فرشید پورحاجت به عنوان دبیر انجمن انبوه سازان با بیان این که تسهیلات بافت فرسوده به شکل یارانه ای پرداخت می گردد، اظهار داشت: با این وجود طی ۵ سال اخیر، هیچ یارانه ای به بخش های خصوصی تعلق نگرفته است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: رشد قیمت در بازار مسکن طی سال گذشته بسیار مشهود و غافلگیر کننده بوده است، و این باعث شده است ریسک معاملات این بازار هم روندی صعودی داشته باشد. این مقام مسئول تصریح نمود: اعتماد تولید کنندگان به واسطه این اتفاق افت پیدا کرده و کاهش یافته است.

ایشان با تأکید بر این نکته که دولت و مجلس می توانند تولید واحد های مسکونی را بسیار رونق بخشند، اظهار داشتند: زمانی که دولت و مجلس سیاست های درستی اتخاذ نمایند آنگاه شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود و تولید مسکن رونق قابل توجهی را شاهد خواهد بود.

دبیر انجمن انبوه سازان عنوان کرد: درخواستی را به بانک مسکن ارائه نموده ایم مبنی بر این که با کمک گرفتن از تسهیلات بانکی، نقدینگی بخش های خصوصی را افزایش داده و این حوزه را تقویت نماید. وی اظهار نمود: در سال گذشته تولید کنندگان واحد های مسکونی خطاب به دولت گفتند: با توجه به شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم شده است، نقدینگی در دست آن ها بر ریل نزول قرار گرفته و افت پیدا کرده است، و بخش های خصوصی به میزان قابل توجهی سرمایه های خودشان را از دست داده اند.

ایشان ادامه دادند: میزان تسهیلاتی که در اختیار بخش های خصوصی قرار می گیرد جوابگوی نیاز این افراد نیست، اظهار داشتند: با این میزان تسهیلات هرگز نمی توان ساخت و ساز را به میزان زیادی انجام داد و تولید مسکن را رونق بخشید. از این رو رشد تسهیلات مدنی خواسته آن ها از بانک مسکن در سال گذشته بوده است. با این وجود قیود و شروط پرداخت وام ها از طرف بانک مسکن کماکان مشخص نشده است.

وی با بیان این نکته که تسهیلات را باید به شکلی هدفمند پرداخت کرد، اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد از آنان که خواهان واحد های مسکونی هستند مایلند واحد هایی را خریداری نمایند که مساحت آن ها حداکثر ۸۰ متر مربع است. از این رو باید برنامه ریزی ها را به گونه ای انجام داد که متقاضیان واقعی مسکن شناخته شوند و تولید مسکن را به نحوی انجام دهیم که واحد هایی که ساخته و عرضه می شوند مطابق با نیاز مخاطبان و متقاضیان اصلی باشد.

ایشان با تأکید بر این نکته که بازار مسکن فرابخشی است، عنوان کردند: وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر نیست این بازار را کنترل کرده و همه مشکلاتش را حل نماید. وی اظهار کرد: برای حل مشکلاتی که مربوط به واحد مسکونی در بافت های فرسوده است، دیگر نهاد ها و دستگاه ها هم باید دست به کار شده و مشارکت های لازم را به عمل آورند.

ایشان در خصوص گروه های خدمات رسان گلایه کردند و اذعان نمودند: نهاد هایی چون وزارت نیرو آن طور که باید مشارکت های لازم را به عمل می آورند، به عنوان نمونه می توان پروژه بازآفرینی شهری که در اهواز در حال پیاده سازی است را نام برد که ۸ ماه است در دست انجام قرار دارد، این پروژه نیازمند استعلام وزارت نیرو است که این عامل انجام چنین پروژه ای را به تعویق انداخته است، جالب این جاست که برای عملیاتی کردن این اقدام ها خواستار وجود زیادی می شود.

پور حاجت با اشاره به این که بخش های خصوصی تمایل چندانی به ساخت و ساز در بافت های فرسوده ندارند، اظهار داشت: این اتفاق به این خاطر است که هزینه نوسازی شبکه خدمات عمومی بالاست و بخش های خصوصی تمایلی به ورود در بافت های فرسوده ندارند. پورحاجت افزود: این هزینه را چه کسی باید بپردازد؟ هیچ شرکتی چنین هزینه هایی را متقبل نمی شود.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان، پرداخت تسهیلات مربوط به بافت های فرسوده یارانه ای است با این وجود ۵ سال است که به بخش های خصوصی هیچ یارانه ای ارائه نشده است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: اگر راغب هستند که بخش های خصوصی را ترغیب به ساخت واحد های مسکونی کنند بایستی  تسهیلات آن ها را دستخوش تغییر دهند.

ایشان با بیان که برای بازسازی بافت های فرسوده، مشکلات موجود مربوط به اجرایی نیست، اظهار داشتند: باید مشوق هایی را برای تولید کنندگان در نظر بگیریم تا بتوانند وارد این حوزه شده و به ایفای نقش بپردازند.

  • منبع خبر : شهرخبر