حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، این طور گفت: در حال حاضر قانون و قواعد مشخصی برای تعیین کردن نرخ اجاره بها وجود ندارد و حتی قیمت مسکن را هم نمی توان بر اساس قواعد اصولی برآورد کرد.

ایشان با بیان این که در سال جاری شاهد زودتر آغاز شدن بازار اجاره مسکن هستیم، عنوان نمودند: با توجه به این که رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر بسیار زیاد بوده است، از این رو بازار اجاره بها امسال زودتر از گذشته آغاز شده است. وی ادامه داد: با توجه به نگرانی هایی که در خصوص افزایش نرخ اجاره بها وجود دارد بسیاری از افراد زود تر از موعد وارد این بازار شده اند و درصدد هستند که سریع تر واحد هایی را اجاره نموده و خیال خود را از این بابت راحت کنند. از اولیل خرداد ماه سال جاری شاهد جابه جایی و نقل مکان مستأجران خواهیم بود.

وی اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در ماه های اخیر در بازار مسکن مشهود بوده است، دور از انتظار است که رشد بالغ بر ۲۰ درصد را در بازار اجاره بها شاهد باشیم. ایشان عنوان کردند: بسیاری از مستأجران نمی توانند رشد بیشتر اجاره بها را تحمل نموده و مبلغ هایی بیشتر از این مقدار را بپردازند.

این مقام مسئول، ادامه داد: نباید در بازار اجاره بها بر اساس هر متر مربع، قیمت اجاره واحد های مسکونی را بیان کنند، با توجه به این که بازار اجاره بها تایع و پیرو بازار مسکن است از این رو واقعا بی معنا به نظر می رسد که اجاره بها را به ازای هر متر مربع برآورد و عنوان نمایند. ایشان عنوان کردند: برخی از مشاوران املاک از این اصطلاحات استفاده می کنند که هرگز صحیح نیست و باید کنار گذاشته شود.

عقبایی بار دیگر تأکید کرد در بازار اجاره بها، عنوان کردن نرخ اجاره بر اساس هر متر مربع کار صحیحی نیست و اظهار داشت: اجاره بها در شهر های کوچک و شهر های بزرگ به ترتیب ده درصد و ده تا ۱۵ درصد رشد را شاهد خواهد بود.

وی اذعان نمود: متأسفانه در حال حاضر نمی توان قیمت اجاره بها و نرخ مسکن را بر اساس قواعد و قوانین مشخصی برآورد کرد.

وی در خصوص رکود تورمی در بازار مسکن هم سخن به میان آورد و اظهار داشت: در سال جاری، تا انتهای شهریور ماه شاهد رکود تورمی نسبی در بازار مسکن خواهیم بود، به علاوه این که رشد قیمت در ماه های اخیر به گونه ای بوده است که بسیاری از افراد راه مهاجرت را در پیش گرفته اند و راهی حاشیه های شهر و جنوب تهران شده اند، از این رو واحد های خالی موجود در شهر های کوچک و حتی شهر های جدید همچون پردیس و پرند از سکنه پر شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که قیمت حامل های انرژی افت پیدا کند و نرخ ارز و سکه دستخوش نوسانات عجیب و غریب نشود، شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر