کم کم به ماه های افزایش جابه جایی و نقل و انتقالات نزدیک می شویم و این امر نگرانی مستأجران را افزایش می دهد. عده زیادی نگران گران تر شدن اجاره بها هستند و دائما در خصوص آینده بازار اجاره بها سؤال می پرسند. علل زیادی رشد اجاره بهای مسکن را سبب می شود که از میان آن ها می توان رشد قیمت مسکن را نام برد.

بر اساس آمار هایی که رسما از سوی بانک مرکزی ارائه شده است، در فروردین ماه سال جدید، شاخص اجاره واحد های مسکونی در تهران و دیگر شهر ها به ترتیب با رشد ۲۱٫۹ درصد و ۱۸٫۸ درصد همراه بوده است.

فعالان حوزه مسکن و افرادی که به عنوان کارشناس در این بازار فعالیت می کنند بر این باورند آنچه رشد اجاره بها را منجر می شود، دلایل متعددی است که از جمله آن ها می توان رشد قیمت مسکن را نام برد و به افزایش تورم عمومی کشور اشاره کرد. عموما رشد قیمت مسکن بیشتر در فصول بهار و تابستان که اوج جابه جایی و انتقال مستأجران است مشاهده می شود.

بر اساس آنچه بانک مرکزی ارائه داده است، نرخ تورم عمومی در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه سال ۹۸، بالغ بر ۲۰ درصد رشد داشته است که رقم قابل توجهی است. همان چیزی که در قالب رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ نمود پیدا کرد و بر سر زبان ها افتاد. آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده است این رقم در برخی از مناطق کشور رشد ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده و تجربه کرده است. در نخستین ماه از بهار بر اساس گزارش های وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع ۱۱ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان بوده است.

این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۷، رشدی ۳٫۶ درصد داشته است چرا که میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در اسفند ماه سال گذشته، ۱۱ میلیون و ۹ هزار تومان به ثبت رسیده است. رشد ۱۰۴٫۳ درصدی برای قیمت مسکن در فروردین ماه امسال به نسبت فروردین ماه سال گذشته ثبت شده است.

مهم ترین فاکتوری که بر قیمت گذاری اجاره بها تأثیر می گذارد میزان رشد قیمت مسکن و ارزش روز مسکن است به عبارتی مالکان واحد های مسکونی برای این که بتوانند نرخ اجاره بها را تعیین کنند به این دو فاکتور متوسل می شوند. با فرض بر این که در سال گذشته واحدی ۱۰۰ متری را به نرخ ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می رسانده اند، اجاره بها معادل یک چهارم ارزش واقعی واحد مسکونی بوده است. به عبارت دیگر، مقدار هزینه تعیین شده برای اجاره این واحد مسکونی، ۱۲۵ میلیون و یا ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ۷۵۰ هزار تومن به شکل اجاره بها بوده است. با این وجود، ارزش همین واحد مسکونی در سال جدید به یک میلیارد تومان رسیده است از این رو نرخ اجاره چنین مسکنی نیز رشد یافته و افزایش پیدا کرده است.

با این وجود رشد اجاره بها سبب شده که بسیاری از خانواده ها از پرداخت چنین هزینه هایی عاجز باشند و نتوانند این هزینه ها را پرداخت نمایند. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره می گوید: آنچه بر قیمت گذاری اجاره بها تأثیر می گذارد فعالیت مشاوران املاک نیست بلکه قیمت مسکن است که سبب می شود نرخ اجاره بها دائما در حال نوسان بوده و افزایش یا کاهش یابد.

ایشان با تأکید بر این نکته که فاکتور های زیادی وجود دارند که نرخ اجاره بها را تحت تأثیر قرار می دهند، عنوان کردند: از جمله آن ها می توان به نرخ تورم، تعادل بازار مسکن، شرایط متقاضیان، شهر و فاکتور هایی از این قبیل اشاره نمود. وی ادامه داد: در شرایط کنونی قیمت مسکن با رشد چشمگیری همراه بوده است و باتوجه به این که یک واحد ۵۰۰ میلیون تومانی در شرایط فعلی یک میلیارد تومان ارزش گذاری می شود، مالک چنین ملکی بی تردید بر نرخ اجاره بها می افزاید و چنین واحدی را گران تر اجاره می دهد.

حسام عقبایی ادامه داد: با این حال نمی توان انتظار داشت که هر قیمتی مالکان تعیین کنند، مستأجران بی چون و چرا بپذیرند و آن را متقبل شوند به عبارتی نرخ اجاره بها نباید درست به اندازه میزان رشد قیمت مسکن، افزایش پیدا کند که اگر چنین باشد پرداخت چنین هزینه هایی برای مستأجران واقعا دشوار است. وی افزود: با توجه به رشد قیمت مسکن، مستأجران نمی توانند هزینه خرید مسکن بپردازند و حتی قدرت پرداخت نرخ های تعیین شده برای اجاره بها در شرایط فعلی را هم ندارند. رشد اجاره بها به گفته عقبایی در برخی از مناطق به گونه ای بوده است که اگر مستأجران تمام پول خود را هم برای پرداخت اجاره کنار بگذارند باز هم نخواهند توانست به اجاره این واحد ها دست بزنند.

ایشان با اشاره به این که اجاره بها باید بر اساس قواعد و اصولی تعیین گردد، عنوان نمودند: بسیاری از افراد در اثر رشد نرخ اجاره بها در شمال تهران، به قسمت های مرکزی روی آوردند و آنان که در مرکز زندگی می کردند به سمت جنوب کوچ کردند بنابراین اگر نرخ اجاره بها در سال جاری باز هم روندی صعودی داشته باشد بی شک، آنان که در جنون ساکن هستند به ناچار، حاشیه های شهر را نشانه می گیرند و این قسمت ها را برای زندگی انتخاب می کنند.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز