مازیار حسینی به عنوان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به این که طرح مسکن مهر باید با سرعت بیشتری پیگیری شده و به پایان برسد، اظهار داشت: در کشور برنامه ریزی هایی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به عمل آمده است که این طرح را تحت عنوان طرح اقدام ملی می شناسند.

این مقام مسئول، اظهار داشت: با تأکید دولت و تمام هیأت دولت بر اتمام هر چه سریع تر پروژه مسکن مهر، انتظار می رود این طرح بزرگ تا انتهای شهریور ماه به نقطه پایان برسد.

ایشان در خصوص طرح اقدام ملی توضیحات بیشتری ارائه نمودند و تصریح کردند: بر اساس نیاز اعلامی هر استان، سهمیه هایی برای آن ها در نظر گرفته شده است، که بر این اساس مقدمات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تاکنون فراهم گشته است.

این مقام مسئول با تأکید بر این نکته که برای ساخت واحد های مسکونی نیاز چندانی به کشور های خارجی وجود ندارد و وابستگی به خارج مشهود نیست، عنوان کرد: با کمترین اعتبار در حوزه مسکن می شود زمینه اشتغال را فراهم نمود، یعنی با در اختیار داشتن هر ۲۵ میلیون تومان می توان در این حوزه ورود پیدا کرد و به ایجاد شغل دست زد. وی ادامه داد: بازار تعهدی مسکن شیوه ای است که می تواند به بازار مصالح سر و سامان بخشیده و توزیع مصالح را به شیوه مناسب تری محقق سازد. مازیار حسینی اظهار داشت: با این کار علاوه بر این که شاهد تثبیت قیمت ها خواهیم بود، این امکان محقق خواهد شد که تخفیفاتی به طرح اقدام ملی اختصاص یابد.

ایشان با اشاره به این که در ساختمان سازی، زمین مهم ترین و اصلی ترین اولویت است، اظهار داشتند: ابلاغیه ای را به استان های مختلف کشور ارائه نموده اند و بر این اساس، روش های قانونی که برای اختصاص زمین و اراضی موجود است را برشمرده اند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: این امکان وجود دارد که زمین ها را برای شهرک های تخصصی در نظر بگیریم، از جمله اولویت هایی که وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحد های مسکونی در نظر گرفته است، استفاده از فناوری های نوین و بدیع در ساخت واحد هاست تا از این طریق شاهد بهترین و مستحکم ترین واحد های مسکونی باشیم.

ایشان با بیان این نکته که ایران به حیث فناوری و مصالح نوین، از مهم ترین و بهترین کشور های دنیاست، اظهار داشتند: در زمینه بتن هم می توانیم ادعا کنیم در جهان حرف ها برای گفتن داریم. این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: در طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س)، از باکیفیت ترین بتن ها و جدیدترین مصالح نوین استفاده گردید، و می توان ادعا کرد جمهوری اسلامی در این راستا به خودکفایی رسیده و جایگاه مطلوبی دارد.

وی افزود: هدفمان این نیست که ساختمان هایی با طبقات عدید احداث کنیم و بیشتر واحد هایی که قرار است در قالب طرح اقدام ملی احداث شوند از نوع ویلایی هستند، که این خانه ها با فرهنگ ایرانی بسیار نزدیک هستند.

ایشان ادامه دادند: در طراحی های جدید شهری تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا پیاده رو های بزرگ را برای دوچرخه سواری ها و پیاده روی ها در نظر بگیریم، چرا که عقیده داریم این طرح ها می توانند بسیار راه گشا بوده و اثرگذار باشند.

وی افزود: تاکنون در شهرسازی ها شاهد بی توجهی به بهسازی معابر عمومی برای معلولان بوده ایم، از جمله مواردی که لازم است در شهرسازی جدید در کانون توجه قرار بگیرد، تجمیع عبور تمام زیرساخت های شهری از طریق این کانال می باشد.

وی با تأکید بر این که موضع مسکن از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری شده و رصد می گردد، اظهار نمود: در وزارتخانه هر ماه شاهد برگزاری جلسه شورای تأمین مسکن هستیم که در این راستا برای ساخت ۴۰۰ هزار مسکن تمهیدات جدی اندیشیده شده است و برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است.

حسینی با بیان این که لازم است دستگاه های قضایی در برخی از قسمت های پروژه مسکن مهر، نفوذ بیشتری داشته باشند تا بتوانند مشکلات موجود را سریع تر حل و فصل نمایند، اظهار داشت: نیاز است شعبه ای برای رسیدگی به این امور در استان های مختلف راه اندازی شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: این شرکت تعاونی نیست که وظیفه دارد به به عرصه ساخت و ساز ورود پیدا کند، کمترین مشکلاتی که در حوزه مسکن مهر وجود دارد مرتبط با واحد هایی است که خودمالک لقب می گیرند و بیشترین حجم مشکلات مربوط به شرکت های تعاونی می شود که به دلیل عدم موفقیت آن ها در اجرای کار هایشان نباید آن ها را در اجرای دیگر پروژه ها شریک کرد.

ایشان در خصوص لایحه دولت برای ساخت و تولید واحد های مسکونی هم سخنانی ارائه نمودند و تصریح کردند: ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۹۸ برای خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن در نظر گرفته شده است ضمن این که چیزی حدود به ۵ هزار میلیارد تومان در راستای تأمین اعتبار مسکن لحاظ گردیده است.

  • منبع خبر : شهرخبر