به زعم این که طی روز های اخیر شاهد اطلاعیه هایی در خصوص ضرورت حذف قیمت مسکن از کانال های مجازی و دنیای اینترنت بودیم با این وجود واسطه های ملکی عنوان می کنند چنین اقداماتی راه به جایی نخواهند برد و آن چه سبب می شود قیمت مسکن نوسان داشته باشد بیش از هرچیز التهاب بازار ارز است.

به دستور دادستانی، قیمت مسکن و خودرو از سایت های اینترنتی حذف گردید این فاکتور سبب شد رشد قیمت کمی آرام بگیرد و شیب این منحنی به مراتب کمتر گزارش گردد. طی روز های اخیر، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران، عنوان کرد قیمت خودرو کاهش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم از افت قیمت ها در بازار مسکن خبر داد و عنوان نمود حذف قیمت ها از سایت های اینترنتی توانسته اثرگذار بوده و کاملا راه گشا باشد. گزارش های میدانی به عمل آمده از بنگاه های معاملاتی حاکی از آن است که در بازار مسکن نوعی سردرگمی و ابهام وجود دارد که برای برخی از افراد کلافه کننده شده است. به گفته واسطه های ملکی، به زعم این که کماکان برخی از فروشنده های واحد های مسکونی، از امضای قرارداد های مربوط به فروش واحد ها امتناع می ورزند، با این حال، تعداد فایل هایی که برای فروش عرضه شده است در مقایسه با هفته گذشته با افزایش همراه بوده است. از طرفی افت حجم معاملات مسکن کاملا مشهود است که عده ای تردید خریداران مسکن درباره آینده بازار را عنوان می کنند و معتقدند کاهش قدرت خرید از دیگر فاکتور هایی است که به این مسئله دامن زده است. بر اساس آن چه بانک مرکزی اعلام کرده است، حجم معاملات مسکن در فروردین ماه امسال ۳ هزار و ۴۰۰ فقره بوده است که در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۷ و فروردین ماه سال ۹۷ افت ۷۳ درصدی و ۳۲ درصدی را هویدا می سازد.

بررسی ها نشان می دهد پس از ۱۲ اردیبهشت که قیمت ها را از روی کانال ها و سایت های مجازی برداشتند، با وجود این که افت قیمت مسکن مشاهده نشده است، با این وجود رشد قیمتی هم به چشم نخورده است و قیمت ها در همان بازه باقی مانده اند. با این حال بسیاری از مشاوران املاک عنوان می کنند این شرایط پایدار نخواهد ماند و تنها برای مدتی به این صورت خواهد بود. یکی از مشاوران املاکی که در منطقه ۴ تهران مشغول به فعالیت است، عنوان می کند: زمانی که قیمت مسکن را از آگهی های اینترنتی حذف کردند تا حدودی رشد قیمت مسکن متوقف گردید با این حال چنین شرایطی کاملا موقتی است و آن چه قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار می دهد بیش از هر چیز، قیمت ارز و طلاست.

کارشناسان و فعالان حوزه مسکن با اشاره به این نکته که میزان تقاضای مؤثر برای مسکن فاکتوری مهم است که بر قیمت مسکن اثر می گذارد، عنوان می کنند: رشد ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن و کم شدن قدرت خریداران سبب افت معاملات مسکن شده است.

  • منبع خبر : تی نیوز