سید حسین افضلی به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد تسهیلات کم سود را در اختیار متقاضیان قرار دهد، تا بتواند از این طریق قسمتی از ودیعه مسکن را جبران نماید، با این حال پیش بینی می شود که مالکان با مشاهده چنین تسهیلاتی رهن خانه را بالا ببرند که انتظار می رود راهکار هایی برای جلوگیری از این مسئله در نظر گرفته شود.

ایشان در خصوص برنامه ریزی هایی که وزارت راه و شهرسازی برای ساخت خانه های استیجاری به عمل آورده است، اظهار داشتند: این روز ها بازار اجاره بها بسیار پر نوسان و پرتلاطم است و توأمان با رشد قیمت مسکن، نرخ اجاره بهای واحد های مسکونی نیز رشد را تجربه نموده است.

نماینده مردم شریف اقلید در مجلس اظهار داشت: بسیاری از خانواده ها در شرایط کنونی از پرداخت اجاره بها عاجز هستند و نمی توانند اجاره بها های تعیین شده را بپردازند، و واقعیت این است که بیشتر مردم نمی توانند چنین ودیعه های سنگینی را پرداخت کنند.

ایشان با بیان این که لازم است دولت حمایت هایی را از مستأجران به عمل آورد، اظهار داشتند: باید سرمایه خانواده ها را برای پرداخت اجاره مسکن به نوعی افزایش دهد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای این که بتواند بازار اجاره بها را سر و سامان داده و نرخ اجاره بهای مسکن را کنترل کند، دو برنامه را در دستور کار قرار داده است که از جمله آن ها می توان به ارائه واحد های مسکونی استیجاری اشاره کرد و واگذاری وام ودیعه مسکن با سود پایین را نام برد.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه دولت دست به برنامه ریزی های دقیقی در راستای ساخت و ارائه واحد های مسکونی استیجاری بزند آنگاه مشاهده خواهیم کرد که بازار اجاره، دستخوش تغییر شده و شرایط بهتری را متوجه شده است. وی اذعان نمود: باید از ظرفیت ها و قابلیت های بخش های خصوصی در این زمینه استفاده و نهایت بهره وری به عمل آید با این هدف که این پروژه همچون دیگر پروژه های دولت سال ها به تعویق و بی برنامگی دچار نشود.

ایشان با اشاره به این که دولت در نظر دارد تسهیلاتی با سود های کم بهره به مستأجران اختصاص دهد، اظهار داشتند: باید بر روی این امر کنترل ها و نظارت های دقیق صورت بگیرد تا بتوان این امر را محقق نموده و به اهداف مورد نظر دست یافت. وی افزود: این نظارت ها باعث می شود، مالکان در صورت مشاهده چنین تسهیلاتی مبلغ رهن را افزایش ندهند. از این رو مهم ترین کار این است که دولت و وزارت راه و شهرسازی راهکار ها و برنامه ریزی های دقیقی برای اجرایی کردن این برنامه ها در دست داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توجه به این که در آستانه تابستان و اوج نقل و انتقال مستأجران هستیم، لازم است دولت برای ساماندهی این بازار بکوشد و نهایتا تلاشش را به کار بگیرد.

  • منبع خبر : شهرخبر