید، ۵۰ شعبه را کاهش دهیم و اظهار نمود: توأمان با این امر، شعب ناکارآمد را حذف نموده و یا ادغام و جابه جایی شعبه های موجود را در دستور کار قرار خواهیم داد.

ایشان از برنامه های در دست انجام سخن گفتند و اذعان نمودند: رشد ۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن از جمله موارد مذکور است با این حال اقتصاد دانان و افراد فعال در این حوزه بر این باور هستند که در سال جاری با شرایط اقتصادی دشوارتری در مقایسه با سال گذشته مواجه خواهیم بود. وی ادامه داد: می توان ادعا کرد که با جنگ اقتصادی مواجه هستیم، جنگی تمام عیار که حرکت ها و واکنش های هوشمندانه و دقیق می طلبد. این مقام مسئول اظهار نمود: از دیگر چالش هایی که شرایط را دشوارتر نموده اند، میزان صادرات نفتی است ضمن این که محدودیت های بانکی، عرصه را تنگ تر کرده و وضعیت را سخت تر نموده است. رحیمی انارکی، افزود: حتی در این وضعیت هم می توان هوشمندانه عمل کرد و با کمترین خطرات و زیان های اقتصادی، اهداف خود را محقق نمود.

ایشان به عنوان یکی از بخش هایی که اگر تمرکز بر آن صورت بگیرد می تواند در شرایط فعلی کمک کننده و نجات بخش باشد، بخش ساختمان و مسکن را نام بردند و عنوان کردند: این بخش را می توان یک پیشران اقتصادی دانست، به عبارتی، این بخش مسکن است که به قسمت های داخلی متکی است و از این رو می تواند کمترین تأثیر را از تحریم ها بپذیرد لذا سرمایه گذاری در بخش ساختمان دقیقا همان راهکاری است که سبب می شود بهترین نتیجه حاصل گردد و مناسب ترین خروجی به دست آید. مدیرعامل بانک مسکن، اظهار نمود: بخش مسکن را می توان یک بخش درون زا دانست که اشتغالزایی به همراه دارد و سبب می شود شغل های مستقیم و غیرمستقیم زیادی در نتیجه آن، عاید گردند. رحیمی انارکی افزود: چنانچه حوزه ساختمان و مسکن با رشد و رونق همراه گردد آنگاه بالغ بر ۱۴۰ رشته صنعتی و تولیدی هم به گردش و تحرک در می آیند و شرایط رو به رشدی را تجربه می کنند. این عامل سبب می شود رشد شرایط اقتصادی کشور را شاهد بوده و مشاهده نماییم.

ایشان خطاب به مدیران و کارشناسانی که در بانک ها مشغول به فعالیت هستند، گفتند: مهم ترین رسالتی که در سال جاری بر عهده داریم، تحرک بخشی به حوزه ساختمان است، به عبارتی، باید شرایط را به نوعی فراهم سازیم که زوج های جوان راحت تر بتوانند به خانه دار شدن فکر کرده و صاحب خانه شوند. این مقام مسئول، عنوان نمود: ایمان داریم که شما همانطور که توانستید تأمین مالی مسکن مهر را به پایان برده و عملیاتی کنید خواهید توانست این حوزه را هم رونق داده و چرخِ این گردونه را به گردش در آورید.

ایشان در خصوص نقشه هایی که بانک مسکن برای مقاله با دشمن در نظر گرفته است هم صحبت کردند و اظهار داشتند: از ماه های پایانی سال گذشته در حال تلاش برای تدوین و رونمایی از چنین نقشه ای برای مقابله با تلاش های دشمن بوده ایم که هدف ما در این بخش، ایجاد بسته ای رونق زاست که تمام تلاشمان را کرده ایم از پتانسیل های بازار های پول و سرمایه در آن نهایت استفاده را به عمل آوریم. این مقام مسئول ادامه داد: این عامل سبب می شود از تهدید های پیش رو به فرصت های جدید و نابی دست پیدا کنیم.

رحیمی انارکی افزود: بسته رونق بخش مسکن توسط بانک مسکن تهیه و تدوین گشته است، این بسته از ارائه وام و تسهیلات به مردم فراتر و بیشتر ست. وی ادامه داد: باتوجه به رشد قیمت مسکن در تهران، خانه اولی ها به سختی می توانند به خانه دار شدن فکر کنند و در شرایط کنونی، صاحب خانه شدن برای این دست از افراد واقعا سخت و دشوار است. وی ادامه داد: این امر سبب شده است به حاشیه ها و خانه های اطراف روی بیاورند که رشد قیمتی در دیگر مناطق را به همراه داشته است. وی ادامه داد: در این بست تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که تمام آنچه سبب رشد قیمت مسکن می شود را شناسایی کرد و حتی الامکان آن ها را کنترل نموده و مدیریت نماییم.

از مهم ترین تأثیرات این بسته، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن است به گونه ای که استفاده از این بسته سبب می شود بتوانیم کاهش قیمت مسکن را مشاهده نماییم. وی عنوان کرد: بانک مسکن به کمک این بسته میزان عرضه و تقاضای مسکن را متعادل می کند که این به ثبات بازار مسکن به میزان شایانی کمک خواهد کرد. ایشان ادامه دادند: به دنبال این هستیم که تولید کنندگان و انبوه سازان واحد های مسکونی بتوانند با قیمت های مناسب مصالح ساختمانی را خریداری نمایند و با کمک گرفتن از کارت های اعتباری، این مصالح را خریداری کنند. به واسطه این امر، سفته بازی در بازار مسکن کنترل و مدیریت خواهد شد.

  • منبع خبر : مشرق نیوز