دبیر ستاد کمک های بنیاد مستضعفان در سوانح طبیعی، پس از حادثه سیل که در روز های نخستین سال جاری، بسیاری از استان های کشور را درگیر نمود، اطلاعاتی در خصوص میزان کمک های صورت گرفته از جانب این نهاد، اعلام کرد.

وی با بیان این نکته که کمک های ارائه شده از جانب این ارگان در قسمت های اسکان، اقلام بهداشتی، پوشاک، تأمین سیمان رایگان، اقلام درمانی و دانش آموزی بوده است، اظهار داشت: بر اساس بررسی ها و برآورد هایی که انجام شده است، بر اساس اعلام نیازی که بنیاد مسکن اعلام کرده است، بنیاد مستضعفان، ۴۰۰ هزار تن سیمان را آماده نموده تا بر اساس مقدار نیازی که استان های سیل زده به این کالا دارند، به توزیعشان پرداخته و سیمان ها را در اختیار استان ها قرار دهند. در حال حاضر شمار سیمان هایی که به نیازمندان و واجدین شرایط اختصاص داده شده است به ۴۹ هزار تن سیمان می رسد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در قسمت اسکان، نیز تمهیداتی اندیشیده و کمک هایی را ارائه نموده است که از جمله آن ها می توان به گلیم و فرش، پیک نیک، پتو و دیگر لوازم آشپزخانه اشاره نمود. وی افزود: در حوزه تجیهزات امدادرسانی که از جمله آن ها می توان به روشنایی، مبل، جلیقه، بادگیر، گونی و نایلون اشاره کرد، میزان کمک های ارائه شده به ۴۱ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۳۱۱ هزار ریال می رسد، که اعتبارات تخصیص داده شده تاکنون ۱۱ میلیارد و ۹۸۶ میلیون و ۷۳۱ هزار ریال برآورد شده اند.

ایشان به کمک های ارائه شده در حوزه پوشاک هم اشاره ای داشتند و گفتند: در بخش پوشاک، همچون البسه، چکمه، حوله، ساک، کفش و دمپایی، ۱۷ میلیارد و ۲۷ میلیون و ۹۲۲ هزار ریال اعتبار کنار گذاشته شده است، ضمن این که در قسمت بهداشتی، مانند دستمال کاغذی، مواد شوینده و دیگر اقلام بهداشتی، چیزی حدود به ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۸۵۷ هزار ریال از سوی این نهاد در اختیار سیل زدگان قرار گرفته است.

وی افزود: در بخش خوراکی هم اقلامی مانند آب معدنی، نان، روغن، تن ماهی، برنج، شکر و … به سیل زدگان واگذار شده است که اعتباری که به این امر اختصاص داده شده است ۱۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون و ۶۱۹ هزار ریال می باشد، ضمن این که در قسمت درمانی به ارائه کالا هایی همچون بتادین، گاز استریل، چسب زخم و اقلام دارو ها نیاز بود که با اعتباری معادل ۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به دست سیل زدگان رسید. در حوزه اقلام دانش آموزی برای تأمین لوازم التحریر، جامدادی، کیف و… نیز ۳ میلیارد و ۸۹۹ میلیون و ۶۰۱ هزار ریال بودجه در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول، تصریح کرد: این ارقام به تأمین مواد و اقلام نام برده شده اختصاص یافتند و پس از تهیه و تأمین به سیل زدگان واگذار گردیدند.

ایشان با بیان این که سیمان رایگان در اختیار استان های ایلام، خراسان شمالی، مازندران، لرستان، خوزستان، فارس و گلستان قرار گرفته است، اظهار داشتند: رقم ۴۹ هزار تن سیمان تهیه شده و چیزی نزدیک به ۷ هزار تن در اختیار هر استان قرار گرفته است، که بر اساس برآورد های به عمل آمده از سوی بنیاد مستضعفان، ۴۰۰ هزار تن سیمان در اختیار مناطق سیل زده قرار گرفته است.

بنیاد مستضعفان پس از این که سیل اخیر اتفاق افتاد اعلام کرد: در اثر بارندگی های شدیدی که صورت گرفته و سیلاب های به راه افتاده، در نظر دارد، با مشارکت بنیاد مسکن، برای بازسازی واحد های آسیب دیده و تخریب شده بخشی از سیمان ها را تهیه نموده و در اختیار این بخش ها قرار دهد، ضمن این که قسمتی از اقلام و کالا هایی که مورد نیاز سیل زدگان است را تهیه کرده و به آن ها ارائه نماید.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد