حسن محتشم به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران اظهار کرد: با توجه به این که رشد قیمت مسکن در سال گذشته بسیار زیاد بوده است، دور از ذهن خواهد بود که در سال جاری نیز شاهد رشد قیمت مسکن باشیم.

ایشان با بیان این که رشد قیمت مسکن در سال ۹۷، صد در صد گزارش شده است، عنوان کرد: در سال ۹۷ شاهد رشد سرسام آور قیمت مسکن بودیم به طوری که این افزایش قیمت بسیاری از افراد را متعجب کرد با این حال در شرایط فعلی دور از انتظار است که همچون گذشته شاهد رشد قیمت مسکن باشیم.

وی با تأکید بر این که در برخی مناطق در سال گذشته قیمت مسکن رشد سه برابری را تجربه کرد، اظهار داشت: به واسطه این امر بسیاری از افراد نتوانستند با پول هایی که پس انداز کرده بودند خانه بخرند و صاحب خانه شوند. ایشان ادامه دادند: افت حجم معاملات در سال گذشته ناشی از همین امر بود به عبارتی واحد های مسکونی چنان گران شد که عده زیادی توانایی خرید مسکن نداشتند.

محتشم تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال جدید همچون گذشته شاهد رشد قیمت مسکن نخواهیم بود و افزایش نرخ مسکن از نرخ تورم عمومی کمتر خواهد بود. وی افزود: توأمان با فرارسیدن تابستان و زیاد شدن مصرف کالا های مربوط به ساخت و ساز، این کالا ها رشد قیمت را تجربه می کنند، با این حال آن چه بیشترین تأثیر را بر بازار مسکن و قیمت واحد های مسکونی می گذارد نوسان های مربوط به قیمت ارز می باشد.

این مقم مسئول، صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه در سال جاری باز هم همچون سال گذشته شاهد نوسانات قیمت ارز باشیم، عدم تعادل در بازار مسکن مشهود خواهد شد با این حال بر اساس آمار ها و گزارش های ارائه شده، سال جدید، سال آرامی برای همه بخش های اقتصادی کشور خواهد بود.

وی افزود: رشد قیمت در بازار اجاره بها نیز مشهود بوده است، به عبارتی با توجه به رشد قیمت مسکن، عده زیادی قدرت خرید خود را از دست داده اند و به بازار اجاره روی آورده اند که این رشد تقاضا موجب شده شاهد رشد اجاره بهای مسکن باشیم. محتشم ادامه داد: در شرایط کنونی، قدرت خرید متقاضیان در مقایسه با سال های گذشته به شدت کاهش یافته است به واسطه این امر آن ها که مالک مسکن هستند تلاش می کنند با قیمت های گران تری واحد هایشان را عرضه نمایند با این وجود کاملا واضح است که قیمت گذاری های خلاف عرف، فاقد خریدار خواهد بود یعنی آن زمان که خریدار متوجه می شود قیمت گذاری متعادل و درست نیست دست از خرید بر می دارد و از خرید مسکن منصرف می شود.

  • منبع خبر : شهرخبر