بر اساس آمار های ارائه شده، متوسط قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع در تهران در زمستان سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان بوده است، میانگین مساحت در نظر گرفته شده برای این واحد ها ۸۸ متر مربع بوده است که این رقم در مقایسه با زمستان سال ۹۶ رشد ۸۱٫۷ درصدی را شاهد بوده است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، میزان رشد قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در زمستان سال ۹۷ به نسبت زمستان سال ۹۶، ۸۱٫۷ درصد گزارش شده است.

مرکز آمار ایران، اطلاعاتی را ارائه نموده است که بر اساس این اطلاعات، تمام بنگاه های معاملاتی املاک که در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، بایستی جزئیات مربوط به معاملاتی سند آن ها به واسطه دفتر ثبت اسناد، منتقل شده است را در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات به ثبت رسانده و درج نمایند.

با علم به این موضوع که رشد و یا افت میزان معاملات مسکن انجام شده در تهران می تواند بر میانگین قیمت در کل شهر اثرگذار باشد، از این رو، از شاخص متوسط تعدیل شده (وزنی)، که در آن وزن، با کمک گرفتن از سهم واحد های مسکونی دارای سکنه به دست آمده است، استفاده به عمل آمده، تا بتوانیم اثر حجم معاملات را از میان برداشته و تغییرات واقعی قیمت ها را برآورد نماییم.

بر اساس گزارش های ارائه شده، میانگین قیمت فروش زمین های کلنگی به ازای هر متر مربع در شهر تهران، ۱۴۵۴۶۶ هزار ریال بوده است، که برآورد این ارقام با در نظر گرفتن میانگین مساحت به اندازه ۲۵۳ متر مربع حاصل شده است. این رقم در مقایسه با آن چه برای فصل گذشته به ثبت رسیده رشد ۴۴٫۶ درصدی را شاهد بوده است ضمن این که به نسبت فصل مشابه در سال ۹۶، ۱۴۲٫۶ درصد افزایش داشته است.

میانگین قیمت فروش هر متر مربع از واحد های مسکونی تهران با متوسط مساحت ۸۸ متر مربع در فصل زمستان سال گذشته، ۱۰۶۶۷۷ هزار ریال بوده است، که این رقم در مقایسه با فصل گذشته اش، ۱۳٫۵ درصد رشد داشته است و به نسبت فصل مشابه در سال ۹۶، ۸۱٫۷ درصد افزایش قیمت را شاهد بوده است. لازم به توضیح است که این ارقام مربوط به واحد هایی با میانگین عمر بنای ده سال بوده است.

رشد قیمت مسکن در زمستان چقدر بوده است؟

و اما بررسی های انجام شده در خصوص نرخ اجاره بها، حاکی از آن است که میانگین نرخ اجاره بها به اضافه سه درصد ودیعه پرداختی که دریافت می شود تا بتوان یک واحد مسکونی را اجاره نمود، در تهران ۳۴۳۰۶۷ ریال بوده است. لازم به ذکر است که برای محاسبه این ارقام، متوسط عمر بنای واحد های مسکونی و مساحت آن ها به ترتیب ۱۴ سال و ۷۸ متر مربع در نظر گرفته شده است. این اعداد در مقایسه با فصل گذشته، ۱٫۹ درصد رشد داشته است و به نسبت همین فصل در سال ۹۶، رشد ۲۱٫۷ درصدی را تجربه نموده است.

رشد قیمت مسکن در زمستان چقدر بوده است؟

  • منبع خبر : شهرخبر