فعالان بازار مسکن بر این باورند که علاوه بر این که قیمت زمین بر قیمت واحد های مسکونی اثرگذارند، قیمت مصالح ساختمانی نیز در این راستا اثرگذارند و می توانند قیمت مسکن را دستخوش تغییر سازند. مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، عنوان نمود: زمانی که قیمت مصالح ساختمانی با رشد ۶۰ درصدی همراه می گردد بی تردید قیمت مسکن هم رشد را تجربه خواهد کرد و گران خواهد شد.

این مقام مسئول، این طور صحبت هایش را ادامه داد: بر اساس آخرین آمار های ارائه شده از سوی مرکز آمار، میزان رشد قیمت مصالح ساختمانی در زمستان سال ۹۷ به نسبت زمستان سال ۹۶، ۶۰ درصد بوده است، به عبارتی در فصل زمستان سال ۹۷ ناگهان قیمت مصالح ساختمانی رشد را تجربه نمود و به شدت گران گردید. تورم در میان گروه ایزوگام به اوج رسید و حتی مرز ۱۲۴ درصد را هم پشت سر گذاشت. با این حال کمترین میزان رشد قیمت در میان نهاده های ساختمان های مسکونی به چشم خورده است و ۲۰ درصد برآورد شده است.

بر اساس بررسی های انجام شده، تورم برخی از مصالح ساختمانی مانند سیمان ۲۴ درصد اعلام شده است، این درحالی است که این رقم برای آجر و بلوک ۲۸ درصد برآورد گردیده است، برای سرامیک ۳۸ درصد و برای گچ و گچ کاری ۴۴ درصد اعلام شده است.

میزان تورم اعلام شده برای شیرآلات، یراق آلات، شیشه، عایق حرارتی، نقاشی، تأسیسات برقی و همچنین آهن آلات، به ترتیب ارقام ۵۶، ۶۲، ۶۴، ۷۵، ۷۶، ۷۹ و ۸۱ درصد بوده است ضمن این که میزان رشد قیمت برآورد شده برای چوب نیز ۱۰۰ درصد بوده است. برخی از فعالان بازار بر این باورند با تداوم گرانی ها در سال جدید، صنعت ساخت و ساز عمیقا وارد رکود می شود. عده ای این سؤال را مطرح می کنند که رشد ۶۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی به چه میزان می تواند بر قیمت مسکن اثرگذار بوده و نقش تعیین کننده ای داشته باشد؟

اسماعیل کاظمی به عنوان رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تهران، عنوان کرد: عده ای بیان می کنند رشد قیمت مصالح ساختمانی در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، ۶۰ درصد بوده است درحالی که این چنین نیست. نرخ تورم برآورد شده برای برخی از مصالح ساختمانی مانند آجر، ماسه، گچ و حتی سیمان ۲۰ درصد بوده است. وی ادامه داد: مهم ترین عاملی که بر قیمت مسکن اثر می گذارد نرخ زمین است، این روز ها به دلیل رشد بی محابای قیمت زمین، قیمت ساختمان و مسکن هم به میزان زیادی افزایش یافته است.

قیمت مصالح ساختمانی تا انتهای سال ثابت است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جدید هم باید منتظر گران شدن مصالح ساختمانی باشیم عنوان کرد: در تهران، ساخت و ساز واحد های مسکونی آن چنان رونق ندارد. از این رو بر اساس پیش بینی های به عمل آمده تا روز های پایانی سال جاری شاهد گران شدن مصالح ساختمانی نخواهیم بود. این مقام مسئول، ادامه داد: با این شرایط انتظار می رود قیمت مصالح تا پایان سال جاری، بدون تغییر باقی بماند.

وی از کاهش قیمت گچ طی روز های اخیر سخن به میان آورد و اظهار داشت: با توجه به این که رکود بر بازار حاکم شده است و تقاضا افت پیدا کرده، فعالان بازار گچ درصدد برآمدند که قیمت گچ را کاهش دهند.

قیمت مصالح برای سازندگان واحد های مسکونی ارزان خواهد شد

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، علاوه بر قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی هم می تواند نقش تعیین کننده ای در قیمت گذاری مسکن داشته باشد به عبارتی زمانی که قیمت مصالح ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند چگونه می توان انتظار داشت قیمت واحد های مسکونی متعادل و ثابت باقی بماند. وی افزود: عنوان کرده اند که مصالح ساختمانی را با تخفیف ۴۰ درصدی به دست متقاضیان و سازندگان خواهند رساند چنانچه این اتفاق بیفتد شاهد ارزان شدن قیمت مسکن خواهیم بود. وی عنوان کرد: چیزی حدود به ۸۵ درصد از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود از این رو نباید گران شدن ارز، بر رشد قیمت مصالح اثرگذار باشد.

به گفته این مقام مسئول، برخی از مصالح همچون میلگرد، سیمان و تیرآهن، از جمله کالا هایی هستند که قیمت گذاری آن ها بیشتر بر دوش دولت ست از این رو انتظار می رود دولت نظارت و کنترل دقیق تری بر این امور داشته باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر