حدود دو هفته است که قیمت اوراق مسکن در بازه ۴۰ هزار تومان گزارش می شود، این درحالی است که در آخرین روز ها برخی از نماد های معاملاتی در بازار های فرابورسی با قیمت ۵۰ هزار تومان معامله شده اند.

در دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه سال جاری، اوراق بهادار با قیمت ۴۰ هزار تومان معامله گردید، در چنین شرایطی شاهد معامله برخی از نماد های معاملاتی با قیمت ۵۰ هزار تومان، هستیم. این عامل نشان می دهد امکان افزایش قیمت اوراق بهادار در روز های آتی وجود خواهد داشت.

بانک عامل بخش مسکن و وزارت راه و شهرسازی طی روز های اخیر از بسته رونق مسکن، سخن به میان آوردند و بر این اساس، احتمال این اتفاق وجود دارد که سقف تسهیلات خرید مسکن قابل انتقال به خریدار، ظرف روز های آتی، وجود خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این نکته، که سازندگان و تولید کنندگان واحد های مسکونی نیز با تهیه اوراق بهادار می توانند تسهیلات مسکن أخذ نمایند، اگر تولید واحد مسکونی به واسطه افزایش فرآیند ساخت واحد های مشارکتی در شهر های جدید، توسط بخش خصوصی، صورت بگیرد، آن گاه شاهد افزایش استقبال از چنین اوراقی توسط متقاضیان و تولید کنندگان خواهیم بود، که به واسطه این امر باز هم امکان افزایش قیمت اوراق بهادار ظرف ماه های آتی وجود خواهد داشت.

در معاملات امروز، کمترین قیمت ثبت شده برای اوراق بهادار، ۴۵ هزار و ۲۴۴ تومان بوده است که این اعتبار مربوط به نماد ۹۶۰۳ به ثبت رسیده است، گفتنی است کمتر از یک ماه باقی است تا اعتبار این اوراق منقضی گردد.

به زعم این که برخی از نماد های معاملاتی در بازار فرابورس کشور با قیمتی حدود ۵۰ هزار تومان خرید و فروش شده اند، برخی از نماد ها با قیمتی در بازه ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان معامله شده اند. با این وجود سبز رنگ بودن تابلوی فرابورس در قسمت معاملات اوراق تسهیلات مسکن، حاکی از آن است که قیمت چنین برگه هایی با رشد بسیار اندک همراه بوده است.

با وام مسکن، تنها بخش اندکی از هزینه مسکن را می شود تأمین نمود

بر اساس آن چه از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی به ثبت رسیده است، در فروردین ماه امسال، متوسط قیمت برآورد شده به ازای هر متر مربع واحد مسکونی، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار  تومان بوده است، از این رو برای واحدی با مساحت ۶۰ متر چیزی حدود به ۶۸۴ میلیون تومان پرداخت شده است. این درحالی است که به متقاضیان انفرادی برای خرید چنین واحدی در بهترین حالت ممکن، ۹۰ میلیون تومان و به زوجین ۱۴۰ میلیون تومان، تسهیلات تعلق می گیرد. به عبارتی سهم وام انفرادی و وام زوجین در تأمین هزینه چنین واحد هایی به ترتیب ۷٫۶ درصد و ۱۷ درصد است که رقم بسیار کوچکی به شمار می رود.

حجم اوراق معاملاتی در بازار فرابورس به شدت کاهش یافته است

گزارش های ارائه شده حاکی از آن است که اوراق صادر شده در فروردین با نماد معاملاتی ۹۸۰۱، بیشترین میزان معامله را در بازار داشته اند، از طرفی میزان عرضه به ثبت رسیده برای برگه های صادره در اسفند ماه با نماد معاملاتی ۹۷۱۲، ۱۱ هزار برگه عنوان شده است. در چنین شرایطی، بر اساس آمار های منتشر شده، از نماد معاملاتی ۹۸۰۱، روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ برگه معامله شده است.

در ۱۵ نماد معاملاتی تعداد برگه های عرضه شده در بازار فرابورس از از هزار برگه کمتر بوده است، با این حال در ۵ نماد معاملاتی مابین هزار تا ۴ هزار برگه، عرضه شده و در اختیار خریداران قرار گرفته است.

  • منبع خبر : شهرخبر