وضعیت بازار مسکن اخیراً دچار وضعیت بغرنجی شده است به طوری که می‌توان گفت وضعیت بازار روز به روز حساس‌تر می‌شود. می‌توان گفت سال ۹۷ سال رکود اقتصادی به شمار می‌آید زیرا به دنبال افزایش قیمت طلا و ارز در این سال سایر اجناس هم به شدت افزایش پیدا کرده است.

در اوایل سال ۹۷ بازار مسکن تا حدودی ثابت بود اما در مرداد ماه همین سال قیمت مسکن دچار نوسانات شدیدی شد که در نهایت قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد. به طوریکه در بهمن ماه سال ۹۷ بازارهای مختلف و بازار مسکن تحت تاثیر بازارهای داخلی افزایش قیمت هنگفتی داشت.

بهتر است بدانید که در دوران چهل ساله انقلاب بعد از افزایش قیمت مسکن برای مدت طولانی وضعیت بازار مسکن از یک ثبات برخوردار بوده است به طوریکه افزایش قیمت دیگر بر روی قیمت مسکن تاثیر چندانی نداشته است. اما امروزه بازارهای مختلفی که تحت تاثیر ارز دچار نوسانات شده‌اند نتوانسته‌اند از ثبات برخوردار باشند.

وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸

با توجه به وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ این انتظار می‌رود که قیمت مسکن در سال ۹۸  کاهش داشته باشد  یا از یک ثبات برخوردار باشد. اما این نظریه یک احتمال بیش نیست حتی ممکن است فرضیه‌ها غلط شوند و شاهد افزایش در قیمت مسکن باشیم. اما این انتظار است که قیمت مسکن در سال ۹۸ از یک ثبات نسبی برخوردار باشد.

در صورتیکه خلاف این احتمال در سال ۹۸ اتفاق بیفتد باز هم شاهد نوساناتی در وضعیت بازار مسکن خواهیم بود. به طوری که قیمت مسکن آنچنان افزایش پیدا می‌کند که دیگر کسی توانایی خرید مسکن نداشته باشد. تا جائیکه به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت و عدم توانایی خرید مسکن بازار مسکن راکد خواهد شد.

قیمت مسکن

دلیل صعود قیمت مسکن در سال ۹۸ چیست؟

می‌توان گفت بازار مسکن نسبت به سایر موارد تاثیرپذیری کمتری دارد و براساس طلا و ارز تعیین می‌شود. از آنجائیکه بازار طلا و ارز ثبات نسبی ندارد احتمال اینکه وضعیت بازار مسکن ثبات داشته باشد بسیار کم است.

از دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن مصالح وارداتی است که در داخل وجود ندارند. به دلیل اینکه این مصالح باتوجه به قیمت‌هایی مانند دلار و یورو وارد کشور می‌شوند بنابراین به دنبال افزایش قیمت دلار و یورو قیمت این مصالح افزایش پیدا می‌کند. بعد از افزایش قیمت مصالح  قیمت مسکن هم افزایش خواهد داشت.

بنابراین می‌توان گفت در قیمت مسکن‌های نوساز افزایش هنگفتی را خواهیم دید. از طرفی می‌توان گفت که پس از افزایش قیمت کاهش قیمت امکان‌پذیر نخواهد بود و این گرانی تا زمانیکه کسی توان خرید مالی نداشته باشد ادامه پیدا می‌کند.

از طرفی افراد مرفه در اوج گرانی بازار توانایی خرید مسکن را دارند بنابراین با این شرایط قیمت مسکن به ثبات نخواهد رسید. می‌توان گفت به ثبات رسیدن وضعیت بازار مسکن و تمامی بازارهای اجناس در ایران امری محال است. در واقع نمی‌توان پیش‌بینی درست و قطعی برای این وضعیت داشت.

آیا خبر افزایش قیمت مسکن در سال 98 حقیقت دارد؟

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن

با توجه به افزایش عجیب و غریب بازار در سال ۹۷ براساس گزارش ایسنا مشاورین املاک از پیش‌بینی ثبات قیمت مسکن در سال ۹۸ خبر داده‌اند. به این صورت که در سال ۹۸ دیگر شاهد افزایش عجیب غریب مسکن نخواهیم بود و قیمت مسکن معادل نرخ تورم می‌باشد. این بدان معنا است که افزایش قیمت مسکن به گونه‌ای نیست که تورم بیش از حد انتظار باشد.

در این وضعیت مشاورین املاک نباید با دادن آدرس اشتباهی به مردم  باعث افزایش قیمت مسکن شوند. زیرا دادن این آدرس‌های اشتباهی به مردم باعث ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها خواهد شد. براساس گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهر تهران وضعیت بازار مسکن در نیمه اول سال ۹۷ از شرایط خوبی برخوردار بوده است اما در نیمه دوم با توجه به افزایش قیمت بی‌رویه توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است. این شرایط باعث شده که بازار مسکن دچار کساد شود.

از طرفی باید سالیانه ۱٫۵ میلیون مسکن در کشور ساخته شود. در حالیکه در سال‌هایی که بازار مسکن دچار رکود شده بود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار مسکن ساخته شده بود. در مقابل در سال‌هایی که رونق اقتصادی در شرایط خوبی قرار داشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد مسکونی ساخته شده است.

خسروی تاکید کرده است برای افزایش کیفیت باید به صنعتی‌سازی توجه شود. در این خصوص توصیه‌های مختلفی به وزیر راه و شهرسازی شده است. برای مثال نباید بیشتر از ۸ ماه زمان صرف ساخت و ساز یک ساختمان ۵ طبقه شود. زیرا زمانیکه یک سرمایه راکد بماند باعث ایجاد تورم خواهد شد و ساخت و ساز را دچار نوساناتی خواهد کرد.

همچنین خسروی بر گفته مهندس اسلامی تاکید کرد که با توجه به شرایط اقتصادی در سال ۹۸ پیشروی در حوزه مسکن خوشبینانه خواهد بود. از طرفی امید بر آن است که در سال آینده تغییراتی در زمینه مدیریتی ایجاد شود تا سبب رونقی در صنعت ساخت و ساز شود. می‌توان گفت تغییرات مدیریتی باعث ایجاد تغییرات مثبتی در وضعیت بازار مسکن خواهد شد.