ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن، اظهار نمود: آنان که با هدف سرمایه گذاری در بازار مسکن وارد این بازار شده اند، عموما قصد دارند قیمت ها را به شکل مصنوعی هم که شده افزایش دهند، و این امر سبب می شود آنان که متقاضی مصرفی مسکن هستند ضرر کرده و روز به روز شرایط بدتری را تجربه نمایند.

ایشان درخصوص بسته رونق مسکن، سخنانی را به میان آوردند و تصریح کردند: در سال گذشته آن چه در بازار مسکن مشاهده گردید، رشد بالغ بر ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن بود، به عبارتی در سال ۹۷ بر اساس آن چه رسما از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اعلام گردید، قیمت واحد مسکونی به ازای هر متر مربع حتی مرز ۱۱ میلیون تومان را هم پشت سر گذاشت که این فاکتور سبب می شود رشد بی محابای قیمت مسکن را ظرف یکسال گذشته تأیید نماییم.

وی با بیان این که بانک مسکن طی ۵ سال اخیر تلاش های زیادی برای بهبود تسهیلات مسکن به عمل آورده، اذعان نمود: رشد قیمت مسکن به نوعی رقم خورد که برنامه ریزی های بانک مسکن برای ارائه تسهیلات و وام مسکن دستخوش تغییر گشت. با این حال تمام تلاش خود را کرده ایم که با بکارگیری برنامه های فشرده، نقاط ضعف برنامه های تأمین مالی را شناسایی نماییم.

ایشان با بیان این نکته که حوزه واحد های مسکونی یک حوزه درونگراست، عنوان کردند: این بازار از تحریم ها بسیار کم تأثیر می پذیرد، با این حال می توان مسکن را از پیشران های اقتصادی دانست و به عنوان حوزه ای معرفی کرد که بر اقتصاد کشور به میزان بسیار زیادی اثر می گذارد.

وی با بیان این که در راستای رونق بخشیدن به تولید مسکن، تمهیداتی در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن ها می توان به ارائه بسته های جدید، اشاره کرد، عنوان نمود: در این بسته تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که هم به عرضه واحد های مسکونی و هم به تقاضای این واحد ها توجه نماییم. وی با بیان این که پرداخت اجاره بها برای مستأجران به شدت دشوار شده است، عنوان کرد: بانک مسکن به این حوزه ورود پیدا نموده و در تلاش است تا از طریق برخی از ابزار ها این بازار را مدیریت و کنترل نماید.

وی با تأکید بر این که تمام فاکتور های اثرگذار بر بازار مسکن را شناسایی نموده و سپس در راستای تدوین این بسته گام برداشته ایم، اظهار داشت: امید ما این است که نهاد هایی مانند بانک مرکزی با درخواست های ما موافقت کرده و برنامه های در نظر گرفته شده، همان طور که مدنظر ماست پیش بروند.

رحیمی انارکی، افزود: این بسته برای حوزه های متفاوتی در نظر گرفته شده است، که قسمتی از آن صرفا برای اصلاح قوانین در نظر گرفته شده است. وی اظهار نمود: این اصلاحات را نیاز است دولت به مجلس ارجاع دهد. وی با بیان این نکته که تمام تلاشمان را کرده ایم تا همه مقررات و قوانین را رعایت نماییم، عنوان کرد: همه موارد را در نظر گرفته ایم تا در قسمت تصویب با مشکل مواجه نگردد. ایشان اشاره کردند: این طرح در قسمت نهایی شدن قرار دارد.

مدیرعامل مسکن صحبت هایش را این طور ادامه داد: تأمین مالی کشور از طریق بانک ها چیزی حدود به ۹۲ درصد است ضمن این که سهم بازار های سرمایه ای به ۸ درصد می رسد. از طرفی تأمین مالی در حوزه مسکن حدودا ۹۹ درصد در بانک ها عملیاتی می شود و چیزی قریب به یک درصد در بازار سرمایه صورت می گیرد. ما تمام تلاشمان را در این بسته ها به کار گرفته ایم که به بازار سرمایه، سهم بیشتری اطلاق گردد. ایشان عنوان کردند: برای نیل به این هدف متوسل شدن به ابزار های بیشتری نیاز بود و تمام امید ما این است که تا قبل از تمام شدن فصل بهار، وضعیت این بسته ها نیز تعیین تکلیف گردد.

ایشان به عنوان مهم ترین مشکلی که در بازار مسکن وجود دارد، سفته بازی را نام بردند و عنوان کردند: آنان که با هدف سرمایه گذاری وارد این بازار شده اند مایلند قیمت ها را به شکل مصنوعی افزایش دهند و این سبب می شود متقاضیان مصرفی دچار ضرر شوند.

وی این طور ادامه داد: در چنین بسته هایی در نظر داریم با توجه به قدرت اقساط دهنده، سقف تسهیلات مسکن را برایش ارتقا بخشیم.

وی در خصوص سامانه اعطای کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیز سخنانی به میان آوردند و عنوان کردند: این عامل سبب می شود تولید کنندگان با قیمت های مناسب تری بتوانند مصالح ساختمانی را خریداری نموده که به واسطه این امر، قیمت تمام شده مسکن کم می شود.

ایشان اظهار داشتند ما به آنان که در زمینه تولید واحد های مسکونی فعالیت می کنند تسهیلات را پرداخت خواهیم کرد، و دیگر تولید کنندگان نیز به اعتبار این که معتبرترین فرد در چرخه تولید تسهیلات را دریافت نموده، از افزایش وام متمتع خواهند گردید که این امر اثرات قابل توجهی در بازار مسکن خواهد داشت.

وی با بیان این که قیمت واحد های مسکونی تحت تأثیر قیمت زمین است، عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد قیمت هر واحد مسکونی ناشی از قیمت زمین است، چنانچه بتوانیم راهکار هایی را در نظر بگیریم که قیمت زمین کاهش یابد آن گاه بی تردید قیمت نهایی واحد های مسکونی کم خواهد شد.

وی با بیان این که در تلاشیم بخش توسعه ای بازار مسکن را ارتقا داده و رونق بخشیم، عنوان نمود: برای نیل به این هدف لازم است بانک ها خود را از فعالیت های تجاری کنار بکشند و در این زمینه عملکرد و فعالیتی نداشته باشند. ایشان اذعان نمودند: روش های موفق به کار گرفته شده در دیگر کشور ها را مورد مطالعه قرار داده ایم و تلاش کرده ایم آن ها را مورد استفاده قرار دهیم.

  • منبع خبر : مهر نیوز