شادمهر کاظم زاده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: آن چه سبب می شود قیمت واحد های مسکونی دائما در حال نوسان و تغییر باشد، نوسان نرخ تورم است، در واقع می توان ادعا کرد نرخ تورم بیش از هر چیز دیگری بر قیمت واحد های مسکونی اثر می گذارد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: رشد قیمت در بازار های موازی همچون ارز و سکه هم بر نرخ مسکن اثرگذار خواهد بود با همه این ها چنانچه راهکار هایی برای کنترل نرخ تورم در کشور صورت نگیرد آنگاه شاهد بدتر شدن شرایط خواهیم بود.

در اسفند ماه سال گذشته نه تنها رشد قیمت مسکن مشاهده شد بلکه حجم معاملات مسکن هم روندی صعودی را دنبال نمود که علتش را می توان رشد تقاضا های سرمایه ای نام برد ضمن این که افراد زیادی نگران گران تر شدن مسکن بودند و ترجیح می دادند هرچه زود تر سرمایه و پول خود را به مسکن تبدیل کنند. در اسفند ماه سال گذشته، قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع، رشد ۸٫۸ درصدی را در مقایسه با بهمن ماه تجربه نمود ضمن این که میزان معاملات انجام شده در حوزه مسکن هم در اسفند ماه افزایش پیدا کرد و با رشدی ۳۵ درصدی همراه شد. بر اساس آمار های ارائه شده میزان معاملات مسکن در اسفند ماه سال گذشته، ۱۱ هزار واحد بوده است که این رقم مربوط به تهران می باشد.

بر اساس اطلاعات گزارش شده، پرونده سال ۹۷ درحالی بسته شد که میانگین قیمت مسکن مرز ۱۱ میلیون تومان را هم پشت سر گذاشت بر این اساس برخی افراد نگران نرخ اجاره بها هستند و دائما این سؤال را مطرح می کنند که آیا میزان اجاره بها هم رشد را تجربه خواهد کرد؟

کاظم زاده، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که فاکتور های زیادی وجود دارند که قیمت مسکن را مشخص می کنند، اظهار داشت: از جمله این موارد می توان به میزان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی اشاره کرد و حجم تسهیلات و شرایط بازار را نام برد. این مقام مسئول افزود: حجم بالایی از مصالح مورد نیاز برای ساخت واحد های مسکونی را در داخل کشور تولید می نمایند از این رو واردات مصالح ساختمانی اندک است و نیاز به ارتباطات زیاد با کشور های خارجی برای دریافت این مصالح وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: آن چه باعث می شود قیمت مسکن دچار نوسان شود فاکتور های متفاوتی است اما از میان همه آن ها می شود نرخ تورم را نام برد به عبارتی هر چند عواملی مانند قیمت ارز و سکه بر بازار و قیمت مسکن اثرگذارند با این حال آن چه بیش از هر چیز قیمت مسکن را متحول کرده و تغییر می دهد، نرخ تورم است. بنابراین چنانچه نرخ تورم کنترل گردد آن

گاه می توان امیدوار بود که قیمت واحد مسکونی هم کنترل شده و به ثبات می رسد.

ایشان درباره این که در شرایط فعلی چطور می توان افراد و اقشار متوسط جامعه را صاحب خانه کرد، توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: یکی از فاکتور هایی که می تواند به مردم در صاحب خانه شدن کمک نماید، میزان تسهیلات است از این رو اگر میزان وام و تسهیلات مسکن را افزایش دهیم آنگاه این امکان وجود خواهد داشت که مردم راحت تر بتوانند به صاحب خانه شدن فکر کنند.

کاظم زاده در بخشی از صحبت هایش گفت: یکی از رسالت های دولت و مجلس این است که زمینه لازم برای افزایش سقف تسهیلات مسکن را فراهم نمایند تا از این طریق خانواده ها ساده تر بتوانند به صاحب خانه شدن بیندیشند. با این حال آن چه مهم است توجه به اقساط وام های دریافتی است به نوعی این وام ها باید طوری باشند که دریافت کنندگان وام به سادگی قادر به بازپرداخت اقساطش باشند. ایشان با اشاره به این که نرخ تورم با رشد همراه بود است، اظهار داشت: این عامل زمینه رشد قیمت مسکن را فراهم نموده و سبب شده که قیمت واحد های مسکونی نیز رشد را تجربه نمایند. این مقام مسئول ادامه داد: رشد قیمت مسکن به ویژه در کلانشهر ها به نوعی بوده است که حتی با دریافت تسهیلات و وام مسکن هم نمی شود صاحب خانه شد که این معضلی اساسی است و باید در خصوص حل و فصل کردن آن اندیشید. وی ادامه داد: از این رو ممکن است نیاز باشد وام مسکن در شهر های بزرگ تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند تا بتوان از عهده هزینه ها بر آمد و مردم را در راستای خرید خانه کمک کرد. با این حال درآمد مردم به نوعی نیست که بتوانند اقساط این مبلغ وام را بپردازند که باز هم این مورد یکی از مسائل و مشکلات موجود است.

ایشان از سیاست ها و راهکار های دولت سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: از این رو انتظار می رود دولت راهکار ها و سیاست های درخوری را در نظر بگیرد که از جمله آن ها می توان رونق دادن به ساخت و ساز مسکن را نام برد که به عقیده بنده بازآفرینی شهری بسیار اثرگذار است و می تواند نقشی تعیین کننده داشته باشد.

وی با اشاره به این که دیگر شهر ها هم نقش مهمی را در بازار مسکن ایفا می کنند، اذعان نمود: افزایش تسهیلات نقش پررنگی دارد ضمن این که تولید مسکن را افزایش می دهد و سبب می شود معاملات و خرید و فروش مسکن به بیشترین مقدار خود برسند.

  • منبع خبر : شهرخبر