از ۱۷ ماه اخیر شاهد رشد بی محابای قیمت مسکن بوده ایم به طوری که به واسطه این امر خیلی از افراد از بازار مسکن خارج شده اند و توانایی خرید این واحد ها را به کلی از دست داده اند. رشد قیمت مسکن به نوعی رقم خورده است که با دریافت کردن وام ۱۶۰ میلیون تومانی مربوط به زوجین، حتی یک سوم مبلغ یک مسکن را هم نمی توان تأمین کرد و این اتفاق همه را از أخذ تسهیلات مسکن هم ناامید کرده است.

مشاهده وضعیت بازار مسکن طی سال های اخیر حاکی از آن است که از یک سال و نیم گذشته تاکنون، میزان رشد قیمت مسکن بسیار زیاده بوده است به طوری که این طور به نظر می رسد که قیمت هر متر مربع از واحد های مسکونی را فروشنده تعیین می کند نه فرد دیگری، از این رو خریداران و آن ها که متقاضیان واقعی و مصرفی در این بازار هستند چاره ای جز این که چنین قیمت هایی را بپذیرند گویا ندارند.

با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن، حجم معاملات واحد های مسکونی به میزان قابل توجهی افت را تجربه کرده است، به عبارتی، خیلی از خریداران از خرید واحد های مسکونی دست کشیده اند و در شرایط فعلی دست به خرید واحد های مسکونی نمی زنند، از طرفی واحد های مناسب هم برای فروش وجود ندارد و برخی از متقاضیان مصرفی به زعم این که قصد خرید دارند اما نمی توانند واحد هایی با مشخصات مدنظر خود را بیابند، این درحالی است که مهم ترین دغدغه متقاضیان مسکن در شرایط فعلی، خرید واحد های مسکونی است تا از این طریق هم که شده ارزش داشته های خود را حفظ نمایند و با آن چه در اختیار دارند بالاخره خانه ای خریداری کنند.

سقف وام هایی که در اختیار زوج های تهرانی قرار می گیرد به ۱۶۰ میلیون تومان می رسد، ضمن این که ۲۰ میلیون تومان هم در قالب وام جعاله پرداخت می گردد، که با این ارقام حتی نمی توان یک سوم از هزینه لازم برای خرید واحدی در جنوب تهران را هم تأمین کرد، حالا فرض بگیرید که با در اختیار داشتن این مقدار وام آیا می توان به خرید واحدی در مرکز و یا شمال تهران فکر کرد.

در این میان بسیاری از خریداران به حرف های دولت مبنی بر زیاد شدن وام مسکن، دلخوش کرده اند که در این میان در خصوص وام شناور صحبت هایی به میان آمده است و عده ای از پرداخت وام مسکن بر اساس میزان نیاز متقاضیان صحبت به عمل آورده اند. بررسی این طرح و عملی کردن آن احتمالا تا خردادماه به درازا بینجامد، در واقع لازم است که شورای عالی پول و اعتبار از این طرح حمایت کرده و آن را مورد تأیید قرار دهد.

این اتفاق می تواند شرایط خانه دار شدن را برای متقاضیان واحد های مسکونی افزایش دهد، بسیاری از کارمندان دارای درآمد های ۲ تا ۳ میلیون تومانی هستند، با این حال واضح نیست که به چنین افرادی چه میزان وام مسکن تعلق می گیرد، با این حال باید توجه داشت که از این رقم لازم است مبلغ مربوط به خوراک را کم کنیم، و باقی مانده را برای اقساط وام مسکن در نظر بگیرم.

وضعیت و شرایط کنونی بازار مسکن و جو روانی به راه افتاده در این بازار، به نفع دلالان و فروشندگان واحد های مسکونی است، و در این میان برخی از مشاوران املاک هم به سود می رسند، در واقع این خریداران واقعی هستند که متضرر گشته اند که دولت لازم است سیاست ها و تدابیری درستی برای آن ها در نظر بگیرد و به آن ها کمک کند بتوانند به خانه دار شدن فکر کرده و آرزوی خود را محقق سازند