به گفته یکی از کارشناسان حوزه مسکن، تردید در بازار مسکن سبب شده بسیاری از متقاضیان از این بازار کناره گیری کنند که این امر به افت حجم معاملات مسکن منتهی شده است. وی ادامه داد: از اواخر تابستان شاهد ملایم شدن شیب رشد قیمت مسکن خواهیم بود. وی تصریح کرد: از شهریور ماه، کاهش تقاضای مؤثر نمود پیدا خواهد کرد که این عامل سبب می شود از آن زمان شاهد ملایم شدن شیب رشد قیمت مسکن باشیم.

بیت الله ستاریان اظهار داشت: عده ای سال گذشته عنوان می کردند تقاضایی برای مسکن وجود ندارد، در حالی که عقیده من این است مطالعه ای در این باره صورت نگرفته بوده است. از خرداد ماه سال گذشته، رشد قیمت مسکن آغاز گردید و از آن پس، نوسانات متعددی در این حوزه نمود پیدا کرد. بر اساس محاسبات به عمل آمده و پیش بینی هایی که شخصا انجام داده ام، برآوردم این است که تا شهریور ماه سال جاری، این رشد قیمت مشاهده خواهد شد و پس از این بازه شاهد رکود بازار مسکن خواهیم بود. علت این که معتقدم در شهریور امسال، رشد مسکن کاهش می یابد به خاطر کم شدن تقاضا برای مسکن نیست، بلکه در این بازه، تقاضای مؤثری برای مسکن وجود نخواهد داشت.

ایشان با اشاره به سیلی که در روز های آغازین سال جاری، پیامد های ناگواری به جا گذاشت، اذعان نمودند: این حادثه ناگوار سبب شد، بسیاری از برنامه ریزی های صورت گرفته به هم بریزد و طرح های پیشنهادی به نوعی جابه جا گردد، از این رو من معتقدم که رشد قیمت مسکن تا روز های انتهایی سال جاری تداوم خواهد داشت. به گفته این کارشناس حوزه مسکن، این احتمال وجود دارد که در تابستان با رشد حجم معاملات مسکن مواجه شویم، با این حال از شهریور ماه هم رشد قیمت مسکن و هم میزان معاملات واحد های مسکونی، شیب ملایمی را تجربه خواهد کرد.

ایشان در خصوص میزان رشد قیمت در بازار مسکن و ارز و سکه تصریح کرد: فاصله قیمتی موجود نسبت به طلا و ارز توسط مسکن پر می شود اما این اتفاق نیاز به زمان دارد و ناگهانی و در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد. بر اساس آمار های ارائه شده، ظرف ۲۵ سال اخیر، بازار طلا و ارز رشد ۱۸۶ برابری را تجربه نموده است، این درحالی است که رشد ثبت شده برای مسکن ۱۱۰۰ بوده است. وی عنوان کرد: بازار مسکن چنین فاصله ای را تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده حفظ خواهد نمود با این حال شاید در آن زمان بر اساس رشد صورت گرفته در حوزه تکنولوژی و بر اساس نرخ رشد گروه های سنی و جمعیت، شرایط آن طور که پیش بینی می کنیم رقم نخورد.

وی به قیمت گذاری مسکن در سایت های اینترنتی اشاره نمود و اظهار داشت: حتی اگر این قیمت گذاری ها را هم از میان بردارند، باز هم تغییر چندانی را در بازار مسکن مشاهده نخواهیم کرد. ایشان ادامه دادند: مسکن یک کالای سرمایه ای است از این رو مانند لوازم خانگی یا حتی خودرو، تحت تأثیر چنین عواملی قرار نمی گیرد به عبارتی عوامل تبلیغاتی چندان در بازار مسکن اثرگذار نیستند و آن را دستخوش تغییر قرار نخواهند داد. وی ادامه داد: این که گمان کنیم چنین قیمت گذاری هایی بازار مسکن را مخدوش می سازد نوعی فریب دادن خویش است، این فرضیه که با چند اپلیکیشن می توان بازار مسکن و اقتصاد کلان آن را متحول کرد، تصوری کاملا اشتباه است و نمی توان چنین فرضیه ای را پذیرفت. وی با تأکید بر این که نگاه به مسکن نوعی نگاه سرمایه ای است، عنوان کرد: اگر آشفتگی و بی نظمی در بازار لوازم خانگی ایجاد شود این هرج و مرج از بین می رود اما در بازار مسکن به سادگی این امر محقق نمی شود چون مسکن کالایی است سرمایه ای و شرایطش متفاوت است. به عبارتی مسکن یک کالای قابل فروش است که مصرفی هم قلمداد می گردد.

ایشان اظهار کردند: نهاد هایی همچون بنگاه های معاملاتی شاید چیزی حدود دو تا سه دهم درصد بتوانند بر بازار مسکن اثر داشته باشند، اما قادر نیستند ۱۰ تا ۲۰ درصد این بازار را تغییر دهند و متحول سازند. وی افزود: مهم ترین اصل در رشد قیمت مسکن، تقاضای مطلق است که به مراتب از تقاضای مؤثر ثقیل تر است

  • منبع خبر : شریان