حسینی با اشاره به این که طرح اخذ مالیات بر عایدی مسکن لازم است اجرا گردد اما به شرط این که فرار سرمایه ها را به دنبال نداشته باشد، اظهار نمود: قرار است در ماه های پیش رو، لایجه این طرح نوشته شده و مورد استفاده قرار گیرد.

مازیار حسینی به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی، عنوان کرد: در برخی از قسمت ها، تقاضا برای مسکن وجود دارد اما تولید در این قسمت ها واقعا اندک است، از این رو باید تولید واحد های مسکونی را افزایش داد تا به این بهانه هم که شده، افراد بتوانند پاسخ تقاضا های خود را پیدا کرده و قیمت مسکن ثبات را تجربه نماید.

ایشان در خصوص ارائه قانون هایی برای قیمت گذاری مسکن، توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: استفاده از روش های نظارتی برای کنترل و مدیریت بازار مسکن در طولانی مدت هرگز پاسخگو و تأثیرگذار نخواهد بود. به عبارتی مالکیت در اسلام بسیار مهم است و هیچ مالکی را نمی توان مجبور کرد که قیمت خاصی را بر واحد خود گذاشته و ملکش را با قیمت مشخصی به فروش برساند.

این مقام مسئول تصریح نمود: هرگز استفاده از روش های دستوری در بازار مسکن راه به جایی نخواهد برد و کمک کننده نخواهد بود. رشد قیمت مسکن در شرایط فعلی به این معناست که عرضه بسیار اندک بوده است و تقاضا برای مسکن از عرضه پیشی گرفته است.

معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، اذعان نمود: علاوه بر این که در نظر داریم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را احداث کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهیم، چیزی حدود به یک میلیون واحد مسکونی مهر نیز تکمیل شده و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: در روز ها و ماه های آتی شاهد تغییرات شگفتی در حوزه مسکن نخواهیم بود و رشد قیمت مسکن هم تراز با نرخ تورم عمومی گزارش خواهد گردید.

وی ادامه داد: از جمله شهر هایی جدیدی که دارای کیفیت مناسب برای زندگی هستند، پردیس، پرند و شهریار می باشد، و تنها مشکلی که می توان به این شهر ها نسبت داد، مسائل مربوط به تردد و رفت و آمد است که سبب می شود عرصه بر آن ها تنگ گردد به عبارتی بسیاری از ساکنان چنین مناطقی برای اشتغال و یا درمان خود نیازمند این هستند که دائما با شهر های بزرگ در رفت و آمد و تردد باشند. وی افزود: از این رو متروی هشتگرد در حال تکمیل می باشد، ضمن این که مطالعاتی در دست انجام است تا مترو پردیس نیز عملیاتی و پیاده سازی گردد.

مهم ترین راه کنترل بازار مسکن افزایش تولید مسکن است

ایشان درباره میزان رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر هم توضیحاتی ارائه کردند و اظهار داشتند: در همه جای کشور، رشد ۱۰۰ درصدی قیمت ها مشاهده نشده است، به عبارتی، در برخی از کلانشهر ها شاهد رشد قیمت مسکن بوده ایم اما اطمینان داریم که قیمت مسکن متعادل می گردد و به ثبات می رسد. وی ادامه داد: این قیمت هایی که در حال حاضر مشاهده می شوند، قیمت های حباب گونه هستند و با تخلیه حباب ها شاهد متعادل شدن قیمت مسکن خواهیم بود.

ایشان با تأکید بر این نکته که تنها افزایش تولید و ساخت و ساز مسکن است که می تواند راه گشا بوده و این بازار را به جلو هدایت کند، اظهار نمودند: ما با این موضوع که سقف تسهیلات مسکن باید افزایش پیدا کند مخالف نیستیم اما تمام حرف ما این است که باید رشد سقف تسهیلات به نوعی رقم بخورد که تورم به دنبال نداشته باشد.

حسینی تصریح کرد: بیشترین قیمت در شرایط فعلی مربوط به اراضی و زمین می باشد، از این رو تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا زمین و اراضی دولتی را در اختیار انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن قرار دهیم.

وی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن، متولی اصلی شناسایی و تشخیص مسکن است و اظهار نمود: بر اساس بیانات ریاست جمهوری تمام نهاد های دولتی که اراضی قابل واگذار در اختیار دارند برای رونق بخشیدن به تولید مسکن، لازم است این واحد ها را در اختیار سازندگان قرار دهند. این مقام مسئول اذعان نمود: اولویت خانه دار شدن با سازمانی است که در زمینه ارائه زمین پیشتاز بوده و گام برداشته است.

ایشان به تقاضا های انباشته شده در بازار مسکن اشاره کردند و تصریح نمودند: این عامل به شدت بر بازار مسکن اثرگذار بوده و رشد قیمت واحد های مسکونی را به همراه داشته است.

قانون پیش فروش ساختمان باید توسط مجلس بازنگری گردد

این فرد مسئول، اظهار نمود: از آن جا که قانون پیش فروش ساختمان اجرا و عملیاتی نگردید، لایحه پیش فروش ساختمان در مجلس در حال بازنگری و اصلاح قرار دارد.

ایشان به عنوان مهم ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی، به تولید و ساخت واحد های مسکونی اشاره کردند و تصریح نمودند: می توان ادعا کرد حوزه مسکن بالغ بر ۸ درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می شود و این قسمت را تحت تأثیر قرار می دهد، و هر سال چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان، توسط بخش های خصوصی در این قسمت سرمایه گذاری می گردد.

می ادامه داد: تعداد صنایع وابسته به حوزه مسکن اعم از مستقیم و غیرمستقیم، ۲۰۰ صنعت معرفی شده است، که با افزایش تولید مسکن می توان به این امر دلخوش کرد که بسیاری از صنایع رونق پیدا کرده و اشتغال پررنگ تر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مسکن به عنوان یک کالای اقتصادی شناخته می شود، به عبارتی یک سرمایه گذار باید بتواند سرمایه گذاری در این حوزه را از نظر اقتصادی توجیه کند تا در این راستا گام برداشته و اقدامات خود را آغاز نماید.

وی با اشاره به این که تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا تسهیلات بیشتری در اختیار دهک های پایین جامعه قرار دهیم، عنوان نمود: با این هدف که چنین افرادی بتوانند سرپناه و واحد های مناسبی برای زندگی داشته باشند.

ساخت مسکن، اشتغالزایی را افزایش می دهد

وی با بیان این که تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا در برخی از مراکز، تولید واحد های مسکونی را افزایش دهیم، عنوان کرد: این امر سبب می شود توأمان با افزایش محل سکونت، اشتغال هم رونق پیدا کرده و افزایش یابد. وی با اشاره به این که حجم قابل توجهی از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شوند، عنوان کرد: از این رو تحریم ها و رشد قیمت ارز، باید کمترین اثر را بر این حوزه داشته باشد.

این مقام مسئول، در ادامه صحبت هایش گفت: در طرح ملی در نظر گرفته شده، قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شود، که بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده نوسازی چیزی حدود ۱۰۰ هزار واحد از این رقم در بافت های فرسوده، اتفاق خواهد افتاد.

به گفته این مقام مسئول در اراک و شیراز، نوسازی واحد ها در بافت های فرسوده عملیاتی شده و در دست اجرا قرار دارد.

حسینی اذعان نمود: یکی از سیاست هایی که وزارت راه و شهرسازی خود را بدان گره زده است، تغییر سبک ساخت می باشد، به عبارتی، مهم ترین هدف ما این است که به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم که این اتفاق صرفه جویی در انرژی را به همراه خواهد داشت.

ایشان با بیان این نکته که از طرح پیش فروش ساختمان، استقبالی به عمل نیامده است، عنوان کردند: این طرح مجددا در مجلس توسط تعدادی از حقوق دانان و انبوه سازان در دست بررسی و اصلاح قرار دارد. وی ادامه داد: چنانچه این طرح توسط مجلس اصلاح شود، آن گاه این انتظار وجود دارد که مورد استقبال قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس میزان پیگیری و رسیدگی مجلس، زمان عملیاتی شدن این طرح متفاوت خواهد بود.

لایحه اخذ مالیات بر عایدی مسکن احتمالا چند ماه دیگر تنظیم خواهد شد

وی با اشاره به این که طرح اخذ مالیات بر عایدی مسکن می تواند طرح کمک کننده و مثمرثمری باشد، عنوان کرد: این طرح نباید فرار سرمایه از بازار مسکن را به دنبال داشته باشد.

وی هدف از این طرح را این طور تشریح کرد: هدف از اجرای چنین طرحی، اخذ مالیات از کسی نیست که می خواهد واحدش را برای یک بار به فروش برساند بلکه مهم ترین هدف این طرح این است که دست سوداگران را از بازار کوتاه کرده و مانع از فعالیت سوداگران و سفته بازان شود. ایشان ادامه دادند: احتمالا طی ماه های آتی این طرح نوشته و مطرح گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر