حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اظهار کرد: بر اساس آمار های ارائه شده، انتظار می رود رکود تورمی کماکان بر بازار مسکن حاکم باشد. وی ادامه داد: چنانچه نظارت و کنترل دقیقی بر بازار مسکن اعمال نشود و یا سیاست های درستی به کار گرفته نشود آن گاه شاهد رشد قیمت ها در روز ها و ماه های آتی خواهیم بود.

عقبایی صحبت هایش را این طور ادامه داد: در نیمه نخست سال ۹۸ شاهد رشد و افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود، با این حال این بازار رکود تورمی بدی را تجربه خواهد کرد و وارد فاز یک رکود تورمی سنگین خواهد شد.

وی افزود: در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ شاهد رکود تورمی سنگین تری در حوزه مسکن بوده ایم.

این مقام مسئول، اظهار  داشت: آمار های منتشر شده حاکی از آن است که افت حجم معاملات مسکن در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ و دیگر سال های گذشته بسیار بالا بوده است، به طوری که بر اساس آمار منتشر شده، افت ۷۰ درصدی میزان معاملات مشاهده شده است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در سه ماه دوم سال ۹۷، رکود در بازار مسکن نمود پیدا کرد و زمانی که به میانه های تابستان رسیدیم، این رکود و تورم به میزان چشمگیر تری خود را نشان دادند. در تیرماه سال ۹۷، میزان معاملات ۲۴ درصد بوده است، حال آن که در مرداد ماه و شهریور این ارقام، ۲۴ درصد و ۳۶ درصد برآورد گشته اند. در مهر ماه، ۵۴ درصد به عنوان حجم معاملات برآورد شده است و در مهر و آبان و آذر به ترتیب ۵۴ درصد، ۶۳ درصد و ۶۷ درصد، اعلام گردیده است ضمن این که افت معاملات مسکن در زمستان ۷۰ درصد عنوان شده است.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۹۷، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است، اما این رقم در انتهای سال به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، اما حقوق کارمندان هیچ افزایشی را شاهد نبوده و با کمک گرفتن از تسهیلات مسکن هم نمی توان راه به جایی برد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: رشد قیمت مسکن در شهر های بزرگ ۱۰۰ درصد برآورد شده است، ضمن این که معاملات مسکن وارد رکود سنگینی شده است.

به گفته این مقام مسئول بر اساس برآورد های انجام شده، رکود کماکان تداوم خواهد داشت و چنانچه سیاست های بهتری در دستور کار قرار نگیرد سال آینده سال بدتری خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر