بر اساس آمار هایی که از نهاد های رسمی کشور منتشر شده است، در حالی ۲۱ روز از اردیبهشت ماه سال جدید می گذرد که حجم معاملات مسکن افت ۳۷ درصدی را شاهد بوده است، با این حال وعده هایی توسط رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ارائه شده است مبنی بر این که با اجرا نمودن راهکار ها و ساز و کار های جدید و آگاهی روزانه از قیمت ها توسط وزارت راه و شهرسازی می شود به این امیدوار بود که بازار مسکن روز های بهتری را در آینده تجربه خواهد کرد.

از مهم ترین ویژگی هایی که در شرایط فعلی در بازار مسکن به چشم می خورد، اندک بودن قدرت خرید متقاضیان است ضمن این که فروشندگان نیز از فروش امتناع می ورزند و تمایل چندانی به فروش واحد هایشان ندارند.

به زعم این که از اواخر سال گذشته شاهد حضور خانه اولی ها و آنان که مایل به احسن کردن خانه هایشان بودند در بازار مسکن بودیم با این حال آمار ها حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن روندی نزولی داشته و ۳۷ درصد در ۲۱ روز ابتدایی اردیبهشت ماه امسال، افت را تجربه کرده است. این درحالی است که در فروردین ماه هم افت حجم معاملات کاملا مشهود بوده است و ۳۲ درصد اعلام شده است. برخی از کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند آن چه این اتفاق را رقم زده است، التهاب و نوسان شدید قیمت هاست، به عبارتی، برخی از آگهی های کذایی در این بازار وجود دارند که شرایط را بدتر کرده اند و سبب شده اند نوسان قیمت بیش از پیش مشهود باشد. از این رو توسط دادستانی در ۱۲ امین روز از اردیبهشت ماه امسال، اطلاعیه ای ارائه گردید مبنی بر این که قیمت های مسکن باید از روی آگهی ها برداشته شوند.

بر اساس گزارشات میدانی به عمل آمده، پس از حذف آگهی ها از روی سایت های اینترنتی، شرایط بازار در هاله ای از ابهام است با این حال رشد قیمت دیگر مشاهده نشده است، اما در ۲۱ امین روز از اردیبهشت ماه مجددا قیمت ها در آگهی های اینترنتی درج شدند که علت آن به لحاظ گردیدن شروط چهارگانه که اهم آن ها استعلام از اتحادیه املاک بوده است، بر می گردد.

بر اساس آن چه از سوی اتحادیه املاک، منتشر شده است، از نخستین روز اردیبهشت ماه تا ۲۱ امین روز از این ماه، تعداد قرارداد های به امضا رسیده در حوزه خرید و فروش واحد های مسکونی، ۵۲ هزار و ۹۷ مورد بوده است که در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته رشد یک درصدی را نشان می دهد. تعداد اجاره نامه های به ثبت رسیده نیز ۳۰ هزار و ۷۴۷ مورد به ثبت رسیده است که افت ۱۳ درصدی را در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می دهد.

معاملات مسکن در تهران ۳۷ درصد افت داشته است

پس از این که در اسفند ماه سال گذشته در تهران شاهد رونق نسبی در بازار مسکن بودیم، گزارشات حاکی از آن است که این بازار در اردیبهشت ماه امسال همچون فروردین ماه کساد بوده و رونق خاصی ندارد. تعداد قرارداد های خرید و فروشی که تا ۲۱ امین روز از اردیبهشت ماه به ثبت رسیده اند، ۹۷۲۹ مورد گزارش گردیده است که افت ۳۷ درصدی را هویدا می سازد.

تعداد اجاره نامه های به امضا رسیده نیز ۸۹۶۵ مورد بوده است که نشان می دهد شمار اجاره نامه ها، ۲۲ درصد کاهش داشته است. مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ادعا می کند: در برخی از سایت های اینترنتی قیمت های پرت برای واحد های مسکونی به ثبت می رسد که این فاکتور باعث می شود شاهد بدتر شدن شرایط باشیم. با این حال خوشحالیم از این که دادستانی به موقع وارد عمل شد و سر و سامان دادن به این بازار را در دستور کارش قرار داد. امید است با ساز و کار های جدیدی که به تازگی در دست انجام قرار گرفته است همچون بازیابی قیمت مسکن به صورت روزانه از طریق وزارت راه و شهرسازی است.

تب رشد پیوسته قیمت مسکن فروکش کرده است

به گفته مشاوران املاک از ۱۲ اردیبهشت که قیمت ها از روی آگهی های اینترنتی برداشته شدند، این بازار شرایط بهتری را تجربه نمود و می توان عنوان کرد تب رشد قیمت مسکن فروکش کرده است. با این حال مشاوران املاک ادعا می کنند شرایط فعلی پایدار نخواهد ماند.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۴ تهران، از زمانی که قیمت ها را از روی آگهی های اینترنتی برداشته اند، نوعی آرامش و ثبات در بازار مسکن حاکم شده است که نشان می دهد تب رشد قیمت ها فروکش کرده است. برخی از کارشناسان با بیان این که مهم ترین عامل دخیل در بازار مسکن، تقاضای مطلق است، عنوان می کنند: آن چه سبب شده است شاهد رکود در بازار مسکن باشیم این است که قیمت واحد های مسکونی رشد ۱۰۴ درصدی را پشت سر گذاشته و قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی افت را شاهد بوده است. با این حال سرکوب قیمت تنها در بازه ای کوتاه شاید اثرگذار باشد و در طولانی مدت نخواهد توانست مثمرثمر واقع گردد.

درج قیمت ها باعث شفاف سازی می شود

مهدی روانشادنیا به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن این طور می گوید: دو گروه بر سایت های اینترنتی قیمت ها را درج می کردند، گروه اول افرادی بودند که تنها به دنبال سرگرمی بودند و هدفشان از ارائه چنین آگهی هایی اصلا فروش نبود اما منافعشان در گران کردن قیمت ها بود به نوعی که برخی از آن ها قیمت هایی را عنوان می کردند که کالا کذب و دروغ بود، و گروه دوم کسانی بودند که به عنوان متقاضی با این که اصلا قصد خرید واحد های مسکونی را نداشتند اما دائما قیمت واحد های مسکونی را با هم مقایسه می کردند و نسبت به دیگر بازار ها قیمت ها را مقایسه می نمودند. حذف قیمت از روی آگهی ها دست این دو گروه را از بازار مسکن کوتاه کرد و باعث شد که شاهد شرایط بهتری در این بازار باشیم.

ایشان ادامه دادند: با این حال حذف قیمت ها باعث نمی شود که همیشه شاهد بهتر شدن شرایط باشیم و روشی اصولی و اساسی نیست بلکه تنها در مقطعی از زمان شرایط را بهتر می کند.