بررسی ها حاکی از آن است که بسیاری از خانه اولی ها با دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی نمی توانند در راستای خرید واحد مسکونی گام بردارند از این رو به روش های دیگری متوسل شده اند که از جمله آن ها می توان به خرید واحد های مسکونی مهر اشاره کرد.

آمار ها نشان می دهند تا دو سال گذشته، بسیاری از زوج های جوان با دریافت وام ۱۶۰ میلیون تومانی می توانستند چیزی حدود ۵۰ درصد از مبلغ یک خانه ۶۰ متری را در تهران تأمین نمایند، به عبارتی با در دست داشتن این مقدار هزینه، قادر بودند از پس هزینه ها برآمده و ۵۰ درصد از مبلغ خانه مورد نیاز خود را تأمین کنند اما این روز ها که میزان رشد قیمت مسکن ۱۰۴ درصد گزارش شده است، شرایط تغییر کرده است و با در اختیار داشتن یک وام ۱۶۰ میلیون تومانی تنها می توان ۲۴ درصد از مبلغ مسکن را پوشش داد.

افت قدرت خرید متقاضیان مسکن در تهران باعث شده است حجم معاملات در تهران روند رو به نزولی داشته و دائما در حال کمتر شدن باشد، بر اساس آن چه بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری منتشر کرده است، حجم معاملات در فروردین ماه امسال در تهران، ۳۴۰۰ واحد بوده است که در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۷ و فروردین ماه سال ۹۷، به ترتیب ۷۳ درصد و ۳۲ درصد کاهش داشته است.

بسیاری از خانه اولی ها به سمت خانه های مهر سوق پیدا کرده اند که این گران شدن قیمت های واحد مسکونی را به خوبی ثابت می کند.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن اظهار داشت: آنان که در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری نموده اند و پولشان را سرمایه گذاری کرده اند، در صورت فرا رسیدن موعد مقرر به دلیل سبز شدن فرم ج آن ها، قادرند، با رعایت نمودن یک شرط در راستای خرید واحد های مسکونی مهر اقدام نمایند.

علمداری ادامه داد: برای واحد های مسکونی مهر تسهیلات ویژه تا سقف ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، از این رو به صورت همزمان نمی توان دو وام را برای خرید واحد های مسکونی به کار گرفت، بنابراین آنان که قصد دارند چنین واحد های مسکن مهری را خریداری نمایند نمی توانند توأمان از دو وام استفاده کرده و متمتع شوند.

ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: آنان که از تسهیلات صندوق مسکن یکم استفاده می کنند، برای این که بتوانند واحد های مسکونی مهر را هم خریداری کنند بایستی نخست تسهیلات تعلق گرفته به واحد مسکونی مهر را تسویه نمایند، از این رو آنان که در شهر های بزرگ زندگی می کنند و به دلیل رشد بی محابای قیمت مسکن توان خرید خود را به کلی از دست داده اند، می توانند به جای این که واحد های عادی را خریداری نمایند، در راستای خرید واحد مسکونی مهر گام بردارند.

وی با تأکید بر این که سقف تسهیلاتی که در اختیار زوجین تهرانی قرار می گیرد، ۱۶۰ میلیون تومان است اظهار داشت: آن دست از زوجینی که مایلند واحد های مسکونی مهر را در شهر های جدید تهران خریداری نمایند و همزمان برای دریافت وام خانه اولی ها در صندوق پس انداز مسکن یکم هم ثبت نام به عمل آورده اند، لازم است سقف تسهیلات خود را با تسهیلات ارائه شده در شهر های جدید تطبیق نموده و سپس برای دریافت وام گام بردارند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده، شهر های جدید با جمعیت بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر مانند مراکز استان ها هستند و شهر های جدید که جمعیت ثبت شده برای آن ها کمتر از ۲۰۰ هزار نفر است، معادل شهر های کوچک قلمداد می شوند.

ایشان بار دیگر تأکید کردند: همزمان نمی توان از دو نوع وام استفاده کرد، بنابراین آنان که در صندوق های مسکن یکم، پول خود را سرمایه گذاری کرده اند و مایلند که از این نوع وام استفاده کنند برای این که بتوانند واحد های مسکونی مهر را خریداری کنند نخست لازم است تسهیلات مربوط به مسکن مهر را تسویه نمایند. ایشان در خصوص صندوق پس انداز مسکن یکم توضیحات بیشتری ارائه نمودند و تصریح کردند: این صندوق ویژه استفاده از تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی هاست ضمن این که آنان که متقاضی خرید واحد های مسکونی در بافت های ناکارآمد شهری و بافت های فرسوده هستند هم می توانند از این نوع وام ها نهایت بهره را ببرند، در واقع پس از این که پول خود را برای دوره ای معین در این صندوق سپرده گذاری کردند آن گاه می توانند برای اخذ تسهیلات مربوطه گام برداشته و اقدام کنند. این صندوق بر اساس قیمت واحد مسکونی و مکانی که متقاضی خرید مسکن در آن جا حضور دارند، و با در نظر گرفتن این نکته که متقاضی وام متأهل است و یا مجرد، در راستای پرداخت ۶ سقف شناور این وام ها اقدام می نمایند، لازم به توضیح است که سقف وام پرداختی به زوج های تهرانی ۱۶۰ میلیون تومان برآورد شده است، که در شرایط فعلی بیشترین مقداری است که از این صندوق در اختیار واجدین شرایط قرار می گیرد. لازم به توضیح است که از طریق این صندوق مبلغ ۸۰ میلیون تومان در اختیار مجرد ها قرار می گیرد، که باز هم این سقف تسهیلاتی است که در حال حاضر به مجرد ها واگذار می گردد.

ایشان به سقف وام های پرداختی در مراکز بزرگ و کوچک اشاره نمودند و تصریح کردند: سقف تسهیلاتی که برای خرید مسکن در مراکز استان ها به زوجین تعلق می گیرد، ۱۲۰ میلیون تومان است در شهر هایی که دارای جمعیت بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر هستند نیز این رقم به همین صورت است. برای متقاضیان انفرادی این رقم به ۶۰ میلیون تومان در چنین مکان هایی می رسد.  در دیگر شهر ها به زوج های جوان ۸۰ میلیون تومان وام می دهند و به مجرد ها نیز ۴۰ میلیون تومان از محل صندوق پس انداز مسکن یکم تعلق می گیرد.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، مبلغ تسهیلات ارائه شده در بهترین حالت ممکن ۸۰ درصد هزینه مسکن را شامل می شود، یکی این که اگر واحدی بر اساس نظر های کارشناسی شده ۶۰ میلیون تومان ارزیابی گردد بایستی امکان دریافت وامی که ۸۰ درصد از این مبلغ را پوشش دهد توسط خریدار وجود داشته باشد.

وی این طور ادامه داد: بر اساس جدیدترین و تازه ترین داده ها و آمار های منتشر شده، تعداد و مانده سپرده صندوق یکم در سال گذشته، به ترتیب ۳۶۲ هزار و ۸۲۲ فقره و ۶ هزار و ۵۴ میلیارد تومان می باشد، به طوری که در سال ۹۷، بالغ بر ۵۰ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن از این محل در اختیار واجدین شرایط قرار گرفته است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد