سخنگوی اتحادیه کسب و کار های اینترنتی، این طور گفت: چیزی حدود ۹۰ درصد از آنان که در سایت های اینترنتی آگهی های مربوط به خرید و فروش واحد های مسکونی را درج می کنند خود مشاوران املاک هستند، که از جمله راهکار هایی که برای این مسئله در نظر گرفته شده است، ثبت آگهی ها توسط مردم است ضمن این که نظارت های دقیق بر فعالیت های مشاوران املاک صورت خواهد گرفت.

رضا الفت نسب، صحبت هایش را این طور ادامه داد: بر اساس جلسه ای که میان اتحادیه کسب و کار های اینترنتی و اتحادیه مشاوران املاک برگزار گردید، این نتیجه کلی حاصل شد که ملاک و مبنای تمام قیمت گذاری هایی که در سایت های اینترنتی انجام می شود، قیمت هایی باشد که از طریق سایت وزارت راه و شهرسازی اطلاع رسانی می گردد، در واقع بر اساس معاملاتی که در واقعیت ماهانه انجام شده و بر اساس کدرهگیری در سامانه ثبت شده است، این قیمت ها برآورد می گردند.

آگهی های اینترنتی مسکن بر اساس آنچه در سایت وزارت راه اطلاع رسانی می شود، مشخص خواهد شد

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، چنانچه قیمتی از آن چه وزارت راه اعلام کرده است گران تر و یا ارزان تر بود، این قیمت با رنگی مشخص به نمایش در خواهد آمد تا مشاهده و اطلاع از آن برای همگان آسان باشد. یعنی اگر واحدی که ارزشش ۱۰۰ میلیون تومان است ۱۱۰ میلیون تومان و یا ۹۰ میلیون تومان عنوان گردد، آن را با رنگی واضح مشخص خواهند کرد.

۹۰ درصد از آنان که در سایت های اینترنتی آگهی فروش مسکن ثبت می کنند مشاوران املاک هستند

اتحادیه مشاوران املاک لیستی را به اتحادیه کسب و کار اینترنتی ارائه نموده است که در این لیست، نام مشاوران املاک لیست شده است، از این رو چنانچه فرد آگهی دهنده مشاور املاک باشد، این امر به راحتی قابل کنترل بوده و به این واسطه می توان بر فعالیت مشاوران املاک به دقت نظارت و کنترل داشت.

از این رو هم مردم ساده تر می توانند آگهی ها را ثبت کنند و هم این که امکان نظارت بر دیگر اصناف میسر خواهد بود.

هویت آگهی دهنده را باید شناسایی کرد

ایشان به عنوان دیگر راهکار های در نظر گرفته شده، به احراز هویت فرد آگهی دهنده از طریق سامانه شاهکار اشاره نمودند و عنوان کردند: کد ملی و سیمکارت فرد آگهی دهنده تطابق داده می شود و این امر درسامانه های متصل، محقق می گردد.

وی با اشاره به این که سامانه شاهکار در اختیار وزارت اطلاعات و ارتباطات است، عنوان نمود: این سامانه راه اندازی شده است تا عملیات مربوط به احراز هویت به درستی صورت بگیرد. ایشان عنوان کردند: تعدادی از کسب و کار های آنلاین در حال حاضر متصل به این سامانه هستند حال آن که تعدادی از کسبه ها کماکان موفق به اتصال به این سامانه نشده اند. وی با بیان این که در شرایط کنونی این سامانه تنها به شکل آزمایشی در حال فعالیت است افزود: باید برای کار در ابعاد گسترده تر، این سامانه مجددا راه اندازی شده و مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی با بیان این که برخی عنوان می کنند این سامانه باید پولی باشد، اظهار داشت: یعنی در صورت تأیید اطلاعات هر نفر هزینه ای را از پلت فرم دریافت نماید، و با علم به این موضوع که پلتفرم های در نظر گرفته شده برای ثبت آگهی ها دارای هزینه های رایگان هستند، مالک پلتفرم ها عنوان می کند چه نیازی به پرداخت پول و هزینه از جانب مردم وجود دارد، و این آگهی دهنده است که بایستی هزینه پرداخت کند.

وی ادامه داد: چنانچه دولت در نظر دارد که دولت الکترونیک را پایه گذاری کند، می تواند چنین هزینه هایی را پرداخت نماید.