مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، عنوان کرد: ساخت و ساز و تولید مسکن در تهران آن طور که باید پرطرفدار و پررونق نیست با این وجود یکی از کارشناسان بازار مسکن عنوان کرده است سرمایه گذاران جدید در حال ورود به بازار مسکن تهران هستند.

توأمان با رشد ۱۰۳ درصدی قیمت واحد مسکونی در تهران، این طور به نظر می رسد که حجم ساخت و ساز و تولید مسکن رونق گرفته و افزایش یافته است. برخی از فعالان حوزه مسکن بر این باورند رونق تولید در این بازار می تواند ۷۵ صنعت دیگر را هم به رونق وادار کرده و آن ها را ارتقا بخشد.

برخی از مصطفی قلی خسروی سؤال پرسیده اند که آیا تومان با رشد ۱۰۳ درصدی قیمت مسکن، ساخت و ساز رونق می گیرد یا خیر؟ این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال عنوان کرده است: به زعم این که تسهیلاتی از سوی دولت برای ساخت واحد های مسکونی در نظر گرفته شده است، با این حال، تولید مسکن آن طور که باید پررونق نیست. حجم معاملات مسکن در مقایسه با برهه مشابه در سال گذشته، افت ۵۱ درصدی را شاهد بوده است. قلی خسروی به عنوان یکی از روش هایی که می تواند بر رونق معاملات مسکن اثرگذار باشد، تخفیف ۴۰ درصدی مصالح ساختمانی را نام برد و اظهار داشت: چنانچه این عمل محقق گردد و مصالح ساختمانی مشمول تخفیف ۴۰ درصدی شود، آنگاه تولید مسکن افزایش پیدا خواهد گرفت. وی ادامه داد: رونق ۱۷۵ رشته صنعتی در گرو رونق مسکن است و اگر رونق به بازار مسکن برگردد آنگاه شاهد رونق در دیگر رشته های صنعتی هم خواهیم بود.

وی در مورد آینده بازار مسکن در روز های پیش رو سال ۹۸ اظهار داشت: با استارت زدن پروژه مسکن امید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی، امید داریم بازار مسکن وضعیت بهتری را در روز های پیش رو تجربه نماید.

مسکن ارزان نمی شود

به زعم این که قلی خسروی به ارزان شدن واحد های مسکونی امیدوار است، منصور غیبی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، عنوان می کند سرمایه گذاران جدید در حال ورود به بازار مسکن هستند.

این کارشناس حوزه مسکن در خصوص این بازار می گوید: علت بالا بودن قیمت در تهران، جو روانی و شرایط هیجانی است، این التهاب زمینه افزایش ساخت و ساز را در تهران فراهم ساخته است. وی ادامه داد: برای این که مردم ارزش پول خود را حفظ نمایند ترجیحشان این است که سرمایه هایشان را در بازار مسکن تزریق کرده و به سود برسند.

وی با بیان این که شاید مدت ها قبل شاهد سرمایه گذارانی بودیم که به شکل پنهان پیشنهاد ساخت مسکن را به سازندگان ارائه می کردند، عنوان کرد: با این حال، همان سرمایه گذاران پنهان در شرایط کنونی به شکل آشکار وارد بازار مسکن تهران شده اند و به ایفای نقش می پردازند. این افراد کسانی هستند که به معامله ملک های کلنگی مشغولند. هدف این افراد این است که املاک کلنگی را به آپارتمان هایی نوساز بدل کرده و با افزایش تولید مسکن، در آینده به بهای بیشتر چنین واحد هایی را به فروش برسانند.

دو برابر شدن قیمت مسکن در شهرک های صنعتی

ایشان در خصوص این که آیا با افزایش تولید مسکن، قیمت واحد های مسکونی ارزان می شود یا خیر تصریح کردند: در پشت پرده، حکایت های دیگری در جریان است. شاید در بازه ای از زمان، شاهد رونق مسکن باشیم با این حال ارزان شدن مسکن شاید اتفاق نیفتد.

غیبی با بیان این که قیمت مسکن در شهرک های صنعتی افزایش یافته است اذعان نمود: ارزش ملک و زمین در شهرک های صنعتی رشد را تجربه کرده است. وی ادامه داد: رشد قیمت مسکن در شهرک های صنعتی حاکی از آن است که رشد هیجانی قیمت ها حتی در شهرک های صنعتی نیز نمود پیدا کرده است و این اتفاق زمینه حضور افراد غیر حرفه ای را در این بازار فراهم نموده است.

  • منبع خبر : شهرخبر