کمال الدین شهریاری به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس، تصریح کرد: چیزی حدود به ۹۵ درصد از بازار مسکن در حال حاضر در دستان بخش های خصوصی قرار دارد و این بخش خصوصی ای است که این بازار را تماما در دست گرفته است. با این وجود از وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود، این بازار را کنترل و مدیریت کرده و این اجازه را ندهد که بخش خصوصی یکه تاز میدان باشد و بازار را به دست بگیرد.

کمال الدین شهریاری، این طور صحبت هایش را ادامه داد: آن چه سبب شده است متقاضیان مسکن با افت قدرت خرید روبرو شده باشند بیش از هر چیز گران شدن ارز و کم شدن ارزش پول ملی است.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: رشد قیمت در بازار مسکن سبب رکود در این بازار شده است و بازار مسکن را با رکود دست به گریبان نموده است، از این رو چون بسیاری از متقاضیان نمی توانند واحدی را برای خود خریداری نمایند عموما از واحد هایی استقبال می کنند که اجاره ای است و این رشد تقاضا برای اجاره واحد های مسکونی باز هم سبب می شود بازار تعادلش را از دست دهد و رشد نرخ اجاره بها به چشم بخورد.

وی با تأکید بر این که چیزی حدود ۹۵ درصد از بازار مسکن در دستان بخش های خصوصی است، عنوان کرد: انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی را بیندیشد و راهکار هایی را در دستور کار قرار دهد تا به این واسطه هم که شده بازار مسکن شرایط مناسب تری را شاهد باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح نمود: چنانچه وزارت راه و شهرسازی از سیاست های درست استفاده نماید مثلا زمین ها و اراضی را در اختیار انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن قرار دهد آنگاه باز هم می توان به بهتر شدن شرایط امیدوار بود و انتظار داشت که بازار مسکن شرایط رو به رشدی را شاهد باشد. وی ادامه داد: با در پیش گرفتن این شرایط، بازار مسکن بهتر می شود چون واحد هایی با متراژ کوچک احداث خواهند شد که هزینه تمام شده آن کم خواهد بود و مردم راحت تر می توانند چنین واحد هایی را خریداری نمایند.

ایشان به رشد وام مسکن به عنوان یکی دیگر از فاکتور هایی که می تواند در بهبود بازار مسکن اثرگذار باشد اشاره کردند و اذعان نمودند: بسیاری از متقاضیان چنانچه بتوانند از تسهیلات و وام مسکن استفاده کنند راحت تر خواهند توانست در مسیر خرید مسکن گام بردارند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: انتظار می رود دولت و بانک مرکزی، تلاششان را برای واگذار کردن منابع به بانک ها، به کار بگیرند تا بانک ها از این روش هم که شده قادر باشند وام های کم بهره به مردم واگذار نموده و قدرت خرید آن ها را ارتقا بخشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس از دیگر روش هایی که می تواند در مدیریت و کنترل بازار مسکن، اثرگذار باشند، پرده برداشت و گفت: انتظار می رود دولت و وزارت راه و شهرسازی به عملیات و اقداماتی متوسل شوند که به نوعی حمایتی بوده و شرایط موجود را بهتر می کند. به گفته این مقام مسئول، راهکار هایی مانند رشد سقف تسهیلات مسکن و کم کردن نرخ تسهیلات می تواند راه گشا بوده و کمک کننده باشد. ایشان با تأکید بر این که گرانی مسکن بسیاری از خانواده ها را دلزده و ناراحت کرده است، عنوان کردند: در شهری چون رودسر، با در اختیار داشتن ۲۰ میلیون تومان تنها می توان واحدی ۱۲۰ متری را اجاره کرد.

وی به عنوان دیگر فاکتور هایی که بر رشد قیمت مسکن در کلانشهر ها اثرگذار بوده اند به مهاجرت از شهر های کوچک و روستا ها به شهر های بزرگ اشاره کردند و عنوان نمودند: این امر سبب شده رشد قیمت مسکن حاکم شود و حاشیه نشینی در شهر های بزرگ بیشتر نمود پیدا کند.

  • منبع خبر : مهر نیوز