مدیرکل بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن، اظهار داشت: در میان خوزستانی هایی که در اوایل سال جاری با سیل دست به گریبان شدند، چنانچه واحد های مسکونی شان از نوع احداثی باشد، رقم تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می گیرد ۶ میلیون تومان است که این رقم در اختیار ساکنان روستایی قرار می گیرد، و برای ساکنان شهر ها نیز ۱۲ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است، که این وام ها تاکنون در اختیار ۱۴۰۰ نفر قرار داده شده است تا بتوانند در اسرع وقت به تعمیر واحد های مسکونی خود بپردازند و واحد هایشان را بازسازی و یا تعمیر کنند.

به گفته شریعتی، استاندار خوزستان، بسیاری از نهاد ها و ارگان ها در تلاش هستند تا ولو اندک از غم مردم بکاهند و در این شرایط دشوار، مقدمات زندگی بهتر را برایشان فراهم نمایند. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: آنان که از صلیب سرخ جهانی آمده بودند به ما معترض می شدند که چرا آن چه در اقامتگاه های موقت ارائه می کنید از استاندارد های تعریف شده فراتر است با این حال ما تمام تلاشمان را می کردیم تا بتوانیم آن چه ارائه می دهیم مناسب و درخور باشد و بتواند از غم مردم حتی ذره ای بکاهد.

این مقام مسئول، صحبت هایش را این طور ادامه داد: آنانی که در اردوگاه های پراکنده و غیررسمی بودند، مشمول خدمات شدند و سعی مان را کردیم حتی خدمات را به این گروه از افراد هم ارائه نماییم چرا که این دسته از افراد به دلیل در اختیار داشتن احشام قادر نبودند در سکونتگاه های رسمی حضور پیدا کنند.

استاندار خوزستان این گونه ادامه داد: در مناطق سیل زده هیچ مشکلی برای آب آشامیدنی وجود ندارد، و آب معدنی را در میان سیل زدگان توزیع می کنیم. به گفته این مقام مسئول، آن چه سبب شده است بیماری های واگیر در میان سیل زدگان خوزستان مشاهده نشود، توزیع آب های معدنی کاملا سالم بوده است به طوری که بررسی ها نشان می دهد میزان قالب یخی که روزانه در اردوگاه ها توزیع می شده ۵۰ قالب بوده است.

وی با بیان این که بیشتر اردوگاه های خوزستان، در حال حاضر برچیده شده اند، اظهار نمود: خیلی از مردم به خانه های خودشان برگشته اند، ضمن این که به آنان که ساکنان مناطق روستایی و شهری بوده و خانه هایشان از نوع احداثی بوده است، به ترتیب ۶ میلیون و ۱۲ میلیون تومان وام داده شده که با کمک این تسهیلات می توانند، واحد های خود را تعمیر و بازسازی نمایند.

ایشان در خصوص میزان اعتباری که دولت به این امر تخصیص داده اند نیز سخنانی ارائه نمودند و تصریح کردند: ۲۵۰۰ میلیارد تومان دولت برای این تسهیلات کنار گذاشته است، امید است که با مشارکت های همه جانبه نظام های بانکی، واحد های تعمیری ۴ ماهه تعمیر شوند و واحد های احداثی ظرف یکسال بتوانند به نقطه پایان برسند.

مدیرکل بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن اظهار نمود: هرگز این اجازه داده نمی شود که در حریم خانه ها و در مناطقی که ناامن هستند واحد هایی را بسازند، با این حال در برخی از قسمت ها این امکان وجود ندارد که خانه ها را به اندازه زیادی جابه جا کنیم، چرا که زندگی و معیشت خانواده ها به آب های اطرافشان وابسته است، از این رو لازم است که تمرکزمان را بر ایمن سازی قرار دهیم و دیوار های حایل را ساخته و بالا ببریم.

مهدی رازجویان به عنوان معاون عمرانی استانداری مازندران، اظهار داشتند: از میان ۶ هزار و ۶۰۰ واحدی که آسیب دیده اند، ۶۸۰ واحد از نوع احداثی هستند، که بر اساس آمار های منتشر شده، چیزی حدود ۲۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض در اختیار ۵ هزار و ۴۳۷ نفر قرار گرفته است تا از این تسهیلات متمتع گردند. میزان مبلغ بلاعوض که در اختیار افراد قرار می گیرد از ۲ تا ۵ میلیون تومان متفاوت خواهد بود ضمن این که مبلغ معیشتی نیز از ۲ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان متغیر بوده و متفاوت می باشد.

به گفته این مقام مسئول ۲ هزار و ۳۵۰ تن سیمان به صورت رایگان ارائه و عرضه شده است، ضمن این که میزان کمک هایی که به صورت بلاعوض به بخش های کشاورزی اختصاص داده شده است ۱۵۸ میلیارد تومان می باشد، ضمن این که مقداری هم تسهیلات کم بهره برای رسیدگی به این امور، در نظر گرفته شده است.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز