خرید خانه امروزه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بی‌رویه قیمت به امری سخت و دشوار  برای همه‌ی افراد تبدیل شده است. همانطور که می‌دانید قیمت مسکن به دلایل مختلفی مانند تاثیر بازارهای رقیب مسکن یعنی بازار ارز و دلار به شدت افزایش پیدا کرده است. به طوریکه کاهش پول ملی و افزایش نرخ ارز  و دلار باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نیروی کار و زمین جهت ساخت و ساز شده است.

از طرفی این افزایش قیمت‌ها دارای تاثیر منفی بر روی بازار مسکن می‌شوند. از آنجا که هر شخصی برای داشتن یک زندگی آرام و بی‌دغدغه نیاز به یک سرپناه دارد دولت به دنبال راه‌کارهایی برای افزایش قدرت خرید مردم و کنترل بازار مسکن خارج کردن آن از حالت رکود می‌باشد. در واقع مسکن یکی از سرمایه‌های اصلی افراد در زندگی آن‌ها به شمار می‌آید و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

آشنایی با نکات مهم و طلایی خرید آپارتمان در سال ۹۸

آشنایی با انواع تسهیلات بانکی برای خرید خانه

بهتر است بدانید که بانک مسکن به عنوان اصلی‌ترین متولی اعطای تسهیلات وام‌های مختلفی را به افراد برای خرید خانه اعطا می‌نماید. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم امروزه بیشتر افراد به خصوص زوج‌های جوان قدرت خرید خانه را بدون دریافت تسهیلات بانکی ندارند. از اینرو یکی از انواع مختلف این وام‌ها که بانک مسکن جهت خرید مسکن به افراد می‌دهد تسهیلات مسکن یکم به اضافه وام ۱۰ میلیون تومانی جعاله می‌باشد.

در این شرایط شخص متقاضی با  سپرده‌گذاری به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به مدت یک سال در بانک مسکن قادر خواهد بود به میزان ۸۰ میلیون تومان وام از بانک دریافت کند، همچنین در بعضی مواقع به مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام جعاله تعمیرات مسکن به این مبلغ اضافه می‌شود که در نهایت شخص می‌تواند از بانک مسکن به میزان ۹۰ میلیون تومان وام به اضافه ۴۰ میلیون تومان خود دریافت کند که در کل متقاضیان با دریافت ۱۳۰ میلیون تومان اقدام به خرید خانه می‌کنند. لازم به ذکر است که این مبلغ با توجه به افزایش قیمت بی‌رویه مسکن مبلغ بسیار ناچیزی به شمار می‌آید و کمتر کسی قادر خواهد بود با این مبلغ اقدام به خرید واحدهای مسکونی نماید.

یکی دیگر از روش‌های خرید خانه با کمک تسهیلات بانکی استفاده از وام خرید مسکن ازمحل اوراق تسهیلات به اضافه وام جعاله می‌باشد. در این شرایط در صورتیکه شخص نخواهد از سیستم پس‌انداز استفاده کند اقدام به  خرید اوراق گواهی از طریق شعب بانک مسکن و یا  از طریق فرابورس می‌کند. لازم به ذکر است که متقاضیان با هر برگه می توانند ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات بگیرند. همچنین سقف این تسهیلات در کلانشهر تهران به میزان   ۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

بهتر است بدانید که روش دیگر خرید خانه استفاده از روش ترکیبی وام به اضافه پول رهن کامل به اضافه آورده شخصی می‌باشد. در این صورت متقاضیانی که تمایلی به پس انداز کردن پول خود ندارند یا توان مالی جهت پس‌انداز کردن را ندارند با استفاده از این روش به خوبی می‌توانند پول خرید خانه را تهیه نمایند.

خرید مسکن در تهرانپارس با قیمت مناسب 1

پیشنهادات دولت برای افزایش خرید خانه

همانطور که می‌دانید در شرایط کنونی شرایط بازار مسکن بسیار وخیم می‌باشد و هیچ کنترلی بر این شرایط وجود ندارد، این امر باعث افزایش روز به روز قیمت واحدهای مسکونی شده است. همچنین در این شرایط یک نوع رکود بر این بازار حاکم شده است که در اثر کاهش تقاضا برای خرید و فروش واحدهای مسکونی بوجود می‌آید.

به طوریکه آمارها و اخبار موثق حاکی از این است که تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش مسکن در فصل تابستان سال ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است که این ناشی از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در سال ۹۷ بوده است. در واقع در این شرایط قیمت واحدهای مسکونی تنها بر روی کاغذ افزایش پیدا کرده است و در عمل و واقعیت هیچ خریداری برای آن‌ها وجود ندارد.

از اینرو برای برخی از کارشناسان و متخصصان معتقد هستند دولت برای سر و سامان دادن به این شرایط نامطلوب باید دنبال راه‌کارهایی باشد تا این شرایط را بهبود ببخشد. یکی از این از پیشنهادات این است که  دولت با افزایش تسهیلاتی بانکی باید به نوعی قدرت خرید مردم را افزایش دهد، زیرا کسانیکه در شرایط کنونی بخواهند اقدام به خرید خانه نمایند با تسهیلات بانکی که از قبل به متقاضیان داده شده محال است بتوانند سرپناهی برای خود تهیه کنند، زیرا تسهیلات بانکی همان مقدار قبلی و با هیچ‌گونه تغییری می‌باشد و این در حالی است که قیمت واحدهای مسکونی نسبت به سال قبل چندین برابر شده است.

از طرفی برخی کارشناسان برای سر و سامان دادن به بازار مسکن و کاهش این رکود حاکم بر این بازار معتقد هستند که دولت باید تعداد قسط‌های بازپرداختی تسهیلات را افزایش دهد تا افراد توانایی خرید خانه را داشته باشند و بتوانند در دراز مدت قسط‌های خود را پرداخت نمایند.