محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا قیمت مسکن را بر اساس مناطق تعیین و مشخص کنیم و در این راستا در حال رایزنی هایی هستیم که امید است اثربخش بوده و به نتایج مثمرثمری منتهی گردد.

وی ضمن اشاره به این که بازار مسکن با یکسری مشکلاتی دست به گریبان است، عنوان کرد: برخی از فاکتور ها را بایستی در بازار مسکن تقویت نمود. این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط کنونی در بازار مسکن هیچ قواعد و اصولی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان به قیمت گذاری مسکن و یا تعیین نرخ اجاره بها پرداخت تا از این طریق فرصت برای دلالی ها کمتر شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: این عامل سبب می شود بسیاری از سفته بازان و دلالان در بازار مسکن حضور فعال داشته باشند و برای واحد های مسکونی قیمت های نجومی تعیین کنند.

محمدرضا رضایی کوچی، اظهار نمود: زمانی که پایه ای برای برآورد قیمت مسکن وجود نداشته باشد و این بازار از فقدان وجود روش های مناسب نظارت و کنترل بازار مسکن، رنج ببرد، آن گاه بدیهی است که دلالان بازار را به دست می گیرند و پیوسته باعث گران تر شدن واحد های مسکونی می شوند. به عقیده ما، لازم است سازمان تعزیرات، سبب چنین بی نظمی هایی شده چره که پایه قیمتی و یا نظارت ای درست بر این بازار حاکم نکرده و تلاش کرده ایم شهرداری و سازمان امور مالیاتی را مکلف کنیم تا بر اساس مناطق نرخ هایی را برای قیمت مسکن و اجاره بها تعیین کنند. به گفته رضایی کوچی، این یک پیشنهاد است که از سوی کمیسیون عمران مجلس به شهرداری و اداره مالیات ارائه گردیده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، ادامه داد: این امکان وجود دارد که در زمان صدور پروانه ساختمانی، از طرف سازمان مالیاتی، قیمت ها بر اساس منطقه بندی های انجام شده، تعیین شده و برآورد گردد. چنانچه این طرح عملیاتی گردد و در برآورد قیمت ها از آن استفاده به عمل آید، آنگاه شاهد بهتر شدن شرایط بازار مسکن خواهیم بود.

وی افزود: این سازمان تعزیراتی است که به عنوان یک سازمان نظارتی انتظار می رود بر قیمت ها کنترل داشته باشد و نرخ قیمت گذاری را در بازار مسکن، مدیریت نماید به عبارتی این سازمان باید تلاشش را به کار بگیرد تا قیمت واحد های مسکونی در مناطق مختلف را بر اساس یک قیمت پایه برآورد نماید و چنانچه قیمت های در نظر گرفته از آن چه باید، بیشتر باشد طرح های مالیاتی بر آن ها اعمال گردند. این امر به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس می تواند نقش تعیین کننده ای در بهتر شدن بازار مسکن داشته باشد.

ایشان در خصوص طرح مالیات از خانه های خالی هم توضیحاتی ارائه کردند و تصریح نمودند: در تهران چیزی حدود به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد در حالی که این رقم در کل کشور به نزدیک ۳ میلیون واحد مسکونی می رسد، که عرضه چنین واحد هایی به متقاضیان می تواند بسیار مثمرثمر بوده و بازار مسکن را متعادل سازی نماید.

به گفته این مقام مسئول چنانچه تولید مسکن در رأس توجه قرار بگیرد و بر ساخت و ساز واحد های مسکونی افزوده شود، آن گاه شاهد بهتر شدن شرایط و بهبود بازار مسکن خواهیم بود. وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که مرکز پژوهش های مجلس به عمل آورده، در شرایط کنونی کشور به ۴ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، که این عامل سبب شده است عرضه و تقاضای واحد های مسکونی در تعادل نبوده و رشد قیمت مسکن نمود پیدا کند.

رضایی کوچی در ادامه صحبت هایش اظهار داشت: باید بستر لازم را برای رونق بخشیدن به ساخت و ساز واحد های مسکونی فراهم سازیم زیرا که تنها افزایش تولید و عرضه واحد های خالی می تواند در بهبود این بازار اثرگذار باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر