مدتی است در تهران، رشد نرخ اجاره بها همه را متعجب نموده است، رشد قیمت اجاره بها تنها به تهران محدود نمی شود و آمار ها حاکی از آن است که افزایش نرخ اجاره بها در دیگر شهر های بزرگ نیز کاملا مشهود می باشد.

رفته رفته به تابستان نزدیک می شویم و بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن یک واحد مسکونی هستند. توأمان با فرارسیدن فصل نقل و انتقالات، برخی از مالکان واحد های مسکونی، درصددند کاملا نامتعارف قیمت گذاری کرده و قیمت هایی را فراتر از نرخ متداول برای واحد هایشان عنوان نمایند.

به گفته یکی از مشاوران املاک فعال در سبلان، برخی از مالکان توأمان با فرارسیدن فصل جابه جایی، چیزی حدود به ۱۰۰ درصد بر نرخ اجاره بها افزوده اند و آن را گران تر کرده اند. این مشاور املاک ادعا می کند واحدی که در سال گذشته، برای رهنش کنار گذاشتن ۶۰ میلیون تومان پول کافی بود، در حال حاضر با ۱۲۰ میلیون تومان پول می توان آن را رهن نمود. ایشان عنوان می کنند حتی اگر این رقم را به اجاره هم تبدیل کنیم باز هم شاهد تغییر فاحشی در قیمت ها نخواهیم بود.

ایشان در خصوص دلایل افزایش نرخ اجاره بها توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: رشد قیمت مسکن در ماه های پایانی سال گذشته و فروردین ماه امسال به نوعی بوده است که بسیاری از افراد توانایی خود را برای خرید خانه از دست داده اند و به اجاره واحد های مسکونی روی آورده اند، از این رو نرخ اجاره بها روندی صعودی را طی کرده است. این مشاور املاک می گوید تا مدت ها پیش صاحبان واحد های مسکونی بر اساس میزان سود تعلق گرفته به سپرده هایشان در بانک ها، نرخ اجاره بها را برآورد می کردند، به عبارتی، بازار اجاره بها را به عنوان بازاری در نظر می گرفتند که موازی با سود سپرده های بانکی بود با این حال دیری نپایید که رشد تورم دچار نسوان شد و سبب گردید این قاعده دچار تغییر شود. به عبارتی، صاحبان واحد های مسکونی بر اساس قیمت جدید طلا و سکه، دست به قیمت گذاری نرخ اجاره بها می زنند و به نوعی بازار مسکن و بازار اجاره بها را موازی با چنین بازار هایی می دانند.

شمال شهر، جولانگاه صاحبان واحد های مسکونی

وجود برخی سایت های اینترنتی سبب شده است هیچ قاعده و اساسی برای تعیین نرخ اجاره بها نباشد به عبارتی هر مالکی همان قیمتی را بر ملکش می گذارد که دوست دارد و ترجیح می دهد. مشاهده نرخ های تعیین شده برای اجاره واحد های لوکس حاکی از آن است که این قیمت ها با آن چه برای خرید خانه ای متوسط در شهر تعیین شده، یکسان و هم تراز است. آن دسته از واحد هایی که با ۲۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۵ میلیون تومان اجاره داده می شدند در شرایط فعلی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و اجاره ای با همین میزان، اجاره داده می شوند.

به گفته یکی از مشاوران املاک فعال در قسمت میرداماد، بیشتر مراجعه هایی که به بنگاه های معاملاتی شده است، مالکان بوده اند تا مستأجران. به عبارتی، رشد قیمت به نوعی بوده است که بسیاری از مستأجران، قسمت های ارزان تر را برای اجاره برگزیده اند و از میرداماد رفته اند بلکه بتوانند به نوعی از عهده هزینه های تعیین شده بر بیایند. این مشاور املاک ادعا می کند برای آپارتمانی ۱۰۰ متری در یوسف آباد، بایستی ۵۰ میلیون تومان ودیعه داد و ماهانه ۶ میلیون تومان پرداخت کرد.

ایشان تأکید کردند که ده سال پیش نیز دقیقا اتفاق مشابهی رخ داد و بسیاری از خانواده ها به ناچار برای این که بتوانند از پس هزینه ها بربیایند، مناطق ارزان تر را برای خرید و اجاره واحد های مسکونی برگزیدند.

هجوم پایتخت نشینان به شهرستان ها

حجم بالایی از مستأجران، این روز ها زمانی که راهی بنگاه های معاملاتی می شوند، قیمت ها را بسیار بالاتر از توان و قدرت خود می پندارند از این رو تلاش می کنند به مناطق پایین تر یا حتی شهرستان ها روی بیاورند بلکه بتوانند از عهده مخارج بر آمده و در مکانی دیگر به اجاره واحد های مسکونی دست بزنند. بسیاری از افراد چون موفق به پیدا کردن واحدی با نرخ اجاره مناسب نمی شوند به ناچار راه مهاجرت به شهرستان ها را در پیش می گیرند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادعا کرده است نرخ اجاره بها ۲۰ تا ۳۵ درصد رشد خواهد کرد با این حال امید است وضعیت بازار اجاره سر و سامان بگیرد و شرایط بهتری را تجربه نماید.

  • منبع خبر : شهرخبر