به گفته سید احسن علوی، اظهار نظر در خصوص آینده بازار اجاره بها به راحتی میسر نیست و به سادگی نمی توان از کاهش و یا افزایش اجاره بها در روز های پیش رو سخن گفت، با این حال، تمام شواهد نشان می دهد زمانی که نرخ مسکن رشد پیدا می کند به دنبالش، اجاره بها هم افزایش قیمت را تجربه می کند و عموما در چنین مواقعی افت مجدد قیمت ها مشاهده نخواهد شد.

در اسفند ماه سال ۹۷، تقاضای سرمایه ای افزایش پیدا کرد و عده ای از ترس این که واحد های مسکونی مجددا گران تر شوند، به خرید خانه روی آوردند این عامل سبب شد حجم معاملات در روز های پایانی سال ۹۷ با رشد همراه شود و تورم ملکی در این بازه زمانی مشاهده شود. در اسفند ماه سال گذشته شاهد رشد ۸٫۸ درصد قیمت مسکن در مقایسه با بهمن ماه بودیم ضمن این که حجم معاملات مسکن در تهران نیز ۳۵ درصد در اسفند ماه افزایش پیدا کرد و حدود ۱۱ هزار گزارش گردید. این روند با فرا رسیدن سال جاری به نقطه پایان نرسید و در فروردین ماه نیز شاهد تشدید چنین عواملی در بازار مسکن بودیم به طوری که تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۰۳ درصد گزارش شده است. سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا نرخ اجاره بها افزایش پیدا خواهد کرد و آیا باید باز هم منتظر گران تر شدن نرخ اجاره بها باشیم؟

سید احسن علوی به عنوان نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، عنوان کرد: بر حسب تجاربی که از سال ها پیش حاصل شده است، زمانی که قیمت مسکن افزایش پیدا می کند، نرخ اجاره بها نیز رشد را تجربه خواهد کرد، به ازای این که قیمت هر متر مربع از یک واحد مسکونی رشد قیمت پیدا می کند، اجاره بهای آن مسکن هم افزایش قیمت خواهد داشت.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس، اظهار کرد: زمانی که تقاضای واحد مسکونی از عرضه مسکن بیشتر می شود، رشد قیمت مسکن اتفاق می افتد و در چنین شرایطی، نرخ اجاره بها نیز افزایش را شاهد خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با افزایش قیمت هر متر مربع از واحد های مسکونی، مستأجران قدرت خریدشان را از دست می دهند به عبارتی تعداد آنان که قادرند واحد های مسکونی را خریداری کرده و یا اجاره نمایند، افت پیدا می کند. از طرفی چون تعداد کمتری می توانند به خرید مسکن فکر کنند، به سمت اجاره واحد های مسکونی روی می آورند و تلاش می کنند به اجاره مسکن روی بیاورند. زمانی که متقاضیان اجاره واحد های مسکونی زیاد شود، بی تردید نرخ اجاره بها نیز رشد پیدا خواهد کرد و افزایش خواهد یافت.

علوی با تأکید بر این نکته که از سال گذشته شاهد سهم بیشتر مسکن در سبد خانوار ها هستیم، عنوان کرد: رشد نرخ اجاره بها سبب شده، آنان که در مرکز شهر به اجاره مسکن می پرداختند در شرایط کنونی به سمت جنوب تهران بروند بلکه بتوانند در چنین مناطقی، یک واحد مسکونی اجاره کنند. وی ادامه داد: آنان که واحد های پایین شهر تهران را اجاره می کردند اکنون به حاشیه های تهران پناه برده اند بلکه بتوانند در چنین قسمت هایی زندگی خود را از سر بگذرانند.

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور در هاله ای از ابهام است، عنوان کرد: به سختی می توان در خصوص آینده بازار مسکن و بازار اجاره بها، اظهار نظر کرد و نمی توان دقیقا گفت میزان نرخ اجاره بها افزایش می یابد یا کم می شود.

وی با بیان این که اتفاقاتی که در بازار مسکن رخ می دهد تحت تأثیر تصمیماتی است که دولتمردان اتخاذ می نمایند، اظهار کرد: هر تصمیمی که عجولانه اتخاذ گردد، بی تردید می تواند بر شرایط فعلی اثر بگذارد، ضمن این که تصمیمات عاقلانه، نتیجه و خروجی نهایی را دستخوش تغییر می سازد.

ایشان در خصوص عواملی که بر قیمت مسکن اثر می گذارند، صحبت کردند و اظهار داشتند: مواردی همچون نرخ مصالح ساختمانی و رشد دستمزد ها، بر قیمت مسکن اثرگذارند، با این حال باید تلاش کرد به مثابه دیگر کشور ها اصل هم پوشانی رعایت شود یعنی به محض این که رشد قیمت در یک بخش اتفاق می افتد در دیگر بخش ها شاهد رشد قیمت نباشیم.

وی عنوان کرد: عموما زمانی که قیمت مسکن افزایش پیدا می کند دیگر نمی توان منتظر ارزان شدن آن باشیم و عموما پیرو آن هم قیمت اجاره بها افزایش می یابد.

ایشان تأکید کردند: وضعیت کنونی بازار مسکن را باید حفظ کرد و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ۴۰۰ هزار مسکن را تولید خواهد کرد و این اتفاق چنانچه زود عملی شود شاهد اتفاقات مثبتی در بازار مسکن خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر