قیمت مسکن در سال ۹۷ به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش نرخ ارز و دلار به طور چشمگیری با یک شیب صعودی و بی‌رویه افزایش پیدا کرده است. از آنجا که مسکن یکی از سرمایه‌های اصلی و مهم افراد در طول زندگی آن‌ها محسوب می‌شود، از اینرو با توجه به نوسانات حاکم بر این بازار خرید مسکن به کاری بس سخت و دشوار برای افراد تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که تغییرات ایجاد شده در قیمت واحدهای مسکونی از یک طرف باعث تغییر ثروت فرد در طول زمان خواهد شد و از طرف دیگر باعث کاهش قدرت خرید کسانیکه قصد خرید آن‌ها از مسکن تهیه یک سرپناه و مکان امن برای زندگی است.

در واقع برای خرید مسکن در شرایط کنونی بهتر است از طریق سایت‌های املاک معتبر و با تجربه و همچنین طبق آخرین اخبار مربوط به بازار مسکن اقدام به خرید مسکن  نمایید تا بتوانید در این شرایط و اوضاع نابسامان بهترین نتیجه ممکن را از خرید خود کسب نمایید.

فروش آپارتمان در پاسداران توسط سایت ملکانا

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن

بهتر است بدانید که قیمت مسکن در شرایط کنونی به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد. همانطور که می‌دانید نوسانات بازار مسکن همواره تحت تاثیر شرایط اقتصادی از یک مدل خاص پیروی می‌کند. به طوریکه با کوچک‌ترین تغییر در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین تغییر در بازار رقیب یعنی بازار سکه، ارز و طلا این بازار به طور چشمگیری دچار تحول و تغییر خواهد شد.

در سال ۹۷ همانطور که اطلاع دارید افزایش قیمت دلار به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است که این افزایش قیمت مصالح دارای رابطه‌ی مستقیمی با افزایش قیمت مسکن است، به طوریکه هر اندازه مصالح ساختمانی افزایش قیمت داشته باشند به همان میزان قیمت واحدهای مسکونی نیز افزایش پیدا می‌‌کند.

همچنین افزایش نرخ دلار باعث افزایش دستمزد نیروی انسانی و قیمت زمین برای ساخت و ساز شده است. از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی افزایش قیمت مسکن کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و نوسانات حاکم بر بازار سکه و طلا می‌باشد که سبب شده است بیشتر افراد به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تمایل پیدا کنند. از طرفی افزایش بی‌رویه قیمت طلا و ارز از دیگر عوامل مهم بر روی قیمت مسکن می‌باشد.

همچنین از دیگر عوامل درونی موثر بر قیمت مسکن عوامل موثر بر تقاضا و عوامل موثر بر عرضه می‌باشد. لازم به ذکر است که هزینه ساخت بنا و هزینه زمین تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عرضه زمین، هزینه ساخت، تسهیلات و دستمزد قرار دارد.

همچنین بهتر است بدانید که تقاضای مصرفی مسکن به طور چشمگیری تحت تاثیر قیمت مسکن و درآمد سرانه خانوار می‌گیرد و این در حالی است که تقاضای سرمایه‌ای تحت تاثیر نسبت قیمت به اجاره، بازدهی سایر دارایی­‌ها و تورم قرار دارد.

بهتر است بدانید که در شرایط کنونی به هر اندازه که ساخت و سازها کاهش پیدا کند به تبع آن نیز شاهد افزایش قیمت در حوزه‌ی مسکن به طور چشمگیری خواهیم بود. نابرابری بین عرضه و تقاضا نیز در این افزایش قیمت تاثیر گذاشته است.

مروری بر نیاز سالانه کشور به مسکن

نگاهی اجمالی بر قیمت مسکن ایران در سال‌های اخیر

همانطور که می‌دانید بازار مسکن در طول سال‌های اخیر شاهد نوسانات بسیاری بوده است. به طوری در سال ۹۶ این بازار تحت تاثیر رکود ایجاد شده در سال‌های قرار گرفته است و کمتر کسی به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش تمایل داشت.

در واقع یکی از عوامل مهم در ایجاد این نوع رکود عواملی همچون طرح واگذاری مسکن مهر می‌باشد که باعث یک نوع کساد و رکود در بازار مسکن شده بود. در این سال افراد بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در بخش‌های طلا و ارز تمایل پیدا کرده بودند.

همچنین همانطور که می‌دانید بازار مسکن در سال ۹۷ به شدت تحت تاثیر بازارهای رقیب یعنی افزایش قیمت دلار و ارز قرار گرفت. به طوریکه در این سال قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت دلار و ارز و همچنین افزایش قیمت زمین جهت ساخت و ساز  با یک شیب صعودی مدام در حال افزایش بود.

در واقع این افزایش قیمت بی‌رویه باعث کاهش قدرت خرید مردم و به تبع آن کاهش تعداد معاملات انجام شده در این زمینه شده است. در واقع این افزایش قیمت تنها بر روی کاغذ به وجود آمد و در واقعیت کمتر کسی قدرت خرید واحدهای مسکونی را داشت زیرا افراد با سرمایه‌ها و اندوخته‌های خود دیگر قادر به خرید واحدهای مسکونی با  افزایش قیمت صد در صدی نبودند.

بازار مسکن در سال ۹۸ طبق پیش‌بینی‌های انجام شده از طرف کارشناسان و متخصصان در این زمینه انتظار می‌رود که بعد از افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی به یک ثبات قیمت برسد. به طوری که در ماه‌های اول سال جاری دیگر شاهد افزایش قیمت بی‌رویه مسکن نبوده‌ایم. کارشناسان معتقد هستند که در سال ۹۸ در صورتیکه شاهد افزایش قیمت دلار، ارز، طلا و سکه نباشیم واحدهای مسکونی افزایش قیمت آنچنانی نخواهند داشت.