فروش آپارتمان تهران پس از یک دوره رونق به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و بازار مسکن و همچنین تاثیر بازار دلار و ارز وارد یک رکود شده است. این شرایط باعث شده است قدرت خرید مردم به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و کمتر کسی به سمت خرید و فروش آپارتمان تمایل داشته باشد. این عوامل باعث به وجود آمدن یک شرایط بسیار سخت برای متقاضیان در زمینه خرید و فروش مسکن شده است.

وضعیت فروش آپارتمان تهران در مناطق مختلف

بهتر است بدانید که طبق آمارها و آخرین اخبار مسکن در سال جاری شاهد رشد ۶۲ درصدی قیمت مسکن بوده‌اید و به تبع این افزایش قیمت تعداد معاملات انجام شده در زمینه خرید و فروش مسکن از یک کاهش ۳۳ درصدی برخوردار بوده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهند که در کلانشهر تهران بیشترین رشد قیمت مربوط واحدهای مسکونی واقع در منطقه ۵ تهران می‌باشد، به طوریکه نسبت به سال گذشته  قیمت مسکن از یک رشد ۸۱.۸ درصد برخوردار بوده است.

همچنین در شهر تهران کمترین رشد قیمت مربوط به واحدهای مسکونی و آپارتمان‌های منطقه ۱۲ می‌باشد، به گونه‌ایی که آمارها نشان می‌دهند افزایش قیمت واحدهای مسکونی این منطقه نسبت به سال گذشته از یک رشد ۲۵.۳ درصد برخوردار بوده است.

آیا می توان مسکن را متری فروخت؟

پیش فروش آپارتمان

همانطور که می‌دانید پیش فروش آپارتمان تهران یکی از روش‎هایی است که امروزه بسیاری از ساختمان‌سازان از آن برای فروش آپارتمان تهران استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که پیش فروش آپارتمان‌ها بهترین روش برای خریداران و برج‌سازان به شمار می‌آید.

این روش باعث می‌شود به خریداران فشار زیادی برای پرداخت پول وارد نشود و آن‌ها طی چندین مرحله اقدام به پرداخت پول می‌نمایند. اما بهتر است یکسری نکات را قبل از فروش  اینگونه آپارتمان‌ها رعایت کنید تا مشکلی برای خریداران پیش نیاید.

به دلیل اینکه این آپارتمان‌های پیش‌فروش در زمان خرید کامل نشده‌اند، باید مواردی مانند تعداد اتاق‌های آپارتمان، تعداد طبقات، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نوع مصالح ساختمانی در نمای بیرونی ساختمان و اجزای آپارتمان و وجود پارکینگ و انباری در آپارتمان به طور کامل و واضحی در قرارداد قید شود، تا در هنگام تحویل این آپارتمان‌ها با مشکل مواجه نشوید و واحد مسکونی را مطابق با آنچه از قبل ذکر شده دریافت نمایید.

همچنین بهتر است در قرارداد فروش آپارتمان تهران زمان دقیق تحویل واحدهای آپارتمانی، پایان کار و زمان تنظیم سند رسمی در قرارداد به خوبی و شفاف مشخص و در قرارداد برآن تاکید شود.

همچنین باید قیمت فروش آپارتمان تهران و نحوه پرداخت آن و زمان‌های پرداخت قسط آپارتمان به طور کامل در قرارداد مشخص و ذکر شود. بهتر است برای انجام دادن درست معامله و جلوگیری از بروز هرگونه مشکل افرادی به عنوان شاهد و داور از سمت دو طرف انتخاب شوند تا بر کلیه مراحل تنظیم قرارداد به خوبی نظارت داشته باشند.

آشنایی با مزایای استفاده از سایت املاک تهران رهن و اجاره

مراحل فروش آپارتمان تهران

اولین مرحله برای فروش آپارتمان تهران که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد این است که فروشنده باید از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی و سایت‌های املاک معتبر و با سابقه تهران برای فروش آپارتمان خود اقدام نمایید.

همچنین بهتر است فروشنده تمام مشخصات آپارتمان و شرایط عمومی و امکانات رفاهی آپارتمان خود را در اختیار مشاورین املاک و سایت‌های معتبر قرار دهد تا مشتریان به راحتی و از طریق  جستجو در سایت ها به مشاهده امکانات آپارتمان بپردازند و از شرایط عمومی آن به خوبی مطلع شوند.

بعد از ثبت اطلاعات مربوطه مشتریان برای بازدید به منزل فروشنده مراجعه می کنند و فروشنده آپارتمان باید به بهترین نحو از آن‌ها استقبال نمایید. بعد از انتخاب مشتری و توافق فروشنده با او بهتر است در حضور مشاور املاک یک مبایعه بین دو طرف نوشته شود، بعد از مطالعه دقیق مبایعه‌نامه از آن به بهترین نحواستفاده نمایند.

لازم به ذکر است که در اکثر قولنامه‌ها ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از تاریخ عقد قرارداد باید انتقال سند رسمی انجام شود و در صورت عدم رعایت این نکته از سمت یکی از طرفین معامله فسخ خواهد شد و طرف خاطی باید جریمه پرداخت کند.

مرحله بعد انتقال سند از فروشنده به نام خریدار است. این مرحله یکی از مراحل پیچیده فروش آپارتمان محسوب می شود و نیاز به زمان زیادی دارد. روال کار به این قرار است که ابتدا استعلام سند از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد و بعد از اینکه مشخص شد سند در گرو چیزی نیست، باید به شهرداری برای پرداخت عوارض مراجعه کرد و بعد از آن برگه‌ی مفاصاحساب از اداره‌ی دارایی و مالیات باید دریافت شود که طی چند روز این کار انجام می شود. در پایان کار تمامی مدارک را باید به محضر تحویل داد تا توسط محضرداران و کارشناسان با دقت بررسی شود و در صورت عدم مشکل کار انتقال سند به نام خریدار انجام می‌شود.