حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، تصریح نمود: تا انتهای شهریور ماه شاهد رشد قیمت مسکن نخواهیم بود و افزود: آمار های ارائه شده حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن با افت ۷۰ درصدی همراه بوده است که این فاکتور به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن اتفاق افتاده است.

ایشان با بیان این که در سال ۹۷ شاهد رکود تورمی در بازار مسکن بوده ایم، تصریح کردند: بر این اساس در سال گذشته شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن بودیم تا جایی که در انتهای سال ۹۷، قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع مرز ۱۰ میلیون تومان را هم رد کرد که این فاکتور به خوبی بحرانی بودن شرایط را نشان می دهد. با این حال با توجه به این که رشد قیمت مسکن به قدری زیاد بوده است که عده زیادی از متقاضیان قدرت خرید خود را به کلی از دست داده اند، پیش بینی ها حاکی از آن است که تا انتهای شهریور ماه سال جاری، شاهد رشد قیمت مسکن نخواهیم بود.

وی با اشاره به این که حجم معاملات مسکن در زمستان سال گذشته افت ۷۰ درصدی را شاهد بوده است، عنوان کرد: افت ۷۰ درصدی حجم معاملات به خاطر رکود در بازار مسکن بوده است. این مقام مسئول، این طور صحبت هایش را ادامه داد: بازار مسکن از نیمه اول اردیبهشت ماه، فعالیتش را آغاز کرده است، با این حال باز هم دچار رکود تورمی است و این رکود در بازار مسکن مشهود است.

عقبایی در ادامه به فاکتور های اثرگذار در قیمت مسکن اشاره کرد و اذعان نمود: آن چه بر قیمت مسکن تأثیر می گذارد، نرخ ارز و همچنین حامل های انرژی است و ادامه داد: رشد نرخ اجاره بها در کلانشهر ها و شهر های کوچک در تابستان امسال از ۲۰ درصد و ۱۰ درصد فراتر نخواهد رفت. لازم است که فعالیت سودجویان در فضا های مجازی زیر ذره بین برود تا بیش از این شاهد رشد کاذب قیمت مسکن نباشیم.

  • منبع خبر : شهرخبر